Guiding principles for new proposals in education and their relations with physical education

Authors

  • Carmem Elisa Henn Brandl Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2000.v2.i2.p65

Keywords:

Pedagogical Practices, Holistic Vision, Complex Thinking

Abstract

This text is part of a chapter from the author's master's dissertation and seeks to present some principles that could guide innovative pedagogical practices. Initially, the concepts of Holistic Vision and Complex Thinking are introduced. Subsequently, a correlation is made between these theories and Education, culminating in a connection with Physical Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSMANN, H. Paradigmas educacionais e corporeidade. Piracicaba: Unimep, 1995.

ASSMANN, H. Metáforas novas para reencantar a Educação. Piracicaba: Unimep, 1996.

CAPRA, F. O ponto de mutação. 17. ed. São Paulo: Cultrix, 1996.

CAPRA, F. A Teia da vida. 7. ed. São Paulo: Cultrix, 1998.

DAMÁSIO, A. O erro de Descartes. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro. São Paulo: Scipione, 1989.

FREIRE, J. B. De corpo e alma. São Paulo: Summus, 1991.

GOLEMAN, D. Inteligência emocional – A teoria que redefine o que é ser inteligente. 5. ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 1995.

GONÇALVES, M. A. S. Sentir, pensar, agir: corporeidade e Educação. Campinas: Papirus, 1994.

LE BOULCH, J. Rumo a uma ciência do movimento humano. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.

MATURANA, H.; VARELA, F. A árvore do conhecimento. Campinas: Editorial Psy II, 1995.

MOREIRA, W. W. Educação Física Escolar: uma abordagem fenomenológica. Campinas: Unicamp, 1991.

MOREIRA, W. W. Por uma concepção sistêmica na pedagogia do movimento. In: MOREIRA, W. W. (Org.). Educação Física e Esportes: perspectivas para o século XXI. Campinas: Papirus, 1992.

MOREIRA, W. W. Corpo presente num olhar panorâmico. In: MOREIRA, W. W. (Org.). Corpo pressente. Campinas: Papirus, 1995a.

MOREIRA, W. W. Perspectivas da Educação Motora na Escola. In: DE MARCO, A. (Org.). Pensando a Educação Motora. Campinas: Papirus, 1995b.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Lisboa: Instituto Piaget, 1991.

SÉRGIO, M. Para uma epistemologia da motricidade humana. Lisboa: Compendium, 1987.

Published

01-01-2000

How to Cite

BRANDL, C. E. H. Guiding principles for new proposals in education and their relations with physical education. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 2, n. 1, p. 65–86, 2000. DOI: 10.36453/cefe.2000.v2.i2.p65. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1841. Acesso em: 28 apr. 2025.