Physical "Education-Action”: a curricular approach in the training of professionals

Authors

  • Luís Sérgio Peres Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.v2.n2.2000.p41

Keywords:

Physical Education;, Curriculum, Teacher training

Abstract

This study aimed to reflect on the formation and structuring of Physical Education curricula in Brazil, emphasizing the need for an approach that goes beyond technique and sports as exclusive ends, considering social, cultural, and human aspects. The work addresses the crisis in Brazilian education, characterized by challenges such as the devaluation of teachers, the low quality of teaching, and curriculum fragmentation. It highlights the need to rethink teaching practices, aligning them with a critical and transformative perspective. The study discusses the importance of a curriculum that integrates theory and practice while emphasizing the development of investigative, critical, and social competencies in future Physical Education professionals. It also warns against a technicist formation and advocates for pedagogical practices committed to social and cultural realities. Physical Education in Brazil requires a curricular reform that promotes the holistic development of professionals, fostering an education geared towards social transformation, well-being, and quality of life. The text underscores the urgency of structural changes to align the course with contemporary demands and encourage reflection on teaching practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APPLE, M. W. Educação e poder. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.

APPLE, M. W. Ideologia e currículo. São Paulo: Brasiliense, 1982.

BRANDÃO, Z. (org). A crise dos paradigmas e a educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1994.

CAPRA, F. O ponto de mutação. São Paulo: Cultrix, 1987.

FLEURI, R. M. Educar para que?: contra o autoritarismo da relação pedagógica na escola. São Paulo: Cortez, 1994.

FRANTZ, T. R. Universidade e compromisso social. Contexto e Educação, Ijuí, 1986.

FRIGOTTO, G. A produtividade da escola improdutiva. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1993.

GIROUX, H. Escola crítica e política cultural. São Paulo: Cortez; Autores Associados, 1987.

HABERMAS, J. Consciência moral e agir comunicativo. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1989.

MARQUES, M. O. A formação do profissional da educação. Ijuí: Ed. Unijuí, 1992.

MARQUES, M. O. Na mediação social do aprendido e da docência. Ijuí: Ed. Unijuí, 1995.

MARQUES, M. O. Universidade e contexto. Contexto e Educação, Ijuí, 1986.

SEVERINO, A. J. Pensando a pós-graduação em educação. Piracicaba: UNIMED, 1993.

SILVA, E. T. Magistério e mediocridade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1993.

TOJAL, J. B. Currículo de graduação em Educação Física: a busca de um modelo. Campinas: Editora da UNICAMP, 1989.

TYLER, R. W. Princípios básicos de currículo e ensino. Porto Alegre: Globo, 1979.

WERNECK, H. Se você finge que ensina, eu finjo que aprendo. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 1995.

Published

01-01-2000

How to Cite

PERES, L. S. Physical "Education-Action”: a curricular approach in the training of professionals. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 2, n. 2, p. 41–50, 2000. DOI: 10.36453/cefe.v2.n2.2000.p41. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1772. Acesso em: 28 apr. 2025.