Onomastics and textbooks:

matches and mismatches in Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/odal.v3i6.29177

Keywords:

nomes próprios, substantivos próprios, livro didático, Onomástica

Abstract

This article aims to present how the notion of proper noun, present in grammars, is being presented in textbooks that are currently in circulation in public schools in the country, through the analysis of the chapters of the collections presented to these schools in the PNLD of Elementary Education of 2019, in which these concepts are addressed, to show how the notion of a proper name in Onomastics, as a more comprehensive approach, can generate invaluable wealth for students and teachers in the public network across the country when linked to a study with a focus on greater than requiring the student to simply categorize words.

References

AMARAL, E. T & SEIDE, M. S. (2020). Nomes próprios de pessoa: introdução à antroponímia brasileira. São Paulo, SP: Blucher.

AZEREDO, J. C. (2021). Gramática Houaiss da língua portuguesa. São Paulo, SP: Parábola editorial.

BALTHASAR, M & GOULART, S. (2018). Singular & Plural: leitura, produção e estudos de linguagem. São Paulo, SP: Moderna.

BARROS, João de. (1540). Grammatica da lingua portuguesa. [Versão digital] Recuperado de: http://purl.pt/12148.

BIDERMAN, M. T. C. (1998). Dimensões da palavra. Filologia e linguística portuguesa, 2, 81-118.

CARVALHINHOS, P. J. (2011). Aplicações da teoria dos signos na Onomástica. Língua e Literatura, 27, 299-309.

CASTILHO, A. T. (2010). Nova gramática do português brasileiro. São Paulo, SP: Contexto.

COSTA, C.L. & MARCHETTI, G. (2018). Geração Alpha: língua portuguesa. São Paulo, SP: edições SM.

FERRAREZI, C. Jr. (2008). Semântica para a educação básica. São Paulo, SP: Parábola editorial.

HENRIQUES, C. C. (2009). Nomenclatura gramatical brasileira: 50 anos depois. São Paulo, SP: Parábola editorial.

Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. (1998) Parâmetros Curriculares Nacionais: língua portuguesa. Brasília, DF: Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/portugues.pdf

Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/.

NOGUEIRA, S. M; NOGUEIRA, J. E. Jr. (2006). Gramática e ensino de português no Maranhão do século XIX: Gramática elementar da língua portugueza, de Filippe Benicio de Oliveira Condurú. In: N. B. , BASTOS & D.V., PALMA. (Orgs.), História entrelaçada 2: a construção de gramáticas e o ensino de língua portuguesa na primeira metade do século XX. (1ª. ed., Cap. 1, p. 17). Rio de Janeiro, RJ: Lucerna.

OLIVEIRA, T.A.&ARAÚJO, L.A.M. (2018). Tecendo linguagens: língua portuguesa. Barueri, SP:Ibep.

ORMUNDO, W & SINISCALCHI,C. (2018). Se liga na língua: leitura, produção de texto e linguagem. São Paulo, SP: Moderna.

TEIXEIRA, L., SOUSA, S.M.,FARIA,K.&PATTRESI, N. (2018). Apoema: português. São Paulo, SP: editora do Brasil.

VASCONCELOS, J. L. (1931) Opúsculos: Onomatologia. Coimbra, Portugal: Imprensa da Universidade.

Published

10-10-2022

How to Cite

SANTOS SILVA, R. Onomastics and textbooks:: matches and mismatches in Basic Education. Onomastics from Latin America, [S. l.], v. 3, n. 6, p. 188–204, 2022. DOI: 10.48075/odal.v3i6.29177. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/onomastica/article/view/29177. Acesso em: 22 may. 2024.