Rhythmic: pedagogical practice of physical education

Authors

  • Ilse Lorena von Borstel Galvão de Queirós Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2003.v5.i9.p89

Keywords:

Physical Education, Rhythmic, Holistic Education

Abstract

This study analyzes Rhythmic practice in Physical Education, highlighting its relevance in the holistic development of individuals. Based on bibliographic research, the history, content, and pedagogical applications of Rhythmic activities were explored. Conceptual and methodological aspects were investigated, emphasizing the use of rhythmic and expressive activities as tools for motor, cognitive, and socio-affective development. The results show that although Rhythmic practices are valued, their pedagogical application remains limited. It is concluded that integrating Rhythmic activities across various disciplines and educational contexts enhances holistic education, strengthening students' body awareness and rhythmic sense.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CAUDURU, V. R. P. Declamando, ritmando e movimentando-se: música e ritmo são recursos educativos. Revista do Professor, Porto Alegre, RS, v. 5, n. 20, 1989.

GARAUDY, R. Dançar a Vida. Campinas: UNICAMP/Nova Fronteira, 1980.

LIMA, L. L. Dança. Revista de Educação Física, CONFEF, v. 1, n. 2, 2002.

MARCELLINO, N. C. Lazer e Educação. 2ª ed. Campinas: Papirus, 1990a.

MARCELLINO, N. C. Pedagogia da Animação. Campinas: Papirus, 1990b.

NODA, L. M.; MELCHERTS, E. A. T. D. Caderno Pedagógico de Atividade Rítmica. Ministério da Educação e Cultura, Secretaria da Educação, 1984.

QUEIRÓS, I. L. v. B. G. Reflexões sobre a educação motora na educação infantil. Caderno de Educação Física, v. 2, n. 1, 2000.

QUEIRÓS, I. L. v. B. G. Dança: uma experiência na universidade. Caderno de Educação Física, v. 3, n. 2, p. 145–151, 2001.

POMIN, M. I. P.; PEREIRA, A. M. Estudo sobre os critérios de seleção e aplicação dos brinquedos cantados nas instituições de educação infantil no município de Londrina. In: XI Encontro Nacional de Recreação e Lazer. Anais... Unioeste: Foz do Iguaçu, PR, 1999.

ROSSETE, E. de F. Ritmo e o Movimento Humano. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 14, n. 1, 1992.

VERDERI, É. B. L. P. Dança na Escola. Rio de Janeiro: Sprint, 1998.

Published

13-02-2003

How to Cite

QUEIRÓS, I. L. von B. G. de. Rhythmic: pedagogical practice of physical education. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 5, n. 9, p. 98–94, 2003. DOI: 10.36453/cefe.2003.v5.i9.p89. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1351. Acesso em: 28 apr. 2025.