Analysis of internship theories applied to child development studies

Authors

  • Elidenir Andressa Prestes Filadelfo Universidade Panaense (Unipar), Toledo
  • Jocimar Roberto Filadelfo Universidade Paranaense (Unipar), Toledo

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2003.v5.i10.p189

Keywords:

Child Development, Physical Education, Stage Theories

Abstract

The study aimed to analyze the main stage theories applied to child development and their implications in Physical Education. The research was conducted through a bibliographic review, exploring theories from Piaget, Wallon, Le Boulch, and other scholars. The results indicate that child development is a continuous and interdependent process, encompassing motor, cognitive, and social aspects. Physical Education plays a crucial role in this process by providing motor experiences appropriate to each stage of development. It is concluded that understanding these theories is essential for designing effective pedagogical practices that respect children's needs and abilities at different growth phases.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BALDWIN, A. Teorias do desenvolvimento da criança. 2. ed. São Paulo: Pioneira, 1973.

BEE, H. A criança em desenvolvimento. 7. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

ECKERT, H. M. Desenvolvimento motor. 3. ed. São Paulo: Manole, 1993.

FARIA, A. R. Desenvolvimento da criança e do adolescente segundo Piaget. 3. ed. São Paulo: Ática, 1993.

FARIA, A. M. Lateralidade – Implicações no Desenvolvimento Infantil. 1. ed. Rio de Janeiro: Sprint, 2002.

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro – teoria e prática da educação física. 1. ed. São Paulo: Scipione, 1989.

GALLARDO, J.; ISAYAMA, H. Revista da Educação Física, p. 75-82, 1998.

GUEDES, D. P.; GUEDES, J. E. R. P. Crescimento, composição corporal e desempenho motor de crianças e adolescentes. São Paulo: Balieiro, 1997.

MARQUES, I. Revista da Educação Física. UEM, p. 13-18, 1996.

MANOEL, E. J. Revista Paulista de Educação Física. São Paulo, v. 3, p. 34-54, 2000.

MELO, J. P. Desenvolvimento da consciência corporal - uma experiência da educação física na idade pré-escolar. São Paulo: Unicamp, 1997.

MELLO, A. M. Psicomotricidade – educação física – jogos infantis. 3. ed. São Paulo: Ibrasa, 1996.

MUTSHELE, M. S. Como desenvolver a psicomotricidade. São Paulo: Loyola, 1996.

NEGRINE, A. Aprendizagem e desenvolvimento infantil. Porto Alegre: Prodil, 1994.

Parâmetros Curriculares Nacionais. Vol. 07. Brasília, 1997.

TANI, G. et al. Educação física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo: Universitária, 1988.

Published

13-10-2003

How to Cite

FILADELFO, E. A. P.; FILADELFO, J. R. Analysis of internship theories applied to child development studies. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 5, n. 10, p. 189–194, 2003. DOI: 10.36453/cefe.2003.v5.i10.p189. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1368. Acesso em: 28 apr. 2025.