Analysis of swimming pool conditions at the Federal University of Minas Gerais: Academic and practical contributions
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2025.35473Keywords:
Aquatic Activities, Physical Education, Higher Education, Swimming PoolAbstract
BACKGROUND: Federal Universities are privileged spaces for the production of both theoretical and practical knowledge, extending beyond academic training. Based on this principle, the spaces, and facilities of these universities must offer adequate conditions for teaching, research, and outreach activities.
OBJECTIVE: The objective of this study is to identify the current state of swimming pools in Federal Universities in the state of Minas Gerais, as well as their usage and the academic-scientific output developed through aquatic activities. It should present the objective proposed in the study.
METHODS: The study adopted a cross-sectional and descriptive approach using a Google Forms® questionnaire, applied to eight professors responsible for aquatic disciplines at Federal Universities in Minas Gerais.
RESULTS: The results revealed that 25.0% of the institutions do not have a swimming pool on their premises, hindering teaching, research, and outreach. Institutions with swimming pools (75.0%) lack basic safety elements and exhibit negligence regarding maintenance. Academic output related to aquatic activities is low, with 25.0% of professors publishing regularly, and 37.5% of the institutions never have implemented outreach projects in the aquatic area, resulting in a lack of opportunities for students and potential scholarship holders.
CONCLUSION: These findings suggest that spaces dedicated to aquatic activities require more attention, highlighting the need for actions to improve infrastructures and increase academic output in this field.
Downloads
References
ABNT. Associação Brasileira de Normas Técnicas. NBR 10339:2018 - Piscina - Projeto, execução e manutenção. 2. ed. versão corrigida. Rio de Janeiro: ABNT, 2019.
ABNT. Associação Brasileira de Normas Técnicas. NBR 5674:1999 - Manutenção de edificações - Procedimento. Rio de Janeiro: ABNT, 1999. 6 p. Disponível em: http://www.pmb.eb.mil.br/images/documentos/abnt/abnt_05674.pdf Acesso em: 17/11/2023.
ASSIS, L. A. A.; FLORIAN, E.; SOARES, E. R.; OCELLI, B. U.; OLIVEIRA, G. T.; FERREIRA, R. M. Quero nadar mamãe, e agora? O que influencia a inserção de crianças de 8 a 12 anos a praticar natação. Arquivos de Ciências do Esporte, v. 11, 2023. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/aces/article/view/6767/6851 Acesso em: 17/11/2023.
BONDÍA, L. J. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-8, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 06/12/2024.
BOSCO, P. G. A Universidade como pilar na produção do conhecimento. Jus.com.br, 08 jan. 2018. Disponível em: https://jus.com.br/artigos/61517/a-universidade-como-pilar-na-producao-doconhecimento Acesso em: 27/04/022.
BRANDT, R.; MADUREIRA A. S.; HOBOLD, E. Projetos de extensão fazendo a diferença na formação do profissional de Educação Física na Unioeste. Caderno de Educação Física e Esporte, v. 18, n.1, p. 113-7, 2020. http://dx.doi.org/10.36453/2318-5104.2020.v18.n1.p113
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Centro Gráfico, 1988. Disponível em: https://www.gov.br/defesa/pt-br/acesso-a-informacao/governanca/governanca-do-setor-de-defesa/legislacao-basica-1/arquivos/2022/constituicao-da-republica-federativa-do-brasil.pdf/@@download/file
BRASIL. Casa Civil. Decreto n° 13.166, de 23 de janeiro de 1979. Estabelece normas técnicas especiais relativas a piscinas. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, p. 1375, 23 jan. 1979. Seção 1. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/repositorio/legislacao/decreto/1979/decreto-13166-23.01.1979.html Acesso em: 28/04/2022.
BRASIL. Casa Civil. Lei nº 14.327, de 13 de abril de 2022. Dispõe sobre requisitos mínimos de segurança para a fabricação, a construção, a instalação e o funcionamento de piscinas ou similares e sobre a responsabilidade em caso de seu descumprimento. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, 14 abr. 2022. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2022/lei/l14327.htm Acesso em: 28/04/2022.
