Contributions of the school administration for the professional development of physical education teachers

Authors

  • Franciele Roos da Silva Ilha Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria
  • Hugo Norberto Krug Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2008.v7.i13.p9

Keywords:

School administration, Teacher education and professional development, Physical Education, Teacher

Abstract

The objective of this investigation was analyzing the contributions of the school administration for the Physical Education Teachers’ professional development. The methodology was based on the phenomenology and in the qualitative approach. The participants of the study were five teachers of Physical education in the state public educational system in the city of Santa Maria (RS). Semi-structured interviews with these teachers were made for the collection of the information, being interpreted according to an analysis of the content. In the context of that investigation it was evidenced that the contributions of the school administration for the Physical education teachers’ professional development both in the space of the pedagogic meetings and the class councils was very stimulating for promoting reflexive actions in teachers’ formation. However, in this study it was noticed that this possibility of professional development has not been explored in an effective way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BRASIL. Lei n° 9.394. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Congresso Nacional, 1996.

BUENO, M. C. Reunião pedagógica: que espaço é esse? Disponível em: http://www.portalensinando.com.br/ensinando/principal/conteudo.asp?id=2955. Acesso em: 19 fev. 2008.

CRISTINO, A. P. Um olhar crítico-reflexivo sobre a formação continuada de professores de Educação Física da rede municipal de ensino de Santa Maria (RS). 2007. 162f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2007.

GARCÍA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

LÜCK, H. A gestão participativa na escola. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2006.

MATTOS, C. L. G. O conselho de classe e a construção do fracasso escolar. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 215-228, maio/ago. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n2/a05v31n2.pdf. Acesso em: 19 fev. 2008.

MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.

NEGRINE, A. Instrumentos de coleta de informações na pesquisa qualitativa. In: TRIVIÑOS, A. N. S.; MOLINA NETO, V.; GIL, J. M. S. et al. A pesquisa qualitativa na Educação Física. 2. ed. Porto Alegre: Editora da UFRGS/Sulina, p. 61-93, 2004.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (Coord.). Os professores e sua formação. 2. ed. Lisboa: Publicações Dom Quixote, p. 15-31, 1995.

SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad. R. C. Costa. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

SOUZA, S. M. Z. L. Conselho de classe: um ritual burocrático ou um espaço de avaliação coletiva? Série Idéias, São Paulo: FDE, n. 25, p. 45-59, 1998. Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/pdf/ideias_25_p045-059_c.pdf. Acesso em: 19 fev. 2008.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em Educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VASCONCELLOS, C. S. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula. São Paulo: Libertad, 2002.

Published

10-09-2008

How to Cite

ILHA, F. R. da S.; KRUG, H. N. Contributions of the school administration for the professional development of physical education teachers. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 7, n. 13, p. 9–17, 2008. DOI: 10.36453/cefe.2008.v7.i13.p9. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1494. Acesso em: 28 apr. 2025.