TRAVELING COLLABORATIVE PATHS: CONSTRUCTION OF INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCES IN SCIENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v17i29.31996

Keywords:

Research-based teaching, Collaborative research, University-School Partnership

Abstract

This article discusses inquiry-based teaching (ITE) as a promising pedagogical strategy for improving science teaching. ITE aims to provide students with the opportunity to build their knowledge through the didactic insertion of scientific practices, but there is a lack of understanding of how the collaborative construction of Investigative Teaching Sequences (ITS) can influence this process. The main aim of this study is to present and discuss the process of collaborative construction of ITS, developed in partnership with teachers, and to evaluate their contributions and challenges. We conducted research that involved the collaborative creation of ITS in partnership with primary school teachers. The results of this study reveal that collaboration between researchers and teachers plays a key role in building teaching practices that meet the specific needs of each school context. This study highlights the effectiveness of ITE in promoting the development of students' skills. Collaboration between researchers and teachers is a key element in this process, highlighting the importance of integrating theory and practice in science education. Continued collaborative research and the implementation of the ITS built are fundamental to further strengthening Science Teaching by Inquiry and its application in different educational contexts.

References

ARAÚJO, L. C. M. de. O ensino por investigação na formação permanente do professor de Ciências do Ensino Fundamental – anos iniciais: possibilidade para alfabetização científica. Revista Transmutar, Curitiba, v. 7, p. 1-22, 2022. DOI: 10.3895/rtr.v7n0.16119.

BANDEIRA, M. M. H. Pesquisa Colaborativa: unidade pesquisa-formação. In: IBIAPINA, I. M. L. M. et al. (Orgs). Pesquisa colaborativa: multirreferenciais e práticas convergentes. EDUFPI: Teresina, 2016. Disponível em: http://leg.ufpi.br/subsiteFiles/ppged/arquivos/files/LIVRO%20PESQUISA%20COLABORATIVA_E-BOOK.pdf. Acesso em 14 ago. 2023.

BARCELLOS, L. S.; COELHO, G. R. Uma análise das interações discursivas em uma aula investigativa de Ciências nos anos iniciais do Ensino Fundamental sobre medidas protetivas contra a exposição ao sol. Investigações em Ensino de Ciências, v. 24, n. 1, 2019.

CARVALHO, A. M. P. de (Org.). Ensino de Ciências por Investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: CENGAGE Learning, 2013.

CARVALHO, A. M. P. de. Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. l.], v. 18, n. 3, p. 765–794, 2018. DOI: 10.28976/1984-2686rbpec2018183765.

CARVALHO, A. M. P. de. Uma metodologia de pesquisa para estudar os processos de ensino e aprendizagem em salas de aula. In: SANTOS, F. M. T.; GRECA, I. M. (Org.). A pesquisa em Ensino de Ciências no Brasil e suas Metodologias. 2ª ed. Ijuí: Unijuí, 2011b. p. 13-47.

CARVALHO, A. M. P.; et al. Investigar e aprender: ciências, 5º ano. São Paulo: Sarandi, 2015.

FERRAZ, A. T.; SASSERON, L. H. Espaço Interativo de Argumentação Colaborativa: condições criadas pelo professor para promover a argumentação em aulas investigativas. Ensaio - Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 19, p. 330-354, 2017b. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172017190711.

FERRAZ, A. T.; SASSERON, L. H. Propósitos epistêmicos para a promoção da argumentação em aulas investigativas. Revista Investigações em Ensino de Ciências, v. 22, n. 1, p. 42-60, 2017a.

GARCIA, V. F.; GAVA, F. G.; ROCHA, M. T. L. G. da. Pesquisa colaborativa em educação. Ensaios Pedagógicos, [S. l.], v. 2, n. 1, p.73-80, 2018. Disponível em: https://www.ensaiospedagogicos.ufscar.br/index.php/ENP/article/view/61. Acesso em: 19 ago. 2023.

AUTORES e ano

AUTORES e ano

MUNFORD, D. ; LIMA, M. E. C. de C. Ensinar ciências por investigação: em quê estamos de acordo? Ensaio - Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 9, n. 1, p. 89-111, jan./jun. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172007090107.

NÓVOA, A. Conhecimento profissional docente e formação de professores. Revista Brasileira de Educação, v. 27, 2022.

AUTORES e ano

RODRIGUES, M. A. T. Formação continuada de professores dos anos iniciais: problematizando a BNCC, utilizando o ensino por investigação na abordagem da ciência e para o desenvolvimento de intelectuais reflexivos. 2022, 308p. Tese (Programa de pós-graduação em ensino de Física), Universidade Federal do Rio Grande Do Sul, 2022.

AUTORES e ano

AUTORES e ano

AUTORES e ano

SILVA, A. G.; NASCIMENTO, T. B.; REBEQUE, P. V. Sequência de Ensino Investigativa sobre a Densidade dos Corpos: Desenvolvimento em uma Turma de Quinto Ano do Ensino Fundamental. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, p. e33948-28, 2022.

STRAT, T. T. S.; HENRIKSEN, E. K.; JEGSTAD, K. M. Inquiry-based science education in science teacher education: a systematic review. Studies in Science Education, p 1-59, 2023.

AUTORES e ano

SILVA, T. A.; SOUZA, S. P.; FIREMAN, E. C. Ensino de ciências por investigação: contribuições da leitura para a alfabetização científica nos anos iniciais. ACTIO: Docência em Ciências, Curitiba, v. 4, n. 3, p. 346-366, set./dez. 2019.

Published

20-12-2023

How to Cite

MENESES MOURA, A. R.; SANTOS DE JESUS, D. S. de J.; DOS SANTOS SANTANA, U.; TORRES DE DEUS FRANCO, J.; SEDANO , L. TRAVELING COLLABORATIVE PATHS: CONSTRUCTION OF INVESTIGATIVE TEACHING SEQUENCES IN SCIENCE. Temas & Matizes, [S. l.], v. 17, n. 31, p. 103–126, 2023. DOI: 10.48075/rtm.v17i29.31996. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/31996. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação de professores e as atividades investigativas na Educação em Ciê