BRASIL. Casa Civil. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 29 abr. 2022
BRITO, R. R.; MILKEVIECZ, L.; SANTOS, L. B.; LOPES, R. M.; CUNHA, S. R. C.; SERMIDI, M. P.; … ; BASSON, J. C. F. A importância da ressuscitação cardiopulmonar no desfecho do afogamento. Revista Contemporânea, v. 4, n. 9, e5862, 2024. https://doi.org/10.56083/RCV4N9-161
BUTTON, C.; CROFT, J. L.; COTTER, J. D.; GRAHAM, M. J.; LUCAS, S. J. E. Integrative physiological and behavioral responses to sudden cold-water immersion are similar in skilled and less-skilled swimmers. Physiology & Behavior, v. 138, p. 254-9, 2015. https://doi.org/10.1016/j.physbeh.2014.10.024
CÁRDENAS, R. N.; FREIRE, I. A.; PUMARIEGA Y. N.; TORRES; C. D. P. Análise dos espaços públicos de esporte e lazer: um ensaio a partir da informação imagética. Licere, v. 23, n. 6, p. 666-86, 2020. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2020.25514
CHAVES, A.; SILVA, A. C.; FERRAZ, O.; NUNOMURA, M.; CARBINATTO, M. O medo na aprendizagem da natação. Pensar a Prática, v. 18, n. 4, p. 880-94, 2015. https://doi.org/10.5216/rpp.v18i4.31285
COSTA, I. H.; RIBEIRO, K. I. O.; PRADO, I. B. H.; BECKER, L. K. Contribuição da extensão universitária na formação em educação física. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 13, n. 2, p. 161-72, 2022. https://doi.org/10.36661/2358-0399.2022v13n2.12594
DOMINSKI, F. H.; SILVA, R. B.; VILARINO G. T.; AMORIM, L. M. S.; ANDRADE A. Pesquisa em treinamento de força no Brasil: análise dos grupos e produção científica. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 42, e2024, 2020. https://doi.org/10.1016/j.rbce.2019.02.002
DUCA, G. F. D.; GARCIA, L. M. T.; DA SILVA, K. S.; DO NASCIMENTO, J. V. Grupos de pesquisa em cursos de Educação Física com pós-graduação "stricto sensu" no Brasil: análise temporal de 2000 a 2008. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 25, n. 4, p. 607–17, 2011. https://doi.org/10.1590/S1807-55092011000400006
GUEDES, D. P. Crescimento e desenvolvimento aplicado a educação física e ao esporte. Revista Brasileira de Educação Física e Esportes, v. 25, p. 127-40, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbefe/a/6Z8tVthS7tRKsYFWwGrctjQ/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 13/04/2023.
HAMOUCHE, S.; MARCHAND, A. Linking work, occupational identity and burnout: The case of managers. International Journal of Workplace Health Management, v. 14, n. 1, p. 12-31, 2021. https://doi.org/10.1108/IJWHM-01-2020-0008
HOFFMANN, C.; ZANINI, R. R.; RUVIARO, R.; CORRÊA, Â. C.; SILUK, J. C. M.; SCHUCH JÚNIOR, V. F.; ÁVILA, L. V. O desempenho das universidades brasileiras na perspectiva do Índice Geral de Cursos (IGC). Educação e Pesquisa, v. 40, n. 3, p. 651-65, 2014. https://doi.org/10.1590/s1517-97022014041491
MAGLISCHO, E. W. Nadando o mais rápido possível. São Paulo: Phorte, 2010.
MARCELLINO, N. C. Lazer e Sociedade: algumas aproximações. In: MARCELLINO, N. C. Lazer e sociedade: múltiplas relações. Campinas: Alínea, 2008. p. 11-26.
MARTINS, R. F. B.; ESPEJO, M. M. S. B. Manutenção predial nas universidades públicas federais: aspectos legais e normativos relevantes para o seu planejamento. In: XXI Colóquio Internacional de Gestão Universitária. Anais... UFSC/INPEAU: Cidade de Loja, Equador, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/243941/1220165%20%23.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 18/04/2024.
MAXIMILIANO JUNIOR, M. Indicadores Brasileiros de Extensão Universitária (IBEU). Campina Grande: UFCG, 2017. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/Relat%C3%B3rio_de_Pesquisa_Forproex_EBOOK.pdf Acesso em: 10/09/2024.
