Reflections on motor education in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2000.v2.i2.p107Keywords:
Motor Education, Early Childhood Education, Integral DevelopmentAbstract
This study addresses the relevance of Motor Education in Early Childhood Education within daycare centers and preschools. The objective was to explore pedagogical practices that promote the integral development of children aged 0 to 6, considering motor, cognitive, and socio-affective domains. The research examines aspects such as the need for qualified professionals, the inclusion of playfulness, and cultural interaction in the educational process. The results highlight that employing dynamic and creative methodologies, with physical activities tailored to children's characteristics and needs, enhances motor development and autonomy. It is concluded that Motor Education should be grounded in meaningful experiences, respecting the children's cultural context, and integrating pedagogical practices based on creativity and enjoyment.
Downloads
References
CARVALHO, N. C. Lúdico: Sujeito proibido de entrar na escola. Motrivivência, v. 8, n. 9, 1996.
LE BOULCH. Educação Psicomotora. Porto Alegre: Artes Médicas, 1983.
MARCELLINO, N. C. "Jornal da Tarde" de 14.08.85. Campinas, SP.
MARCELLINO, N. C. Pedagogia da Animação. Campinas: Papirus, 1990.
NEGRINE, A. Educação Psicomotora. Porto Alegre: Artes Médicas, 1983.
NODA, L.; MELCHERST E. Caderno Pedagógico de Atividades Rítmicas. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação, 1984 (Apostila).
OLIVEIRA, Z. M. R. A brincadeira e o desenvolvimento infantil: implicações para a educação em creches e pré-escolas. Revista Motrivivência, v. 8, n. 9, 1996.
PICCOLO, V. L. N. Um programa de Educação Física adequado ao desenvolvimento da criança. In: Educação Física Escolar: ser ... ou não ter? 2. ed. Campinas: Unicamp, 1993.
SOARES, C. L. Curso Aperfeiçoamento para professores de Educação Física atuantes no 2º Grau - Habilitação Magistério. Curitiba, PR: Paraná - Secretaria do Estado da Educação, 1984 (Apostila).
VELASCO, C. G. Brincar: o despertar psicomotor. Rio de Janeiro: Sprint, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2000 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.