Motivation in school physical education: Theory of Self-Determination
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2021191.a25985Keywords:
Motivation, Physical Education, Sport psychology, Elementary and high schoolAbstract
BACKGROUND: The school represents one of the main educational spaces for today’s society and has a significant responsibility towards teaching. It is known that motivation is one of the important aspects to influence students in the search for knowledge.
OBJECTIVE: The present study aimed to assess students’ motivation in Physical Education classes, based on the Theory of Self-Determination (TSD).
METHODS: The study included 174 high school students, of both sexes, from public and private schools, were evaluated using two questionnaires: Perceived Locus of Casualty and Questionnaire of Basic Psychological Needs.
RESULTS: In general, the results showed high levels of satisfaction of the needs for autonomy, competence and interpersonal relationships. Regarding the forms of regulation of motivation, the analysis identified high scores for self-determined behavior, and low scores for less self-determined behavior. In the comparison by sex, men had higher scores on the three basic psychological needs, identified regulation and intrinsic motivation. In the comparison by institution, the data showed that students from private schools are more motivated than students from public schools.
CONCLUSION: It is concluded, in general, that students are motivated to participate in Physical Education classes, but it is important to look for alternatives to improve the motivation of female students and public school students.
Downloads
References
ALVES, F. R.; ESCÓSSIO, A. P.; AMÂNCIO, V. da S.; TEIXEIRA, F. A. A. Fatores motivacionais para a prática das aulas de educação física no ensino médio. Conexões, Campinas, v. 14 n. 2, p. 53-72, 2016.
ANDRADE, T. E.; TASSA, K. O. M. E. Motivação nas aulas de Educação Física no ensino médio. Lectures: Educación Física y Deportes, Revista Digital, Buenos Aires, v. 20, n. 203 2015. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd203/motivacao-nas-aulas-de-educacao-fisica.htm. Acessado em: 15 de janeiro 2020.
BATISTA, F. L.; CARDOSO, V. D.; NICOLETTI, L. P. O professor de educação física escolar e a influência da sua pratica pedagógica. Educação em Debate, Fortaleza, v. 41, n. 80, p. 92-116, 2019.
BRANDOLIN, F.; KOSLINSKI, M. C.; SOARES, A. J. G. A percepção dos alunos sobre a educação física no ensino médio. Revista da Educação Física, Maringá, v. 26, n. 4, p. 601-10, 2015.
CARRAÇA, E. V. Um modelo motivacional do envolvimento dos jovens nas aulas de educação física. Retos, Murcia, n. 31, p. 282-91, 2017.
CERNEV, F. K.; HENTSCHKE, L. A teoria da autodeterminação e as influências das necessidades psicológicas básicas na motivação dos professores de música. Revista da ABEM, Londrina, v. 20, n. 29, p. 88-112, 2013.
CHICATI, K. C. Motivação nas aulas de educação física no ensino médio. Revista da Educação Física, Maringá, v. 11, n. 1, p. 97-105, 2000.
COLEDAM, D. H. C.; FERRAIOL, P. F.; PIRES JUNIOR, R.; DOS-SANTOS, J. W.; OLIVEIRA, A. R. Prática esportiva e participação nas aulas de educação física: fatores associados em estudantes de Londrina, Paraná, Brasil. Caderno de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 30, n. 3, p. 533-45, 2014.
COSTA, L. C. A.; FLORES, P. P.; ANDRADE, N. P.; ANVERSA, A. L. B.; SOUZA, V. F. M. Tecendo relações entre a motivação para as aulas de educação física e o Ideb. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Maringá, v. 40, n. 4, p. 370-3, 2018.
DECI, E. L.; RYAN, R, M. Intrinsic motivation and self-determinationin human behavior. Nova York: Plennum Press, 1985.
DELGADO, D. M.; PARANHOS, T. L.; VIANNA, J. A. Educação Física escolar: a participação das alunas no ensino médio. Lectures: Educación Física y Deportes, Revista Digital, Buenos Aires, v. 14, n. 140, 2010. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd140/educacao-fisica-escolar-a-participacao-das-alunas.htm. Acessado em: 5 janeiro de 2020.
FAVATTO, N. C.; BOTH, J. Motivos para abandono e permanência na carreira docente em educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Maringá, v. 41, n. 2, p. 127-34, 2018.
FERNANDES, H. M.; VASCONCELOS-RAPOSO, J. Continuum de Auto-Determinação: validade para a sua aplicação no contexto desportivo. Estudos de Psicologia, Natal, v. 10, n. 3, p. 385-95, 2005.
