Guiding principles for new proposals in education and their relations with physical education
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2000.v2.i2.p65Keywords:
Pedagogical Practices, Holistic Vision, Complex ThinkingAbstract
This text is part of a chapter from the author's master's dissertation and seeks to present some principles that could guide innovative pedagogical practices. Initially, the concepts of Holistic Vision and Complex Thinking are introduced. Subsequently, a correlation is made between these theories and Education, culminating in a connection with Physical Education.
Downloads
References
ASSMANN, H. Paradigmas educacionais e corporeidade. Piracicaba: Unimep, 1995.
ASSMANN, H. Metáforas novas para reencantar a Educação. Piracicaba: Unimep, 1996.
CAPRA, F. O ponto de mutação. 17. ed. São Paulo: Cultrix, 1996.
CAPRA, F. A Teia da vida. 7. ed. São Paulo: Cultrix, 1998.
DAMÁSIO, A. O erro de Descartes. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro. São Paulo: Scipione, 1989.
FREIRE, J. B. De corpo e alma. São Paulo: Summus, 1991.
GOLEMAN, D. Inteligência emocional – A teoria que redefine o que é ser inteligente. 5. ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 1995.
GONÇALVES, M. A. S. Sentir, pensar, agir: corporeidade e Educação. Campinas: Papirus, 1994.
LE BOULCH, J. Rumo a uma ciência do movimento humano. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.
MATURANA, H.; VARELA, F. A árvore do conhecimento. Campinas: Editorial Psy II, 1995.
MOREIRA, W. W. Educação Física Escolar: uma abordagem fenomenológica. Campinas: Unicamp, 1991.
MOREIRA, W. W. Por uma concepção sistêmica na pedagogia do movimento. In: MOREIRA, W. W. (Org.). Educação Física e Esportes: perspectivas para o século XXI. Campinas: Papirus, 1992.
MOREIRA, W. W. Corpo presente num olhar panorâmico. In: MOREIRA, W. W. (Org.). Corpo pressente. Campinas: Papirus, 1995a.
MOREIRA, W. W. Perspectivas da Educação Motora na Escola. In: DE MARCO, A. (Org.). Pensando a Educação Motora. Campinas: Papirus, 1995b.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Lisboa: Instituto Piaget, 1991.
SÉRGIO, M. Para uma epistemologia da motricidade humana. Lisboa: Compendium, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2000 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.