Educational practice of physical education teachers and the contents covered in a school at the municipal education system of Florianópolis
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2021.n3.27456Keywords:
Educational Practice, Physical Education, Body Culture of MovementAbstract
OBJECTIVE: To understand the educational practice and what content is covered by three Physical Education teachers at a school in the Municipal Education Network of Florianópolis-SC.
METHODS: As a theoretical-methodological approach, we adopted exploratory research of a qualitative character in the form of content analysis through data triangulation. It was characterized as a field study and as data collection instruments, the field diary, participant observation and informal dialogues were used. The research was carried out in a school in the city of Florianópolis-SC. As subjects of the research, three Physical Education teachers participated spontaneously.
CONCLUSION: We conclude that the predominant contents among teachers were sports, games and games and body practices in nature. At the end of the study, we understand that educational practices differ from subject to subject, even being in the same school, and that the contents are sometimes repeated, but are approached in different ways from the perspective of Physical Education of each teacher, which moved through the concept of body culture of movement, motor development and the practice of physical and sports activity.
Downloads
References
APPLE, M. W. Trabalho docente e textos: economia política das relações de classe e de gênero em educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
BASSI, M. E. Rede municipal de ensino de Florianópolis: financiamento e condições de qualidade. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 11, n. 1, p. 114, 2016.
BRACHT, V. Educação Física no 1º grau: conhecimento e especificidade. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 10, n. 4, p. 23-8, 1996.
BRASIL. Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1996/lei-9394-20-dezembro-1996-362578-publicacaooriginal-1-pl.html>. Acessado em: 21 de fevereiro de 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. CNE/CEB. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, 1999. <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf>. Acessado em: 12 de maio de 2021.
CASTELLANI FILHO, L. Política educacional e educação física. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 1998.
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.
CONTRERAS, J. A autonomia de professores. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
FENSTERSEIFER, P. E.; GONZÁLEZ, F. J. Educação física escolar: a difícil e incontornável relação teoria e prática. Motrivivência, Florianópolis, v. 1, n. 28, p. 27-37, 2007.
FLORIANÓPOLIS. Proposta Curricular da Rede Municipal de Ensino de Florianópolis. Florianópolis: Prefeitura de Florianópolis. Secretaria de Educação. 2016. Disponível em: <https://www.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/pdf/23_06_2017_11.13.21.b097b0d2d26af5819c89e809f8f527a2.pdf>. Acessado em: 8 de maio de 2021..
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GIROUX, H. Os professores como intelectuais transformadores: rumo a uma nova pedagogia crítica de aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
GORZONI, S. de P.; DAVIS, C. O conceito de profissionalidade docente nos estudos mais recentes. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1396-1413, 2017
JULIA, D. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 1, p. 9-43, 2001.
LOURENÇO, B. A. O diálogo como instrumento de obtenção de informação na pesquisa: discussões a partir de um estudo etnográfico. In: MOLINA NETO, V.; BOSSLE, F. (Orgs.). O ofício de ensinar e pesquisar na educação física escolar. Porto Alegre: Sulina, 2010. p. 55-75.
MACEDO, R. S. Etnopesquisa crítica, etnopesquisa–formação. 2. ed. Brasília: Liber Livro, 2010.
MARQUES, E. de S. A.; CARVALHO, M. V. C. de. O significado histórico de práticas educativas: um movimento que vai do clássico ao contemporâneo. Linguagens, Educação e Sociedade, Teresina, v. 35, n. 21, p. 122-42, 2016.
MORIN, E. O método 4: as ideias, habitat, vida, costumes, organização. 6. ed. Porto Alegre: Sulina, 2011.
PÉREZ GÓMEZ, Á. I. A cultura escolar na sociedade neoliberal. Porto Alegre: Artmed, 2001.
TRIVIÑOS, A. N. da S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
WITTIZORECKI, E. S.; BOSSLE, F.; OLIVEIRA E SILVA, L.; GÜNTHER, M. C. C.; SANTOS, M. V. dos; SANCHOTENE, M. U.; … ; MOLINA NETO, V. Pesquisar exige interrogar-se: a narrativa como estratégia de pesquisa e de formação do(a) pesquisador(a). Movimento, Porto Alegre, v. 12, n. 2, p. 9-33, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Direitor Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.