Reflections on motor education in early childhood education

Authors

  • Ilse Lorena von Borstel Galvão de Queirós Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2000.v2.i2.p107

Keywords:

Motor Education, Early Childhood Education, Integral Development

Abstract

This study addresses the relevance of Motor Education in Early Childhood Education within daycare centers and preschools. The objective was to explore pedagogical practices that promote the integral development of children aged 0 to 6, considering motor, cognitive, and socio-affective domains. The research examines aspects such as the need for qualified professionals, the inclusion of playfulness, and cultural interaction in the educational process. The results highlight that employing dynamic and creative methodologies, with physical activities tailored to children's characteristics and needs, enhances motor development and autonomy. It is concluded that Motor Education should be grounded in meaningful experiences, respecting the children's cultural context, and integrating pedagogical practices based on creativity and enjoyment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARVALHO, N. C. Lúdico: Sujeito proibido de entrar na escola. Motrivivência, v. 8, n. 9, 1996.

LE BOULCH. Educação Psicomotora. Porto Alegre: Artes Médicas, 1983.

MARCELLINO, N. C. "Jornal da Tarde" de 14.08.85. Campinas, SP.

MARCELLINO, N. C. Pedagogia da Animação. Campinas: Papirus, 1990.

NEGRINE, A. Educação Psicomotora. Porto Alegre: Artes Médicas, 1983.

NODA, L.; MELCHERST E. Caderno Pedagógico de Atividades Rítmicas. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação, 1984 (Apostila).

OLIVEIRA, Z. M. R. A brincadeira e o desenvolvimento infantil: implicações para a educação em creches e pré-escolas. Revista Motrivivência, v. 8, n. 9, 1996.

PICCOLO, V. L. N. Um programa de Educação Física adequado ao desenvolvimento da criança. In: Educação Física Escolar: ser ... ou não ter? 2. ed. Campinas: Unicamp, 1993.

SOARES, C. L. Curso Aperfeiçoamento para professores de Educação Física atuantes no 2º Grau - Habilitação Magistério. Curitiba, PR: Paraná - Secretaria do Estado da Educação, 1984 (Apostila).

VELASCO, C. G. Brincar: o despertar psicomotor. Rio de Janeiro: Sprint, 1996.

Published

01-01-2000

How to Cite

QUEIRÓS, I. L. von B. G. de. Reflections on motor education in early childhood education. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 2, n. 1, p. 107–116, 2000. DOI: 10.36453/cefe.2000.v2.i2.p107. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1839. Acesso em: 28 apr. 2025.