Official toponymy and spontaneous toponymy in the school names of Missal- PR
DOI:
https://doi.org/10.48075/odal.v0i0.25742Keywords:
Official Toponymy, Spontaneous Toponymy, SchoolsAbstract
Language allows man to order and mean the world around him and by using it we can name reality and attribute meaning to our experience. Besides that, language is used in each community to represent the local reality. Thus, people name the elements in order to represent what they experience, printing, in the names, indications of their stories, cultures and social facts. This work aims to present partial results of scientific initiation research which seeks to discuss and analyze how schools are named in the municipality of Missal-PR, this study is unprecedented in the onomastic area. This article seeks to examine official and spontaneous toponyms attributed to the schools of the municipality under study. The corpus of this work was formed by names of nine schools, the municipality has, in all, fifteen schools. One of the schools whose name had been analyzed in this article is located in the center of the city because it was designed to be close to the church. Eight schools are located in the interior of the municipality, two in districts and the others in villages and communities. We use documentary investigation to achieve the proposed objective, namely: to know the toponymic motivations of the names of schools, taking into account the historical, cultural and ideological influences that influenced the choice of these names. As theoretical support we used the toponymic contributions of Dick (1992) and Bastiani (2016).
Key words: Official Toponimy; Spontaneous Toponymy; Schools, schools.
References
Academia Brasileira de Letras. (2020) Joaquim Nabuco. Biografia. Disponível em: https://www.academia.org.br/academicos/joaquim-nabuco/.biografia Acesso em 27, agosto, 2020.
Almanaque Alagoas. (2020).Disponível em: http://www.almanaquealagoas.com.br/noticias/?vCod=1561). Acesso em 24, agosto, 2020.
Bastiani, Carla (2016). Relações entre nome e lugar: estudo dos nomes das escolas públicas de Porto Nacional em uma perspectiva interdisciplinar da Geografia e da Toponímia. Dissertação (Mestrado Acadêmico) – Universidade Federal do Tocantins – Campus Universitário de Araguaína – Curso de Pós-Graduação (Mestrado) em Letras Ensino de Língua e Literatura.
Dick, Maria Vicentina de Paula do Amaral (1992). Toponímia e Antroponímia no Brasil: Coletânea de estudos. São Paulo: Arquivo do Estado.
Enciclopédia Britânica, (2020). Disponível em: https://escola.britannica.com.br/artigo/olavo-bilac/483115). Acesso em 27, agosto, 2020.
Hamzeh,F.; Gheshlagni, H.S.G.;Mortezaei, S. (2014).Study of the Status of Non-Official Geographical Names in Spatial Identity of Hamadan City. Research on Humanities and Social Sciences, v.4.n.2, p.163-169.
Isquerdo, A.N; Dargel, A. P.T P. (2014) (2014) “Apontamentos sobre os designativos de acidentes humanos rurais no estado de Mato Grosso do Sul”. In As Ciências do Léxico. Lexicologia. Lexicografia. Terminologia, vol.VIII. ISQUERDO, A.N. DAL CORNOR, G.O.M. (orgs).Campo Grande: Editora UFMS, 91-110.
Isquerdo, A.N; Dargel, A. P.T P. (2014) "Hidronímia e toponímia: interinfluências entre meio ambiente e história”. In As Ciências do Léxico. Lexicologia. Lexicografia. Terminologia, vol. VII ISQUERDO, A.N. DAL CORNOR, G.O.M. (orgs). Campo Grande: Editora UFMS, 63-80.
Klauck, S. (2004) Gleba dos Bispos. Colonização no Oeste do Paraná - uma experiência católica de ação social. Porto Alegre, RS: EST Edições.
López Franco, Yolanda G. (2020). Las relaciones intercategoriales e intracategoriales en antroponimia. El caso de los nombres de pila en francés de Francia y en español de México. Onomástica Desde América Latina, n.1, v.1, 2020, p. 214 –239. Disponível em < http://e-revista.unioeste.br/index.php/onomastica/issue/view/1139 > Acesso em 12 agosto 2020. https://doi.org/10.48075/odal.v1i1.24169
Lunkes, G. (2005) Missal tem muito futuro neste passado. 1. ed. Marechal Cândido Rondon, PR: Germânica.
Oliveira, L.R.de, Isquerdo|, A. (2019) Toponímia rural de acidentes humanos do Mato Grosso do Sul. GTLex, vol. 3, n.1| jul.–dez. 2017, p.58-77.
PROJETO POLÍTICO E PEDAGÓGICO. Escola Municipal Joaquim Nabuco (Documento disponível na unidade escolar) 2019.
PROJETO POLÍTICO E PEDAGÓGICO. Escola Municipal Olavo Bilac (Documento disponível na unidade escolar) 2019.
PROJETO POLÍTICO E PEDAGÓGICO. Colégio Estadual Padre Eduardo
Michelis (Documento disponível na unidade escolar) 2019.
PROJETO POLÍTICO E PEDAGÓGICO. Escola Municipal Antônio Raposo Tavares (Documento disponível na unidade escolar) 2019.
PROJETO POLÍTICO E PEDAGÓGICO. Colégio Estadual do Campo Teotônio Vilella (Documento disponível na unidade escolar) 2019.
PROJETO POLÍTICO E PEDAGÓGICO. Escola Estadual Do Campo Aurélio Piloto. Secretaria de Educação, 2020. Disponível em:<http://www.mlwaureliopiloto.seed.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=1>. Acesso em: 22, maio, 2020.
PROJETO POLÍTICO E PEDAGÓGICO. Escola Estadual Caetano de Conto. Secretaria da Educação, 2020. Disponível em: <http://www.mlwcaetanoconto.seed.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=15> Acesso em: 22, maio, 2020.
PROJETO POLÍTICO E PEDAGÓGICO. Escola Estadual Santos Dumont. Secretaria de Educação, 2020. Disponível em: <http://www.mlwsantosdumont.seed.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=13> Acesso em: 22 de maio, 2020.
Reyes Contreras. M. (2020) Sobre antroponimia en las calles de Santa Fe, Nuevo México. Onomástica Desde América Latina, n.2, v.1, 2020, p.120-143. ISSN 2675-2719. Disponível em<http://e-revista.unioeste.br/index.php/onomastica/article/view/25487> Acesso em 06 outubro 2020.https://doi.org/10.48075/odal.v1i2.25487
Seide, M.S. Toponomástica e Antroponomástica: paradigmas e métodos. Confluência, n.44-45, p.165-184, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Onomástica desde América Latina
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons Copyright Notice
Open Access Journals Policy
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
2. Mandatory authorities to assume commitments, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in an institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on the personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase impact and citation of the published work (See The Effect of Open Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License, which allows sharing, copying, distributing, displaying, reproducing, a whole or parts as long as it has no commercial purpose and is cited by authors and a source.