Problematization methodology in physical education: didactic strategies and methodological principles
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2025.35701Keywords:
Pedagogical practice, Teaching methodology, AnalysisAbstract
BACKGROUND: The Problematization Methodology with the Maguerez Arc (PMMA) is a methodological path with growing interest in physical education (PE) at school, especially due to the possibility of contextualizing social reality with the theme studied.
OBJECTIVE: The present study aimed to identify teaching strategies and methodological principles of PMMA in PE.
METHODS: A participative research was carried out with pedagogical intervention of 13 classes with 3 groups of 5th grade of Elementary School. The data were collected in a field diary and a reflective thematic analysis was carried out. For this study, the analyses were centered on the following themes: (1) planning strategies and (2) challenges, adaptations and reflections on the PMMA stage.
RESULTS: Didactic strategies and methodological principles were identified in the application of PMMA in PE, organized in guiding frameworks. PMMA enabled the systematization of a pedagogical work that addresses different dimensions of knowledge and is directed towards the social reality of the students. On the other hand, the culmination of the students' work was centered on the body experiments carried out.
CONCLUSION: PMMA was presented as a methodological possibility for PE and possibilities of teaching strategies were systematized for each stage of the arc. It is suggested that studies be expanded to include other themes and knowledge, as well as in other stages of basic education.
Downloads
References
BAGNARA, I. C.; FENSTERSEIFER, P. E. Educação física escolar: política, currículo e didática. Ijuí: Unijuí, 2019.
BATISTA, C.; MOURA, D. L. Princípios metodológicos para o ensino da educação física escolar: o início de um consenso. Journal of Physical Education, v. 30, p. 1-11, 2019. https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v30i1.3041
BERBEL, N. A. N. A metodologia da problematização em três versões no contexto da didática e da formação de professores. Revista Diálogo Educacional, v. 12, n. 35, p. 101-18, 2012. https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.5904
BERBEL, N. A. N. Metodologia da problematização: fundamentos e aplicações. Londrina: EdUEL, 1999.
BERBEL, N. A. N. Metodologia da problematização: respostas de lições extraídas da prática. Semina, v. 35, n. 2, p. 61-76, 2014. https://doi.org/10.5433/1679-0383.2014v35n2p61
BERBEL, N. A. N.; GAMBOA, S. A. S. A metodologia da problematização com o Arco de Maguerez: uma perspectiva teórica e epistemológica. Filosofia e Educação, v. 3, n. 2, p. 264-87, 2012. https://doi.org/10.20396/rfe.v3i2.8635462
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acessado em: 25/08/2025.
BRAUN, V.; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
COLOMBO, A. A.; BERBEL, N. A. N. A Metodologia da Problematização com o Arco de Maguerez e sua relação com os saberes de professores. Semina, v. 28, n. 2, p. 121-46, 2007. https://doi.org/10.5433/1679-0383.2007v28n2p121
COSTA, J. M.; PINHEIRO, N. A. M. O ensino por meio de temas-geradores: a educação pensada de forma contextualizada, problematizada e interdisciplinar. Imagens da Educação, v. 3, n. 2, p. 37-44, 2013. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v3i2.20265
FARIAS, A. N.; MARTINS, R. M.; IMPOLCETTO, F. M. M. As dimensões de conhecimento na Base Nacional Comum Curricular: reflexões para a educação física escolar. Corpoconsciência, v. 27, p. 1-17, 2023. https://doi.org/10.51283/rc.27.e16028
FENSTERSEIFER, P. E.; GONZÁLEZ, F. J. Educação física escolar: a difícil e incontornável relação teoria e prática. Motrivivência, n. 28, p. 27–37, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/9123 Acessado em: 25/08/2025.
GADOTTI, M. Convite à leitura de Paulo Freire. São Paulo: Scipione, 2004.
GERMANO, P. F. S. Metodologia da problematização: sua implementação nas aulas de educação física. 2020. 205f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Física) – Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, 2020. Disponível em: https://www.ufmt.br/curso/proef/pagina/editais-publicacoes/4151 Acessado em: 25/08/2025.
GONZÁLEZ, F. J.; FRAGA, A. B. Afazeres da educação física na escola: planejar, ensinar, partilhar. Erechim: Edelbra, 2012.
LIZIERO, L.; ROMERO, L. R. Metodologia da problematização com o arco de Maguerez na educação básica: apontamentos sobre a sua aplicação. In: Seminário Formação Docente: intersecção entre universidade e escola, v. 5, 2023. Anais... Dourados: Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul. Disponível em: https://anaisonline.uems.br/index.php/seminarioformacaodocente/article/view/8866 Acessado em: 21/03/2025.
MARQUES, R.; GRAEFF, B. Análise Temática Reflexiva: interpretações e experiências em educação, sociologia, educação física e esporte. Motricidades, v. 6, n. 2, p. 115-30, 2022. https://doi.org/10.29181/2594-6463-2022-v6-n2-p115-130
MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. (Ed.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.
PAIVA, M. R. F.; PARENTE, J. R. F.; BRANDÃO, I. R.; QUEIROZ, A. H. B. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. Sanare, v. 15, n. 2, p. 145-53, 2016. Disponível em: https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/1049 Acessado em: 18/10/2024.
PERES, R. B.; SINÉSIO, L. E. M. Produção de saberes sobre as práticas corporais utilizando a metodologia da problematização. Caderno Pedagógico, v. 21, n. 6, p. 1-23, 2024. https://doi.org/10.54033/cadpedv21n6-130
TREVISAN, K. I.; GONZÁLEZ, F. J.; BORGES, R. M. Histórias em quadrinhos como recurso metodológico: uma possibilidade nas aulas de educação física. Movimento, v. 26, p. 1-20, 2020. https://doi.org/10.22456/1982-8918.105484
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.