MINAS GERAIS. Corpo de bombeiros militar. competências do corpo de bombeiros militar de minas gerais conforme a Lei Complementar n° 54, de 13 de dezembro de 1999. Belo Horizonte: CBMMG, 1999. Disponível em: https://www.almg.gov.br/legislacao-mineira/texto/LCP/54/1999/?cons=1#:~:text=da%20Compet%C3%AAncia-,Art.,(Vide%20art Acesso em: 18/09/2024.
MINAS GERAIS. Decreto nº 46.595, de 10 de setembro de 2014. Altera o Decreto nº 44.746, de 29 de fevereiro de 2008, que regulamenta a Lei nº 14.130, de 19 de dezembro de 2001, que dispõe sobre a prevenção contra incêndio e pânico no Estado e dá outras providências. Diário do Executivo, Belo Horizonte, 10 set. 2014. Disponível em: https://www.almg.gov.br/legislacao-mineira/DEC/46595/2014/ Acesso em: 18/09/2024.
MINAS GERAIS. Roteiro de inspeção – piscinas. roteiro de inspeção sanitária em piscina. Belo Horizonte: Secretaria de Estado de saúde de Minas Gerais, 2022. Disponível em: http://vigilancia.saude.mg.gov.br Acesso em: 28/04/2024.
OLIVAR, A. O.; PÉREZ, L. M. R.; MURCIA, J. A. M. Afogando-se sabendo nadar. Associação Iberoamericana de Educação Aquática, Especial e Hidroterapia, Alicante, 2021. Disponível em: https://www.asociacionaidea.com/wp-content/uploads/2021/08/13p.-Ahogarse-sabiendo-nadar-Ana-Luismi-y-JAMM-1-septiembre-3.pdf Acesso em: 13/09/2024.
PEDROSO, M. J. S. L. C. Exposição ocupacional em piscinas cobertas do tipo I e II. 2009. 119f. Dissertação (Mestrado em Saúde Pública) - Universidade do Porto, Portugal, 2009. Disponível em: https://hdl.handle.net/10216/45311
PIMENTA, S. G. Saberes pedagógicos e atividade docente. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. G. C.; CAVALLET, V. J. Docência no ensino superior: construindo caminhos. Revista de Educação CEAP, v. 10, n. 36, p. 103-13, 2002. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Selma-Pimenta/publication/333614428_Docencia_no_ensino_superior_construindo_caminhos/links/5cf6dcf492851c4dd029ec12/Docencia-no-ensino-superior-construindo-caminhos.pdf Acesso em: 27/11/2023.
PUGLIESI, R. Bebê aquático. Curitiba: Appris, 2017.
SALLES, P. G. C. M. As habilidades aquáticas básicas de alunos de um curso superior de educação física. UNIABEU Revista, v. 1, n. 5, p. 230-45, 2010. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/258846697_As_habilidades_aquaticas_basicas_de_alunos_de_um_curso_superior_de_Educacao_Fisica Acesso em: 19/11/2023.
SHISHEGAR, N.; BOUBEKRI, M. Natural Light and productivity: analyzing the impacts of daylighting on students’ and workers’ health and alertness. International Conference on “Health, Biological and Life Science” (HBLS-16), p. 151-6, 2016. Disponível em: https://www.iicbe.org/upload/4635AE0416104.pdf Acesso em: 05/12/2024.
SILVA, T. D.; SOUZA, S. S.; STAREPRAVO, F. A. Academia da saúde, academia da cidade e academia ao ar livre nas agendas política e governamental dos estados brasileiros. Revista Brasileira de Atividade Física e Saúde, v. 25, e0163, 2020. https://doi.org/10.12820/rbafs.25e0163
SOARES, C. L.; TAFFAREL, C. N. Z.; VARJAL, E.; CASTELLANI FILHO L.; ESCOBAR, M. O.; BRACHT, V. Metodologia do ensino da educação física. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
SOBRASA. Sociedade Brasileira de Salvamento Aquático. Dados sobre afogamento. 2022. Disponível em: https://sobrasa.org/dados-sobre-afogamento/ Acesso em: 27/11/2023.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Rio de Janeiro: Vozes. 2002.
WORLD AQUATICS. Competition regulations. Disponível em: https://www.worldaquatics.com/rules/competition-regulations Acesso em: 27/07/2024.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.