Analysis of young people in sports: an experience report
DOI:
https://doi.org/10.36453/2318-5104.2019.v17.n2.p119Keywords:
Psychology, Sports, Emotional Adjustment, AggressionAbstract
Background: Sport psychology should pay attention to the issue of young athletes, as this age group has great importance to the future, whether in sport or not, because young people are in development and such interventions enable the formation of the individual in its entirety. Objective: Report the experience of a Social Futsal Project, listing the problems related to sports psychology, as well as the proposed strategies. Methods: Experience report was used as the research method. Observations of a social project for futsal athletes were verified and recorded. Strategies were proposed and evaluated regarding their effectiveness. Results: It was observed that young people showed a negative aggressive attitude through fights and discussions during training and competitions. Group leaders were identified and communication was established with them, especially regarding feedback. This whole issue took into account the social context and thus the question of cohesion, especially the social one, was worked out. This whole process resulted in improvements in the aggressiveness issue initially mentioned. Conclusion: It was verified that the strategies adopted had positive results, but we emphasized the importance of considering the context, analyzing the specificity and individuality of each case, which enables the adoption of efficient strategies.
Downloads
References
BENSON, A. J.; SISKA, P.; EYS, M.; PRIKLEROVÁ, S.; SLEPICKA, P. A prospective multilevel examination of the relationship between cohesion and team performance in elite youth sport. Psychology of Sport and Exercise, Amsterdam, v. 27, p. 39-46, 2016.
CARRON, A. V. Group dynamics in sport. London: Spody, 1988.
FIGUEIRAS, O. G. Cohesión de equipo. Lecturas Educación Física y Deportes, Revista Digital, Buenos Aires, 2007. Disponível em: <http://www.efdeportes.com/efd114/cohesion-de-equipo.htm>. Acessado em: 29 de agosto de 2019.
GABARRA, D. O. O desenvolvimento do papel profissional e o trabalho em grupo para a ampliação e qualidade do atendimento. Revista Brasileira de Psicodrama, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 27-44, 2008.
LANDRY, G. L. Benefícios da prática esportiva. In: SULLIVAN, J. A.; ANDERSON, S. J. (Orgs.). Cuidados com o jovem atleta: enfoque interdisciplinar na iniciação e no treinamento esportivo. Barueri: Manole, 2004. p 1-8.
MACHADO, A. A. Psicologia do esporte: da educação física escolar ao esporte de alto nível. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2006.
MACHADO, A. A.; GOMES, R. Psicologia do esporte – da escola à competição. Várzea Paulista: Fontoura, 2011.
MARTINS, L. A cada dia, ao menos 2 professores são agredidos em escolas estaduais em SP. São Paulo, 2019. Disponível em: <https://educacao.uol.com.br/noticias/2019/08/22/a-cada-dia-ao-menos-2-professores-sao-agredidos-em-escolas-estaduais-em-sp.htm>. Acessado em: 27 de agosto de 2019.
MORÃO, K. G.; SCHIAVON, M. K.; MACHADO, A. A. A ocorrência de bullying e sua influência no abandono esportivo. Coleção Pesquisa em Educação Física, Várzea Paulista, v. 10, n. 6, p. 25-32, 2011.
SMOLL, F. L.; SMITH, R. E. Conducting sport psychology training programs for coaches: Cognitive-behavioral principles and techniques. In: WILLIAMS, J. M. (Ed.). Applied sport psychology: personal growth to peak performance. 4. ed. Mountain View: Mayfield, 2001. p. 378–400.
VERZANI, R. H.; SCHIAVON, M. K.; MACHADO, A. A. Interferência do bullying no esporte de alto rendimento. Coleção Pesquisa em Educação Física, Várzea Paulista, v. 10, n. 6, p. 95-102, 2011.
WEINBERG, R. S.; GOULD, D. Fundamentos da Psicologia do Esporte e do Exercício. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Direitor Autorais Partilhados
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.