Interdisciplinary relations between social communication and physical education/sport: a point of view

Authors

  • Luís Sérgio Peres Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2000.v2.i2.p137

Keywords:

Social Communication, Physical Education, Interdisciplinarity

Abstract

This point of view study examines the interdisciplinary relationships between Social Communication and Physical Education, highlighting how the integration of these fields can enrich pedagogical practices and expand the social role of Physical Education professionals. The objective is to explore the connections between language, culture, and body manifestations in educational and sports contexts. Through a critical analysis, themes such as interdisciplinarity, corporeality, and the impact of media on the formation and practice of Physical Education professionals are discussed. The results indicate that an integrated approach fosters communicative and cultural competencies, while broadening professional perspectives. It is concluded that valuing interdisciplinarity and the communicative role can transform educational and sports practices, aligning them with contemporary challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BELTRAMI, A. Comunicação constrói? Noções de comunicação social & educação. São Paulo: Shalom, 1976.

BRACHT, V. Educação física e ciência: cenas de um casamento (in)feliz. Ijuí: Unijuí, 1999.

DEMO, P. Introdução à metodologia da ciência. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1987.

FORQUIN, J. C. Escola e cultura. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro. São Paulo: Scipione, 1992.

HATJE, M.; CARVALHO, S. Interdisciplinaridade: uma proposta para reunir a educação física e a comunicação social. Comunicação, Movimento e Mídia na Educação Física, Santa Maria, v. 3, p. 73-82, 1996.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: UNIJUÍ, 1994.

LDB. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

LIMA, C. Q.; CARVALHO, S. Comunicação e desporto: uma proposta interdisciplinar. Comunicação, Movimento e Mídia na Educação Física, v. 3, p. 31-37, 1996.

MARQUES, M. O. Universidade e contexto. Contexto e Educação, Ijuí, 1995.

MORO, R. L. Primeiras aproximações para uma reflexão sobre novos caminhos da interdisciplinaridade em educação física. Comunicação, Movimento e Mídia na Educação Física, v. 1, p. 7-12, 1993.

MORO, R. L. Interdisciplinaridade: um caminho para a educação física. Comunicação, Movimento e Mídia na Educação Física, v. 2, p. 61-72, 1993a.

PERES, L. S. A comunicação entre técnico-atleta. Comunicação, Movimento e Mídia na Educação Física, v. 1, p. 51-56, 1993.

PERES, L. S. Distúrbios comportamentais do escolar: uma pequena abordagem de suas causas. Caderno de Educação Física: Estudos e Reflexões, v. 1, p. 91-101, 1999.

PERES, L. S. Educa-Ação Física: uma abordagem curricular na formação de profissionais. Caderno de Educação Física: Estudos e Reflexões, v. 1, p. 41-50, 2000.

PERES, L. S.; et al. Educação Física: abordagem histórica do corpo e novas perspectivas: o corpo, a corporeidade, a motricidade e a educação motora. Cascavel: Edunioeste, 1998.

PERUZZOLO, A. C. Comunicação e cultura. Porto Alegre: Sulina, 1972.

SAVIANI, D. Escola e democracia: teorias da educação. São Paulo: Cortez, Autores Associados, 1986.

SEVERINO, A. J. Pensando a pós-graduação em educação. Piracicaba: UNIMED, 1993.

SILVA, T. T. da. Descobrindo o construtivismo. Educação e Realidade, v. 18, n. 2, p. 3-10, 1993a.

SILVA, T. T. da. Sociologia da educação e pedagogia crítica em tempos pós-modernos. In: Teoria educacional crítica em tempos pós-modernos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993b.

STEINBERG, C. S. Meios de comunicação de massa. São Paulo: Cultrix, 1972.

TANI, G. et al. Educação Física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo: EPU/EDUSP, 1988.

THOMPSON, J. B. Ideologia e cultura moderna. Petrópolis: Vozes, 1995.

Published

01-01-2000

How to Cite

PERES, L. S. Interdisciplinary relations between social communication and physical education/sport: a point of view. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 2, n. 1, p. 137–160, 2000. DOI: 10.36453/cefe.2000.v2.i2.p137. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1837. Acesso em: 28 apr. 2025.