Judo in physical education classes in Rio Grande do Sul: an integrative review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2025.34307
Supporting Agencies
Capes

Keywords:

Judo, School Physical Education, Teaching

Abstract

BACKGROUND: Judo, when incorporated into Physical Education classes, goes beyond its martial and competitive nature, promoting ethical and social values.
OBJECTIVE: This study aims to analyze the use of judo as a thematic unit in Physical Education classes in the state of Rio Grande do Sul, addressing its benefits, challenges, and potential for student development.
METHODS: An integrative literature review was conducted, searching databases such as Dialnet and Google Scholar, including studies from 2010 to 2024 on judo practice in school Physical Education.
RESULTS: The studies indicate that judo promotes physical, cognitive, and socio-emotional development, being valued for its contribution to the holistic development of students. However, the lack of infrastructure and teacher training are recurring challenges.
CONCLUSION: Judo in schools offers significant benefits but faces barriers that must be overcome for effective implementation, such as the need for public policies focused on teacher training and adapting school facilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Walter Reyes Boehl, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre

Bacharel em Comunicação Social  (PUCRS); Licenciado em Educação Física (UFRGS); Bacharel em Educação Física (UFRGS); Mestre e doutorando em Ciências do Movimento Humano (UFRGS); Membro do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE); Integrante do Grupo de Estudos Socioculturais em Educação Física (GESEF).

Mauro Castro Ignácio, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre

PhD candidate in Human Movement Sciences at the Federal University of Rio Grande do Sul (PPGCMH-UFRGS). Master in Human Movement Sciences (PPGCMH-UFRGS). Bachelor and Licensed in Physical Education (UFRGS). Researcher of the Sports Brazil Project (PROESP-Br). Associate member of the Brazilian Society of Physical Activity and Health (SBAFS). Member of the Editorial Board of the International Journal of Sports Science and Physical Education (IJSSPE).

References

ARAUJO, P. R.; MIRANDA NETO, J. Benefícios do judô na educação física e sua regulamentação. Revista Uni-RN, v. 16 e 17, Suplemento, p. 43-69, 2017. Disponível em: https://revistas.unirn.edu.br/index.php/revistaunirn/article/view/382

BOEHL, W. R.; LIMA, L. S.; FONSECA, D. G. (In) justificativas e (im) possibilidades do professor de educação física em adotar as lutas como unidade temática. Caderno de Educação Física e Esporte, v. 16, n. 1, p. 69–77, 2018. https://doi.org/10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p69

DARIDO, S. C.; RANGEL, I. C. A. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. São Paulo: Papirus, 2005.

FRANCHINI, E. O judô como conteúdo nas aulas de educação física benefícios e desafios. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 32, n. 1, p. 19-30, 2011. https://doi.org/10.1590/S0101-32892011000100004.

FRANCHINI, E.; DEL VECCHIO, F. B.; MATSUSHIGUE, K. A. Aspectos pedagógicos e formativos do judô na educação escolar. Journal of Physical Education and Sport, v. 18, n. 2, p. 273-9, 2018. DOI: https://doi.org/10.7752/jpes.2018.04202.

GALLAHUE, D.; OZMUN, J. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. São Paulo: Phorte, 2005.

LACERDA-SWENDSEN, M. E. B.; ROCHA, E. S. F.; GOMES-DA-SILVA, P. N. O Ensino de lutas na escola: uma revisão integrativa da literatura. Revista Mosaico, v. 15, n. Esp., p. 87-94, 2024. https://doi.org/10.21727/rm.v15iEspecial.4338

MANOSSO, D.; ANTUNES, A. C. Possibilidades para o ensino de judô como conteúdo da Educação física nos anos finais do ensino fundamental. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo, Revista Digital, n. 7, 2019. Disponível em: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/09/ensino-judo-educacaofisica.html

MESQUITA JUNIOR, P. F.; MESQUITA, J. F. B. O conteúdo luta no currículo da educação física escolar: possibilidades através do projeto judô escolar. Extensão Tecnológica, n. 12, p. 7–11, 2020. https://doi.org/10.21166/rext.v0i12.15

MUGRABI, L. V. S.; MARIA, A. L. O judô na educação física escolar. Acta Brasileira do Movimento Humano, v. 6, n. 2, p. 1-19, 2016. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/actabrasileira/article/view/3178

OLIVEIRA, D. C. D. Análise de conteúdo temático-categorial: uma proposta de sistematização. Revista de Enfermagem UERJ, v. 16, n. 4, p. 569-76, 2008. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-512081

RUFINO, L. G. B. Lutas na educação física escolar: reflexões sobre o ensino do judô. Conexões, v. 11, n. 2, p. 81-97, 2013. https://doi.org/10.20396/conex.v11i2.8637635

SÁ, G. L. Judô na Educação Física escolar: a construção do indivíduo através do caminho suave. 2023. 22f. TCC (Bacharelado em Educação Física) - Universidade Federal de Pernambuco, Vitória de Santo Antão, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/49800

SILVA, V. R.; ANDRADE, M. S.; BICALHO, A. V.; MONTALVÃO, A. V. S.; FERREIRA, C. E. A.; COSTA, D. G. D.; ... ; TRIANI, F. S. As representações sociais sobre o ensino do judô na educação física uma investigação com base na produção científica nacional. Retos, v. 54, p. 338-47, 2024. https://doi.org/10.47197/retos.v54.103205

SOUZA, M. T. D.; SILVA, M. D. D.; CARVALHO, R. D. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein, v. 8, n. 1, p. 102-6, 2010. https://doi.org/10.1590/S1679-45082010RW1134

VIOLIN, D. Y. T.; KRAVCHYCHYN, C. Judô na educação física escolar: realidade e possibilidades. Corpoconsciência, v. 23, n. 3, p. 1-14, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/8713/6205

Published

20-06-2025

How to Cite

BOEHL, W. R.; CASTRO IGNÁCIO, M. Judo in physical education classes in Rio Grande do Sul: an integrative review. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 23, p. e34307, 2025. DOI: 10.36453/cefe.2025.34307. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/34307. Acesso em: 1 jul. 2025.