Autobiographical female writing and adult education program at UFMG: subjectivity and memoirs
Keywords:
Adult Education, Gender, writing, Memorie.Abstract
This article presents reflections on teaching of autobiographical writing in adult education classroom and issues on race, gender and class at EJA High School Program -UFMG. Starting with Carolina Maria de Jesus and Conceição Evaristo books which bring the female literary perspective of writing (EVARISTO, 2017), we take the theoretical support of authors such as FREIRE (1979), FERRARO (2010), FERREIRA (2015) GOMES (2011), and LEJEUNE (2008). Our goal is to research on the place of female writing by problematizing the female writing from the perspective of intersectionality studies (CRENSHAW, 2002). The methodological perspective of this study consists of a qualitative research based on the application of questionnaires, conducting of didactic sequences in the classroom.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Parâmetros Nacionais Curriculares- Terceiro e quarto ciclo do Ensino Fundamental - língua portuguesa. Brasília – MEC, 1998. Disponível em http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/portugues.pdf. Acesso em 17/12/2019.
CRENSHAW, K. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos Feministas, 10(1), 171-188, 2002.
EVARISTO, Conceição. O entrecruzar das margens – gênero e etnia: Apontamento sobre a mulher negra na sociedade brasileira. In: A escritora Afro-Brasileira: Ativismo e Arte Literária, 2016.
EVARISTO, Conceição. Poemas de recordação e outros movimentos. Rio de Janeiro: Malê, 2017.
FERRARO, Alceu Ravanello. Escolarização no Brasil: articulando as perspectivas de gênero, raça e classe social. Educação e Pesquisa, UFRGS, v. 36, n. 2, mai/ago. 2010, pag. 505 - 526. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/ep/v36n2/a06v36n2.pdf. Acesso em 13/02/2018
FERREIRA, A. J. Letramento racial critico através de narrativas autobiográficas: com
atividades reflexivas. Ponta Grossa, PR: Editora Estúdio Texto, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 6 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
GOMES, Nilma Lino. Educação de jovens e adultos e questão racial: algumas reflexões iniciais. In
SOARES, L.,GIOVANETTI, M. A. G. de C., GOMES, N.L. (org). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: autêntica, 2011.
JESUS, Carolina Maria de. Quarto de Despejo: Diário de uma favelada. São Paulo: Ática. 2000.
KATO, Mary A. No mundo da escrita, uma perspectiva psicolinguística. São Paulo: Ática, 1986.
LEJEUNE, Philippe, O pacto autobiográfico: de Rousseau à internet. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
OLIVEIRA, Míria Gomes de. Interação, utopia e a construção
de uma escola inclusiva. Alfa, São Paulo, v. 58, n. 3, p. 571-59, 2014.
OLIVEIRA, Míria Gomes de. RACIAL EDUCATION IN BRAZILIAN CHILDREN´S LITERATURE TEACHING. International Journal for Innovation Education and Research, v. 7, n. 7, p. 147-159. https://doi.org/10.31686/ijier.Vol7.Iss7.1591.
PASSEGGI, M. C. y SOUZA, E. C. O Movimento (Auto) Biográfico no Brasil: Esboço de suas Configurações no Campo Educacional. Revista Investigación Cualitativa, v. 2, n. 1, p. 6-26. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.23935/2016/01032.
RELATÓRIO Global sobre Aprendizagem e Educação de Adultos. – Brasília: UNESCO, 2010. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000188644. Acesso em 14/11/2019.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
STREET, B. V. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Trad.: Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.