The body in philosophy: a contribution to physical education
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2009.v8.i15.p87Keywords:
Philosophy, Body, Physical EducationAbstract
This review analyzes the book Corpo, by L. N. Cardim, which presents a philosophical synthesis of the concept of the body throughout history. The objective is to understand the transformations of the concept of the body and its relevance to Physical Education. It is concluded that the work serves as an accessible introduction to philosophical discussions on corporeality.
Downloads
References
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Qu'est-ce que la philosophie? Paris: Minuit, 1991.
DESCARTES, R. Discours de la méthode. Paris: Flammarion, 2000.
FOUCAULT, M. Surveiller et punir. Paris: Éditions Gallimard, 1993.
FOUCAULT, M. Résumé des cours (1970-1982). Paris: Julliard, 1989.
JAEGER, W. W. Paidéia: a formação do homem grego. Tradução de A. Parreira. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001. (Coleção Paidéia).
JOUMIER, L. Husserl: la naissance de la phénoménologie. Sciences Humaines, n. 9 (Les grands philosophes), mai-juin 2009.
NIETZSCHE, F. Humano demasiado humano. Tradução de P. C. Souza. São Paulo: Companhia de Letras, 2005.
NIETZSCHE, F. O nascimento da tragédia ou Helenismo e Pessimismo. Tradução de J. Guinsburg. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.
NIETZSCHE, F. Ecce Homo: como alguém se torna o que é. Tradução de P. C. Souza. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
PLATÃO. Fédon: diálogo sobre a alma e a morte de Sócrates. Tradução de M. Ruas. São Paulo: Martin Claret, 2007.
VERNANT, J-P. As origens do pensamento grego. Lisboa: Difícil, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.