Judo in physical education classes in Rio Grande do Sul: an integrative review
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2025.34307Keywords:
Judo, School Physical Education, TeachingAbstract
BACKGROUND: Judo, when incorporated into Physical Education classes, goes beyond its martial and competitive nature, promoting ethical and social values.
OBJECTIVE: This study aims to analyze the use of judo as a thematic unit in Physical Education classes in the state of Rio Grande do Sul, addressing its benefits, challenges, and potential for student development.
METHODS: An integrative literature review was conducted, searching databases such as Dialnet and Google Scholar, including studies from 2010 to 2024 on judo practice in school Physical Education.
RESULTS: The studies indicate that judo promotes physical, cognitive, and socio-emotional development, being valued for its contribution to the holistic development of students. However, the lack of infrastructure and teacher training are recurring challenges.
CONCLUSION: Judo in schools offers significant benefits but faces barriers that must be overcome for effective implementation, such as the need for public policies focused on teacher training and adapting school facilities.
Downloads
References
ARAUJO, P. R.; MIRANDA NETO, J. Benefícios do judô na educação física e sua regulamentação. Revista Uni-RN, v. 16 e 17, Suplemento, p. 43-69, 2017. Disponível em: https://revistas.unirn.edu.br/index.php/revistaunirn/article/view/382
BOEHL, W. R.; LIMA, L. S.; FONSECA, D. G. (In) justificativas e (im) possibilidades do professor de educação física em adotar as lutas como unidade temática. Caderno de Educação Física e Esporte, v. 16, n. 1, p. 69–77, 2018. https://doi.org/10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p69
DARIDO, S. C.; RANGEL, I. C. A. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. São Paulo: Papirus, 2005.
FRANCHINI, E. O judô como conteúdo nas aulas de educação física benefícios e desafios. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 32, n. 1, p. 19-30, 2011. https://doi.org/10.1590/S0101-32892011000100004.
FRANCHINI, E.; DEL VECCHIO, F. B.; MATSUSHIGUE, K. A. Aspectos pedagógicos e formativos do judô na educação escolar. Journal of Physical Education and Sport, v. 18, n. 2, p. 273-9, 2018. DOI: https://doi.org/10.7752/jpes.2018.04202.
GALLAHUE, D.; OZMUN, J. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. São Paulo: Phorte, 2005.
LACERDA-SWENDSEN, M. E. B.; ROCHA, E. S. F.; GOMES-DA-SILVA, P. N. O Ensino de lutas na escola: uma revisão integrativa da literatura. Revista Mosaico, v. 15, n. Esp., p. 87-94, 2024. https://doi.org/10.21727/rm.v15iEspecial.4338
MANOSSO, D.; ANTUNES, A. C. Possibilidades para o ensino de judô como conteúdo da Educação física nos anos finais do ensino fundamental. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo, Revista Digital, n. 7, 2019. Disponível em: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/09/ensino-judo-educacaofisica.html
MESQUITA JUNIOR, P. F.; MESQUITA, J. F. B. O conteúdo luta no currículo da educação física escolar: possibilidades através do projeto judô escolar. Extensão Tecnológica, n. 12, p. 7–11, 2020. https://doi.org/10.21166/rext.v0i12.15
MUGRABI, L. V. S.; MARIA, A. L. O judô na educação física escolar. Acta Brasileira do Movimento Humano, v. 6, n. 2, p. 1-19, 2016. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/actabrasileira/article/view/3178
OLIVEIRA, D. C. D. Análise de conteúdo temático-categorial: uma proposta de sistematização. Revista de Enfermagem UERJ, v. 16, n. 4, p. 569-76, 2008. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-512081
RUFINO, L. G. B. Lutas na educação física escolar: reflexões sobre o ensino do judô. Conexões, v. 11, n. 2, p. 81-97, 2013. https://doi.org/10.20396/conex.v11i2.8637635
SÁ, G. L. Judô na Educação Física escolar: a construção do indivíduo através do caminho suave. 2023. 22f. TCC (Bacharelado em Educação Física) - Universidade Federal de Pernambuco, Vitória de Santo Antão, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/49800
SILVA, V. R.; ANDRADE, M. S.; BICALHO, A. V.; MONTALVÃO, A. V. S.; FERREIRA, C. E. A.; COSTA, D. G. D.; ... ; TRIANI, F. S. As representações sociais sobre o ensino do judô na educação física uma investigação com base na produção científica nacional. Retos, v. 54, p. 338-47, 2024. https://doi.org/10.47197/retos.v54.103205
SOUZA, M. T. D.; SILVA, M. D. D.; CARVALHO, R. D. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein, v. 8, n. 1, p. 102-6, 2010. https://doi.org/10.1590/S1679-45082010RW1134
VIOLIN, D. Y. T.; KRAVCHYCHYN, C. Judô na educação física escolar: realidade e possibilidades. Corpoconsciência, v. 23, n. 3, p. 1-14, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8713/6205
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.