Possible strategies for assessing learning about sport in badminton project at school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2020.v18.n2.p101

Keywords:

Sport pedagogy, Assessment, Badminton

Abstract

BACKGROUND: We believe that a good teaching, experience and learning program has in its elaboration and planning a good proposal for continuous assessment for the success of the students and the teacher
OBJECTIVE: To describe the assessment instruments developed by Physical Education teachers based on a proposal to teach badminton to adolescents in a program during the school shift.
METHODS: The scenario for the application of the project took place in a public institution of municipal basic education in the city of São Paulo, with the participation of 15 students of elementary school II of the 8th and 9th years. The activities took place over the four two month blocks of the year 2019, between the months of March and December, comprising 72 theoretical and practical classes, including diagnostic, formative and summative assessments.
RESULTS: For the diagnostic evaluation, an instrument was elaborated with the purpose of understanding the student’s intention and expectation about the participation of the project and also, the knowledge about racket sports. In addition, a mind map was applied to assess historical and cultural aspects of badminton. For formative assessment, we developed two instruments for tactical-technical assessment and conducted conversation and observation rounds as instruments to assess the socio-educational aspect of the players. Finally, a questionnaire was prepared for summative assessment with the intention of verifying whether the initial expectations were met at the end of the project.
CONCLUSION: Based on the observed, lived, problematized and evaluated experience, we present different assessment instruments at the different stages of the badminton project at school: diagnostic, formative and somative.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Marcelo de Queiroz Miranda, Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)

Possui mestrado e doutorado em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu. Atualmente é professor do curso de Educação Física da Universidade Cidade de São Paulo. Professor de Educação Física da rede básica de Educação da Prefeitura de São Paulo. 

Taisa Belli, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) Campus Limeira

Graduada em Educação Física e Mestre em Ciências Fisiológicas pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Doutora em Ciências da Motricidade pela Universidade Estadual Paulista (UNESP-Rio Claro) e com Pós-doutorado pela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP). Professora colaboradora no curso de Ciências do Esporte da Faculdade de Ciências Aplicadas da Universidade Estadual de Campinas (FCA/UNICAMP).

Peterson Amaro da Silva, Secretaria Municipal de Educação (SME)Escola Municipal de Ensino Fundamental (EMEF) Pedro Fukuyei Yamaguchi Ferreira.

Mestrando no programa de Educação: Currículo na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Docente de Educação Física na Rede estadual de São Paulo entre os anos de 2009 a 2020 e da Rede Municipal de Ensino de São Paulo desde 2014.

Milton Shoiti Misuta, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) Campus Limeira

Possui mestrado e doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (2009). Atualmente é professor RDIDP na Faculdade de Ciências Aplicadas da UNICAMP - Limeira. 

Larissa Rafaela Galatti, Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) Campus Limeira

Doutora. Pesquisadora do Grupo de Estudos em Pedagogia do Esporte (LEPE), docente e coordenadora associada do Curso de Ciências do Esporte da Faculdade de Ciências Aplicadas da Universidade Estadual de Campinas (FCA/UNICAMP). Credenciada ao Programa de Pós Graduação em Educação Física da Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas (FEF/UNICAMP). 

References

ABURACHID, L. M. C; GRECO, P. J. Processos de validação de um teste de conhecimento tático declarativo no tênis. Revista da Educação Física, Maringá, v. 21, n. 4, p. 603-10, 2010.

ALVAREZ, T. B. R; STUCCHI, S. Introdução ao movimento do Badminton. Movimento & Percepção, Espírito Santo do Pinhal, v. 9, n. 13, p. 140-9, 2008.

ARRUDA, E. P. S.; CRUZ, R. W. S.; SOARES, L. E. S.; ANTÉRIO, D.; MELO, C. V.; FARIAS, G. P. O badminton nas aulas de educação física: um relato de experiência. Coleção Pesquisa em Educação Física, Várzea Paulista, v. 12, n. 2, p. 111-20, 2013.

BELLI, T.; GINCIENE, G.; CASTRO, L. B.; SOATI, K. C.; MISUTA, M. S.; GALATTI, L. R. Pedagogia do esporte e tênis de mesa: novas perspectivas para o ensino-treino do efeito na iniciação esportiva tardia. Pensar a Prática, Goiânia, v. 20, n. 2, p. 420-9, 2017.

CORREIA, P. R. M.; SILVA, A. C. da; ROMANO JUNIOR, J. G. Mapas conceituais como ferramenta de avaliação na sala de aula. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 32, n. 4, p. 4402:1-8, 2010.

GALATTI, L. R.; REVERDITO, R. S.; SCAGLIA, A. J.; PAES, R. R.; SEOANE, A. M. Pedagogia do esporte: tensão na ciência e o ensino dos jogos esportivos coletivos. Revista da Educação Física, Maringá, v. 25, n. 1, p. 153-62, 2014.

