Factors of adhesion and abandonment of sports practice in school adolescents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2019.v17.n2.p71

Keywords:

Motivation, Adolescent Behavior

Abstract

Background: In sports, motivational aspects are established as one of the main incentives that encourage the subject to action. Objective: The objective of this research was to identify the factors that lead to the adherence and abandonment of school sport by adolescents. Methods: This research is characterized as a field study, descriptive, with quantitative approach and cross-section. This study was conducted with 367 schoolchildren of both sexes from the public network of the municipality of Juazeiro do Norte. An adaptation of the questionnaire of reasons for initiation, maintenance, change and abandonment (MIMCA) was used. Statistical analyzes were conducted by JASP statistical software through descriptive analysis. The test t was used to verify the existence of difference the motivational factors between the sex of the adolescents. Results: The results indicate that there are statistically significant differences between the motivational factors for adherence and abandonment of sports practice when compared between the sex of the individual. The following factors stand out: For adherence to sports (Overcoming myself, To mature in person, To practice in the neighborhood, Influence of parents, To compete, Because I have physical conditions, To have friends who practice this sport, Facilities close to home, Influence of siblings, Keep me in shape, Have fun). For abandonment (If my parents did not like my sport, if my boyfriend was an obstacle to the practice of my sport, if I did not get on well with the coach.) Conclusion: It is concluded that school adolescents have motivations for adherence and of different abandonment when it comes to sports.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcos Antonio Araújo Bezerra, Centro Universitário Dr. Leão Sampaio (Unileão)

Graduado em Educação Física pelo Centro Universitário Dr. Leão Sampaio - UNILEÃO - Juazeiro do Norte. Pós-graduado em Fisiologia do Exercício e Grupos Especiais pelo Centro Universitário Dr. Leão Sampaio - UNILEÃO. Pós Graduação em andamento em Nutrição Esportiva e Treinamento Desportivo Centro Universitário Dr. Leão Sampaio - UNILEÃO e Gestão em Saúde Pública pela UECE. Atualmente é docente do curso de Licenciatura e Bacharelado em Educação Física do Centro Universitário Dr. Leão Sampaio - UNILEÃO. Docente do curso de Educação Física de Educação Física da Faculdade Vale do Salgado - FVS ; Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Esportes Coletivos e Individuais. Desenvolve pesquisas nas áreas relacionadas aos fatores relacionados ao sono e exercício físico em diversas populações, especialmente crianças e adolescentes; Práticas pedagógicas direcionadas a saúde na escola através do esporte.

References

ABESO. Associação Brasileira para o Estudo da Obesidade e da Síndrome Metabólica. Diretrizes brasileiras de obesidade. 4 ed. São Paulo: ABESO, 2016. Disponível em: <http://www.abeso.org.br/uploads/downloads/92/57fccc403e5da.pdf>. Acessado em: 01 de junho de 2019.

ALMEIDA, D. H. A influência dos pais no envolvimento da criança com o esporte durante a iniciação esportiva no futebol em uma escolinha de Campo Bom - RS. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, São Paulo, v. 8, n. 30, p. 1-13, 2016.

ALVES, F. R. Fatores motivacionais para a prática de futsal em adolescentes entre 11 e 17 anos. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, São Paulo, v. 7, n. 27, p. 1-7, 2015.

MATTOS, F. O.; BARA FILHO, M.; MIRANDA, R.; RIBAS, P. R.; NUNES, J. L.; ALBO, J. Validação preliminar de questionário de início, manutenção, mudança e abandono (MIMCA) no esporte para a língua portuguesa. Conexões, Campinas, v. 6, n. Esp., p. 540-51, 2008.

CHEUCZUK, F.; FERREIRA, L; FLORES, P. P; VIEIRA, L. F; VIEIRA, J. L. L; NASCIMENTO JUNIOR, J. R. A. Qualidade do Relacionamento Treinador-Atleta e Orientação às Metas como Preditores de Desempenho Esportivo. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Maringá, v. 32, n. 2, p. 1-8, 2016.

GARCIA, R. M. Aspectos motivacionais que levam os adolescentes à prática do futsal. 2010. 36f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) - Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2010.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional de Saúde: Brasil e grandes regiões. Rio de Janeiro: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, 2015.

LOPES, L. M. S.; PINHEIRO, F. M. G.; SILVA, A. C. R.; ABREU, E. S. Aspectos da motivação intrínseca e extrínseca: uma análise com discentes de Ciências Contábeis da Bahia na perspectiva da Teoria da Autodeterminação. Revista de Gestão, Finanças e Contabilidade, Salvador, v. 1, n. 1, p. 21-39, 2015.

MENDES, L. H. S. M. Aspectos psicopedagógicos da competição esportiva escolar. 2015. 52f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2015.

MORAES, A. G. O ensino dos esportes coletivos nas atividades curriculares desportivas: a questão metodológica e expectativas dos professores e alunos. 2017. 41f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2017.

PERALTA, M.; CARRILHO, D.; MAURÍCIO, Í.; LOPES, M.; COSTA, S.; COSTA CARREIRO, F.; MARQUES, A. Correlatos da participação no desporto escolar nos ensinos regular e militar. O papel do sexo, idade, estatuto socioeconômico e das atitudes. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, Lisboa, v. 10, n. 1, p. 1-6, 2015.

SANTOS, J. P. dos P. Motivos à prática no esporte escolar em adolescentes. Horizontes – Revista de Educação, Dourados, v. 5, n. 10, p. 1-13, 2017.

SANTOS, L. M.; OLIVEIRA, A. L. Objetivos que levam crianças e adolescentes a iniciar a prática do futebol na escolinha do clube atlético imbituvense e a interferência dos pais sobre essa escolha. In: Jornada Científica dos Campos Gerais. Anais... Ponta Grossa, v. 15, n. 1, p. 1-5, out. 2017.

SANTOS, M. A. G. N. dos. Fatores motivacionais na prática do futebol. Revista Hórus, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 1-11, 2017.

SANTOS, M. M. dos. Relacionamento treinador-atleta em jovens atletas do estado de Pernambuco: um estudo em função do sexo. In: II Congresso Brasileiro de Ciência e Saúde. Congresso Brasileiro de Ciências da Saúde. Anais... Campina Grande, 2017. p. 1-8.

SILVA, J. E. C. Q. da. A influência do estilo comunicacional do treinador de futebol sobre a expressão emocional do futebolista. 2014. 248f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Universidade do Algarve, Faro, 2014.

SILVA, P. V. C. Efeitos da atividade física para a saúde de crianças e adolescentes. Psicologia Argumento, Curitiba, v. 29, n. 64, p. 41-50, 2011.

ZANGOTTI, L. G. Influência da família na especialização precoce de atletas de alto rendimento. 2017. 30f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2017.

Published

23-09-2019

How to Cite

BEZERRA, M. A. A.; SANTOS, B. de S. Factors of adhesion and abandonment of sports practice in school adolescents. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 2, p. 71–75, 2019. DOI: 10.36453/2318-5104.2019.v17.n2.p71. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/22872. Acesso em: 3 jul. 2024.