Communication Against Sexual and Moral Harassment:

Study About a University Campaign in the Southern Region of Brazil

Authors

  • Yukari Fugie Universidade Estadual de Maringá - UEM, Graduada em Administração, email: fugieyukari@gmail.com https://orcid.org/0009-0009-0743-2117
  • Francisco Giovanni David Vieira Universidade Estadual de Maringá - UEM, Doutor em Ciências Sociais pela PUC-SP, Professor Associado do Departamento de Administração - UEM, e-mail: fgdvieira@uem.br https://orcid.org/0000-0002-6204-0855

DOI:

https://doi.org/10.48075/csar.v30i50.34854

Keywords:

Moral Harassment, Sexual Harassment, Marketing Communication, Marketing

Abstract

The present article discusses a communication campaign against harassment, discrimination, and prejudice, developed by a university in the southern region of Brazil. The objective was to identify how the university's communication campaign has influenced the academic community's perception of harassment. A questionnaire was administered to 410 members of the academic community, including technical-administrative staff, students, faculty members, accredited professionals, and outsourced workers. In addition to analyzing the respondents profiles, the questionnaire covered three other aspects: campaign evaluation, level of information, and suggestions. The results showed that 57.6% of the respondents became aware of the campaign. More than half of them learned about it through the university's social media channels. It was possible to conclude that, although respondents had a generally positive perception of the campaign, many still express skepticism regarding the punishment of offenders and point out a lack of promotion to better inform and raise awareness within the community about harassment. Therefore, it was observed that the campaign has not yet succeeded in transforming the academic community's perception of harassment.

References

AGÊNCIA ESTADUAL DE NOTÍCIAS. XYZ completa 54 anos com 14,6 mil alunos matriculados. 2024. Disponível em: https://www.aen.pr.gov.br/Noticia/XYZ-completa-54-anos-com-146-mil-alunos-matriculados#:~:text=A%20U%20X%20de%20

Z%C3%A1,ensino%20p%C3%BAblico%20na%20regi%C3%A3o%20. Acesso em: 04 ago. 2024.

ANDREASEN, Alan R. Social Marketing: Its Definition and Domain. Journal of Public Policy & Marketing. [s.l.], v. 13, n. 1, p. 108-114, 1994. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/paper/Social-Marketing%3A-Its-Definition-and-Domain-Andreasen/5ee92be2176b252fe060ba500607ef18a1dbb804. Acesso em: 03 ago. 2024.

BRASIL. Senado Federal. Projeto de Lei n° 1521, de 2019. Altera o Decreto-Lei nº 2.848, de 7 de dezembro de 1940 (Código Penal), para tipificar o assédio moral. Brasília: Senado Federal, 2019. Disponível em: https://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/135758. Acesso em 23 jul. 2024.

BRASIL. Lei Nº 10.224, de 15 de maio de 2001. Altera o Decreto-Lei no 2.848, de 7 de dezembro de 1940 – Código Penal, para dispor sobre o crime de assédio sexual e dá outras providências. Brasília: Planalto, 2001. Disponível em: https://www.planalto.

gov.br/ccivil_03/LEIS/LEIS_2001/L10224.htm. Acesso em 29 jul. 2024.

CASTRO, João Pinto (2007). Comunicação de marketing. Lisboa: Edições Sílabo.

COSTA, Marilayde. XYZ intensifica campanha de combate ao assédio moral no trabalho. XZY, 02 mai. 2024. Disponível em: https://www.asc.xyz.br/index.php?option=com_content&view=article&id=28976:xyz-intensifica-campanha-de-combate-ao-assedio-moral-no-trabalho&catid=986&Itemid=211. Acesso em: 05 jul. 2024.

FONTELLES, Mauro José et al. Metodologia da pesquisa: diretrizes para o cálculo do tamanho da amostra. Revista Paraense de Medicina. [s.l.], v. 24, n. 2, p. 57-64, abr./jun. 2010. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-593646. Acesso em: 04 ago. 2024.

FREITAS, Maria Ester de. Assédio Moral e Assédio Sexual: faces do poder perverso nas organizações. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 41, n. 2, p.8-19, abr./jun. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/

HNXHh6S9yzbZYPgP3mg6Djw/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 22 jul. 2024.

GALÃO, Fabiano Palhares; CRESCITELLI, Edson. Planejamento e implementação da comunicação de marketing: uma análise comparativa entre teoria e prática. REGE Revista de Gestão, São Paulo, v. 22, n. 3, p. 435–452, jul./set. 2015. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rege/article/view/111481. Acesso em: 28 jul. 2024.

GIL, Antonio C. Como elaborar projetos de pesquisa. Rio de Janeiro: Grupo GEN, 2022.

______. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 7 ed. Rio de Janeiro: Grupo GEN, 2019.

GONÇALVES, Júlia; OLIVEIRA, Renato Tocchetto de. Assédio moral no trabalho: aspectos fundamentais de entendimento e enfrentamento. In OLIVEIRA et al (org.). Assédio moral no trabalho: Fundamentos e ações. 1. ed. Florianópolis: Lagoa Editora, 2017. Cap. 1, p. 23-49. Disponível em: https://neppot.paginas.ufsc.br/files/2017/02/Livro-Assedio-Moral-Miolo-2018-nv.pdf. Acesso em: 11 jul. 2024.

GUEDES, Terezinha Aparecida et al. Estatística Descritiva. Projeto de ensino aprender fazendo estatística, p. 1-49, 2005. Disponível em: https://www.ime.usp.br/~rvicente/Guedes_etal_Estatistica_Descritiva.pdf. Acesso em: 08 ago. 2024.