FONSECA, V. S.; PREREIRA, J. V. S.; VIANNA J. A. Fatores que interfere na prática dos docentes: a percepção de professores de educação física escolar. Lectures: Educación Física y Deportes, Revista Digital, Buenos Aires, v. 16, n. 155, 2011. Disponível em: <https://www.efdeportes.com/efd155/fatores-que-interferem-na-pratica-docente.htm#:~:text=No%20que%20diz%20respeito%20%C3%A0s,recursos%20materiais%20(19%25)%2C%20baixos>. Acessado em: 5 de janeiro de 2020.
GILIOLI, E. B. O esporte nas aulas de educação física no ensino médio: convenções ideológicas e resistência. 2020. 193f. Tese (Doutorado em Educação Física) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2020.
GUIMARÃES, S. E. R.; BORUCHOVITCH, E. O estilo motivacional do professor e a motivação intrínseca dos estudantes: uma perspectiva da teoria da autodeterminação. Psicologia: Reflexão e Crítica, Campinas, v. 17, n. 2, p. 143-50, 2004.
LETTNIN, C. C.; DAVOGLIO, T. R.; STOBÄUS, C. D.; CID, L. Questionário de Necessidades Psicológicas Básicas em Educação Física (QNPB-EF): validação preliminar brasileira. In: II Congresso Ibero-Americano/III congresso Luso-Brasileiro de Psicologia da saúde Atas. Anais... Faro: UAlg, v. 1, p. 1-12, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/256702395_Questionnaire_Basic_Psychological_Needs_in_Physical_Education_QBPN-PE_Preliminary_Validation_Brazilian. Acessado em: 5 de janeiro de 2020.
MARTINEZ, V. M.; CHAVES, F. E. A motivação nas aulas de educação física no ensino médio. Temas em Educação Física Escolar, Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 56-80, 2020.
NTOUMANIS, N. A self‐determination approach to the understanding of motivation in physical education. British Journal of Educational Psychology, New York, v. 71, n. 2, p. 225-42, 2001.
OLIVEIRA, I. B.; RIBEIRO, J. A. B.; AFONSO, M. R. Satisfação com a profissão: um estudo com professores de educação física. Pensar a Prática, Goiânia, v. 21, n. 1, p. 45-59, 2018.
OLIVEIRA, K. Y. S.; SEDORKO, C. M. Motivação nas aulas de educação física entre alunos concluintes do ensino médio. Revista Carioca de Educação Física, Rio de Janeiro, v. 13, n. 1, p. 25-34, 2018.
OLIVEIRA, P. S.; REGO NETO, A. M.; FREIRE, G. L. M.; MORAES, J. F. V. N.; ROBERTO JUNIOR, J. A. N. Motivação e envolvimento nas aulas de educação física de ingressantes ao ensino técnico do instituto federal da Bahia. Revista Inspirar Movimento e Saúde, Petrolina, v. 20, n. 3, p. 112-29, 2020.
PIRES, A. Aplicação da teoria da autoterminação ao contexto da educação física. 2010. 65f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade de Rio Maior, Rio Maior, 2010.
PIZANI, J.; RINALD, L. P. R.; MIRANDA, A. C. M.; VIEIRA, L. F. V. (Des) motivação na educação física escolar: uma análise a partir da teoria da autodeterminação. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 38, n. 3, p. 259-66, 2016.
SANTOS, J. P.; MENDONÇA, J. R.; BARBA, C.H.; FILHO, J. J. C.; BERNALDINO, E. S.; FARIAS, E. S.; SOUZA, O. F. S. Fatores associados a não participação nas aulas de educação física escolar em adolescentes. Journal of Physical Education, Maringá, v. 30, e3028, 2019.
SEDORKO, C. M.; FINCK, S. C. M. Sentidos e significados do esporte no contexto da educação física escolar. Journal of Physical Education, Maringá, v. 27, e2745, 2016.
SITOE, S. A.; CODONHATO, R.; BOTH, J.; FIORESE, L. Educação física e satisfação das necessidades psicológicas básicas em escolares de Maputo/Moçambique. Pensar a Prática, Goiânia, v. 22, e52072, 2019.
SOUZA, A. C.; CARRAÇA, E. V. Diferenças na satisfação das necessidades psicológicas básicas, motivações e estratégias motivacionais utilizadas entre professores de educação física pré e pós remoção da nota de educação física na média final do ensino secundário. Revista Iberoamericana de Psicologia del Ejercicio y el Deporte, Las Palmas de Gran Canaria, v. 14, n. 2, p. 135-40, 2019.
STANDAGE, M.; DUDA, J. L.; NTOUMANIS, N. A model of contextual motivation in physical education: Using constructs from self-determination and achievement goal theories to predict physical activity intentions. Journal of educational psychology, Birmingham, v. 95, n. 1, p. 97, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Direitor Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.