Aesthetic and historical contextualizations in Mulheres de Cinzas of Mia Couto
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v14i1.23020Keywords:
Identity, Culture, Narration mode.Abstract
In this study I present a snippet of the novel Mulheres de Cinzas, by the Mozambican writer Mia Couto presenting his narration mode capable of constructing characters with identities in constant displacements. This brings to light reflections on the emergence of hybridity in moments of historical transformation such as occurs in the narrative. The identity aspects of the characters lead to reflection on the process of subject's construction, in which the relationship he establishes with society and with its identity, even in the search for its definition, is mediated by culture. Placing each subject in a position where it is already inserted by the bond of birth or identification, it also places them between two worlds without knowing what their location is or what their identities are at that border. Because the displacements go beyond the geographical, the deterritorialized subjectivity concept is in the work as a displacement of the self, of the individual who migrates to another country and who needs to assume the lifestyle of that people. This, however, happens to a certain extent, since this subject does not accept this oneness that the culture of the other imposes on him and seeks to compose himself as a singular subject in a movement of deterritorialization and reterritorialization.
Downloads
References
ASHCROFT, B., GRIFFITHS, G., TIFFIN, H. The Empire Writes Back: Theory and Practice in Post-Colonial Literatures. London: Routledge, 1991.
AUGÉ, Marc. Não-lugares: introdução a uma antropologia da supermodernidade. Campinas: Papirus, 1994.
BAUMAN, Zygmunt. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Rio de Janeiro: J. Zahar. 2005.
BAUDELAIRE, Charles. Exposição Universal (1855). In.: Poesia e Prosa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1995.
BERND, Zilá. Negritude e literatura na América Latina. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1987.
BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, (Coleção Humanitas), 2005.
BONNICI, Thomas. Multiculturalismo e diferença: narrativas do sujeito na literatura negra britânica e em outras literaturas. (Org.). Maringá: Eduem. 2011.
BOOTH, Tony. Psicologia do crescimento em sociedade. Rio de Janeiro: Zahar. 1976.
CLIFFORD, James. Culturas Viajantes. São Paulo. Papirus Editora. 2000.
COUTO, Mia. Mulheres de Cinzas: as areias do imperador: uma trilogia moçambicana, Livro 1. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
COUTO, Mia. Sombras Da Água: as areias do imperador: uma trilogia moçambicana, Livro 2. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras. 2016.
DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1997.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs. Capitalismo e esquizofrenia. V.1. Trad. Aurélio Guerra neto e Celia Pinto Costa. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995a.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs. Capitalismo e esquizofrenia. V. 2. Trad. Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Claúdia Leão. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995b.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs. Capitalismo e esquizofrenia. V. 3. Trad. Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Claúdia Leão e Suely Rolnik. Rio de Janeiro: Ed 34, 1996.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.
EWALD, Ariane Patrícia; SOARES, Jorge Coelho. Identidade e subjetividade numa era de incerteza. Rev. Estudos Psicologia em Estudo, V.12. N.1, p. 23-30. 2007.
FANON, Frantz. Os condenados da terra. São Paulo: Civilização Brasileira, 2ª edição, 1979.
GEERTZ, Cliford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos. 1989.
GLISSANT, Édouard. Introdução a uma poética da diversidade. Trad. Enilce Albergaria Rocha. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2005.
GRUZINSKI Serge, La colonisation de l’imaginaire. Sociétés indigènes et occidentalisation dans le Mexique espagnol XVI-XVIII siècle. Paris: Gallimard, 1988.
GUATTARI, Félix. Caosmose: um novo paradigma estético. Trad. Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Claúdia Leão. São Paulo: Ed. 34, 1992.
GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: Cartografia do desejo. Petropólis: Vozes, 1996.
GUPTA, Akhil; FERGUSON, James. Mais além da cultura: espaço, identidade e política da diferença. In: ARANTES, Antônio (Org.). O espaço da diferença. Campinas: Papirus, 2000. 30-49.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
HALL, Stuart. Da diáspora: Identidades e mediações culturais. Trad. Adelaine La Guardia Resende, Ana Carolina Escosteguy, Cláudia Álvares, Francisco Rudiger, Sayonara Amaral. 2ª reimpressão revista. Belo Horizonte: Editora UFMG. 2008.
HANCIAU, Nubia Jacques. O Entre-Lugar. In: FIGUEIREDO, E. Conceitos de literatura e cultura. Juiz de Fora. Editora UFJF/Niterói: EdUFF, 2005, p. 215-141.
HISSA, Cássio Eduardo Viana; GUERRA, Luciana Cristina de Oliveira. Espaço e modernidade: reconstruindo identidades urbanas. Caderno de Geografia, Belo Horizonte, v. 12, n. 19, p. 63-73, 2. sem. 2002.
ORTIZ, Fernando. Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar. Havana: ed. Ciencias Sociales, 1991.
ORTIZ, Fernando. Mundialização e cultura. São Paulo: Brasiliense, 2003.
ROBIN, Régine. Le roman mémoriel: de l’histoire à l’écriture du hors-lieu. Montréal: Éditions du Préambule, 1989.
SANTIAGO, Silviano. Uma literatura nos trópicos: ensaios sobre dependência cultural. Rio de Janeiro: Ed, Rocco, 2000.
SANTOS, Boaventura de Souza. Modernidade, identidade e a cultura de fronteira. Tempo Social; Revista de Sociologia da USP, São Paulo, 5(1-2): 31-52, 1993 (editado em nov. 1994).
SANTOS, Boaventura de Souza. Os processos da globalização. In: Boaventura de Souza Santos (Org.), A globalização e as Ciências Sociais. São Paulo: Cortez. 2002.
SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: EDUSP, 2002a.
SARTRE, Jean-Paul. O ser e o nada: ensaio de ontologia fenomenológica. Petrópolis: Vozes. 1997.
SECCO, Carmen Lucia Tindó Ribeiro. Mia Couto e a incurável doença de sonhar. In: SEPÚLVEDA, Maria do Carmo; SALGADO, Maria Teresa (Org.). África e Brasil: letras em laços. Rio de Janeiro: Atlântica, 2000.
SILVA, Tomaz Tadeu. (Org.). Identidade e diferença – a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2003.
SITES CONSULTADOS
BRITO, Maria dos Remédios de. Dialogando com Gilles Deleuze e Félix Guattari sobre a ideia de subjetividade desterritorializada. Revista Alegrar nº09 - jun/2012. <http://www.alegrar.com.br/revista09/pdf/dialogando_com_gilles_maria_brito_alegrar9.pdf>. Acesso em: 15 de novembro de 2017.
VIOLA, Kamille. 'As Vozes Femininas de Mia Couto'. Entrevista. Revista Vertigem. 2015. Disponível em: <http://www.revistavertigem.com/2015/11/21/as-vozes-femininas-de-mia-couto/>. Acesso em 22 de dezembro de 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.