GALATTI, L. R.; BETTEGA, O. B.; PAES, R. R.; REVERDITO, R. S.; SEOANE, A. M; SCAGLIA, A. J. O ensino dos jogos esportivos coletivos: avanços metodológicos dos aspectos estratégico-tático-técnicos. Pensar a prática, Goiânia, v. 20, n. 3, p. 639-54, 2017.

GALATTI, L. R.; PAES, R. R.; COLLET, C.; SEOANE, A. M. Esporte contemporâneo: perspectivas para a compreensão do fenômeno. Corpoconsciência, Cuiabá, v. 22, n. 3, p. 115-27, 2018.

GONZALEZ, F. J. Sistema de classificação de esportes com base nos critérios: cooperação, interação com o adversário, ambiente, desempenho comparado e objetivos táticos da ação. Lecturas, Educación Física y Deportes, Revista Digital, Buenos Aires, v. 10, n. 71, 2004. Disponível em: <https://www.efdeportes.com/efd71/esportes.htm>. Acessado em: 28 de março de 2020.

HIRAMA, L. K.; JOAQUIM, C. S.; COSTA, R. R.; MONTAGNER, P. C. Propostas interacionistas em pedagogia do esporte: aproximações e características. Conexões, Campinas, v. 12, n. 4, p. 51-68, 2014.

LEONARDI, T. J.; GALATTI, L. R.; SCAGLIA, A. J.; DE MARCO, A.; PAES, R. R. Pedagogia do esporte: sinalização para a avaliação formativa da aprendizagem. Pensar a Prática, Goiânia, v. 20, n. 1, p. 216-29, 2017.

MACHADO, G. V.; GALATTI, L. R.; PAES, R. R. Seleção de conteúdos e procedimentos pedagógicos para o ensino do esporte em projetos sociais: reflexões a partir dos jogos esportivos coletivos. Motrivivência, Florianópolis, n. 39, p. 164-76, 2012.

MACHADO, G. V.; GALATTI, L. R.; PAES, R. R. Pedagogia do esporte e o referencial histórico-cultural: interlocução entre teoria e prática. Pensar a Prática, Goiânia, v. 17, n. 2, p. 414-30, 2014.

MACHADO, G. V.; GALATTI, L. R.; PAES, R. R. Pedagogia do esporte e projetos sociais: interlocuções sobre a prática pedagógica. Movimento, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 405-18, 2015.

MENDES, E. H; BARBOSA-RINALDI, I. P. Avaliação da aprendizagem na educação física escolar: caminhos percorridos e desafios atuais. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 18, n. 1, p. 119-23, 2020.

PEREIRA, L. S.; BARROCAS, R. Conhecimentos prévios na educação física escolar: uma contribuição para a aprendizagem significativa. In: VIII Encontro Nacional de Pós Graduação. Anais do Encontro Nacional de Pós Graduação, Santos, v. 3, n. 1, p. 144-8, 2019.

REVERDITO, R. S.; GALATTI, L. R.; LIMA, L. A.; NICOLAU, P. S.; SCAGLIA, A. J.; PAES, R. R. O Programa Segundo Tempo (PST) em municípios brasileiros: indicadores de resultado no macrossistema. Journal of Physical Education, Maringá, v. 27, n. 1, p. 1-14, 2016.

SCAGLIA, A. J.; REVERDITO, R. S.; GALATTI, L. R. A contribuição da pedagogia do esporte ao ensino do esporte na escola: tensões e reflexões metodológicas. Legados do Esporte Brasileiro. Florianópolis: UDESC, 2014. p. 45-86.

PROGRAMA MAIS EDUCAÇÃO SÃO PAULO. Decreto nº 54.452, de 11/10/13, Portaria nº 5.930, de 14/10/13. Projetos do contraturno escolar. Diário Oficial da Cidade de 15 de outubro, p. 13, 2013. Disponível em: <http://legislacao.prefeitura.sp.gov.br/leis/portaria-secretaria-municipal-da-educacao-5930-de-15-de-outubro-de-2013>. Acessado em: 28 de março de 2020.

SILVA, J. V. P.; SOUZA, L. C. L.; CALADO, K. T. O. L.; SILVA, C. B.; REVERDITO, R. S. Família dos jogos esportivos com raquetes: metodologia e procedimentos pedagógicos. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Taguatinga, v. 25, n.4, p. 117-27, 2017.

VANCINI, R. L.; CASTARDELI, E. C.; SARRO, K. J.; FACHINA, R. J. F. G.; ANDRADE, M. S.; LIRA, C. A. B. A pedagogia do ensino das modalidades esportivas coletivas e individuais: um ensaio teórico. Conexões, Campinas, v. 13, n. 4, p. 137-54, 2015.

Published

31-07-2020

How to Cite

MIRANDA, J. M. de Q.; BELLI, T.; DA SILVA, P. A.; MISUTA, M. S.; GALATTI, L. R. Possible strategies for assessing learning about sport in badminton project at school. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 18, n. 2, p. 101–106, 2020. DOI: 10.36453/2318-5104.2020.v18.n2.p101. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/24515. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Esportes de Raquete