Sport, competition and the child: points of view
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2000.v2.i2.p161Abstract
This study discusses the implications of competitive sports practice by children, considering its impacts on motor, psychological, and social development. The objective was to identify the benefits and risks associated with children's participation in sports competitions. The analysis included factors such as motivation, motor, cognitive, and moral readiness, and the effects of competitive pressure. Results indicate that competitive sports practice can promote the development of physical skills, discipline, and cooperation if adapted to children's needs and maturity. However, excessive training and external pressures may lead to emotional and physical harm. It is concluded that sports competition should be carefully planned, prioritizing children's well-being and holistic development.
Downloads
References
BENTO, J.; MARQUES, A. A ciência do desporto, a cultura e o homem. Porto: Gráfica da Universidade do Porto, 1991.
BENTO, J.; MARQUES, A. As ciências do desporto e a prática desportiva. Porto: Gráfica da Universidade do Porto, 1993.
CONCEIÇÃO, J. A. N. (Org.). Saúde escolar: a criança, a vida e a escola. São Paulo: Sarvier, 1994.
CORSEUIL, H. X. Perfil psicossocial de escolares de 4ª série das redes particular e pública do município de Agudo - RS. Monografia, Universidade Federal de Santa Maria, 1993.
CRATTY, B. J. Psicologia no esporte. Rio de Janeiro: Prentice-Hall do Brasil, 1984.
GALLAHUE, D. L.; OZMUN, J. G. Understanding motor development: infants, children, adolescents, adults. Madison: Brown & Benchmark, 1995.
KREBS, R. J. Early sport specialization: a conceptual and causal-comparative study assessing attitudes of Brazilian professionals and college students in sport-related disciplines. University of New Mexico, Albuquerque, 1987.
LIDZ, T. A pessoa: seu desenvolvimento durante o ciclo vital. Porto Alegre: Artes Médicas, 1983.
MARCONDES, E. Crescimento da criança: fatores ambientais do crescimento. Monitorização do crescimento. In: O desafio da formação infantil. I Congresso de Educação Pré-Escolar dos Países do Cone-Sul, Anais... p. 277-312, 1988.
PAYNE, V. G.; ISMCS, L. D. Human motor development: a lifespan approach. Mountain View: Mayfield Publishing Company, 1991.
SAMULSKI, D. Psicologia do esporte. Belo Horizonte: Imprensa Universitária UFMG, 1992.
THOMAS, A. Esporte: introdução à psicologia. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2000 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.