GUERRA, Vinícius. Servidores recordam histórias dos 48 anos de reconhecimento federal da XYZ. 2024. Disponível em: https://www.asc.xyz.br/index.php?option=com_content&view=article&id=29006:servidores-recordam-historias-dos-48-anos-de-reconhecimento-federal-da-xyz&catid=986&Itemid=211#:~:text=S%C3%A3o%20mais%20de%2083%20mil,reitor%20da%20XYZ. Acesso em: 05 ago. 2024.

HIRIGOYEN, Marie-France. Assédio moral: A violência perversa no cotidiano. Tradução: Maria Helena Kuhner. 3. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

KOTLER, Philip; ZALTMAN, Gerald. Social marketing: an approach to planned social change. Journal of Marketing, [s.l.], v. 86, p. 3-12, jul 1971.

KUNSCH, Margarida M. Krohling. Comunicação organizacional: conceitos e dimensões dos estudos e das práticas In: MARCHIORI, Marlene. Faces da cultura e da comunicação organizacional. São Caetano do Sul: Difusão Editora, 2006, p.167-190. Disponível em: https://portalidea.com.br/cursos/comunicao-organizacional-apostila04.pdf. Acesso em: 28 jul. 2024.

LATIF, Omar Aref Abdul. Assédio sexual nas relações de trabalho. Âmbito Jurídico, Rio Grande, n. 41, 2007. Disponível em: https://egov.ufsc.br/portal/sites/

default/files/anexos/13168-13169-1-PB.pdf. Acesso em: 25 jul. 2024.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos da metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

MESA DO SENADO FEDERAL. Assédio moral e sexual no trabalho. Brasília: Mesa Do Senado Federal, 2019. Cartilha. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/institucional/

procuradoria/proc-publicacoes/cartilha-assedio-moral-e-sexual-no-trabalho. Acesso em: 22 jul. 2024.

MINISTÉRIO PÚBLICO DO TRABALHO. Assédio sexual no trabalho: perguntas e respostas, 2017. Cartilha. Disponível em: https://www.prt10.mpt.mp.br/

images/Cartilha_Ass%C3%A9dioSexual.pdf. Acesso em: 29 jul. 2024.

PAIVA, Fernanda Isoni de; PAIVA Kely César Martins de. Assédio em instituição de ensino pública brasileira: um estudo multidimensional. Revista Valore, Volta Redonda, v. 5, p. 73-89, 2020. Disponível em: https://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/view/650. Acesso em: 11 jul. 2024.

PARANÁ. Lei 6174 - 16 de Novembro de 1970. Estabelece o regime jurídico dos funcionários civis do Poder Executivo do Estado do Paraná. Curitiba, Paraná: Casa Civil do Governo do Estado do Paraná, 1970. Disponível em: https://www.legislacao.pr.gov.br/legislacao/pesquisarAto.do?action=exibir&codAto=10297&indice=1&totalRegistros=1. Acesso em 23 jul. 2024.

SILVA, Edson Coutinho da; MAZZON, José Afonso. Revisitando o Marketing Social. Revista Brasileira de Marketing, São Paulo, v. 17, n. 6, p. 806 - 820, 2018. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/remark/article/view/12253/5895. Acesso em 03 ago. 2024.

SOBOLL, Lis Andréa Pereira; HELOANI, Roberto. A origem das discussões sobre assédio moral no Brasil e os limites conceituais. In ______. Assédio moral/ organizacional: Uma análise da organização do trabalho. 1. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2008. Cap. 1, p. 17-24. Disponível em: https://www.trt4.jus.br/portais/media/432151/Assedio_moral_e_organizacional.pdf. Acesso em: 21 jul. 2024.

SPACIL, Daiane Rodrigues; RAMBO, Luciana Inês; WAGNER, José Luis. Assédio moral: A microviolência do cotidiano. Disponível em: https://sinasefe-sc.org.br/files/1070/cartilha_sinasefe_assedio_moral.pdf. Acesso em 22 jul. 2024.

UNIVERSIDADE XYZ. Conselho Universitário. Resolução n.º 021/2005-COU. Define Missão e Visão de Futuro da XYZ. Maringá: Conselho Universitário, 2005. Disponível em: http://www.scs.xyz.br/2005/cou/021cou2005.htm. Acesso em 05 ago. 2024.

______. Histórico. 2024. Disponível em: https://www.xyz.br/a-xyz/historico. Acesso em: 05 ago. 2024.

URDAN, André Torres; URDAN, Flávio Torres. Marketing estratégico no Brasil. São Paulo: Atlas, 2010.

VASCONCELOS, Yumara Lúcia. Assédio moral nos ambientes corporativos. Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 13, n. 4, p. 821-851, out./dez. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cebape/a/Sjm9fRK3ZwPqsRxvWB5ytwx/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 jul. 2024.

Published

22-07-2025

How to Cite

FUGIE, Y.; VIEIRA, F. G. D. Communication Against Sexual and Moral Harassment:: Study About a University Campaign in the Southern Region of Brazil. Ciências Sociais Aplicadas em Revista, [S. l.], v. 30, n. 50, p. 96–115, 2025. DOI: 10.48075/csar.v30i50.34854. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/csaemrevista/article/view/34854. Acesso em: 5 aug. 2025.

Issue

Section

Artigos de Administração, Ciências Contábeis e Direito (Interdisciplinar)