Cultural heritage and the constitution of the subject
assumptions of the Cultural-Historical Theory
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v17i3.31658Keywords:
Cultural-historical theory, subject, culture, cultural heritageAbstract
Considereing that the human being, as a historical-cultural subject, develops in relations with the environmental and with the other, this article aims to reflect on the constitution of the subject from the assumptions of the cultural-historical theory, especially the concepts of language and culture and their educational implications. To this end, a study of a theoretical nature was carried out, based on a bibliographical review based on the two principles presented by Alves-Mazzotti (2002): contextualization of the object of study and analysis of the theoretical framework, seeking a brief historical survey about the formation of modern society and the school institution from a capitalist perspective. Next, points related to Vygotsky's thought are addressed, such as the precursor of the cultural-historical theory, language as a constituent of the subject and the concept of culture according to Leontiev, understanding that the formation of the cultural-historical subject takes place in relationship with the environment and with others. The educational implications of the theory analyzed here are also discussed based on cultural heritage, seeking to exemplify the theoretical expositions. The idea is that cultural assets, in addition to having na aesthetic function, are significant. Finally, it was verified that the cultural-historical theory can be constituted as primary foundation for the reflection on concepts of language and culture that structure the educational spaces. Thus, educational actions allow the understanding of the meanings and senses elaborated by the population regarding cultural heritage historically.
Downloads
References
ALVES-MAZZOTTI, A. J. A “revisão bibliográfica” em teses e dissertações: meus tipos inesquecíveis – o retorno. In: BIANCHETTI, L.; MACHADO, A. M. N. (org.). A bússula do escrever: desafios e estratégias na orientação de teses e dissertações. São Paulo: Cortez, 2002. p. 25-44.
EING, D. Experiências de Educação Patrimonial no sul de Santa Catarina: a escola como Patrimônio Cultural. 2023. Dissertação. (Mestrado em Educação - Em andamento) - Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, 2023.
ENGELS, F. [1820-1895]. A origem da família, da propriedade privada e do Estado. Tradução Ciro Mioranza. São Paulo: Lafonte, 2017.
GALDINO, A. P. Linguagem e Educação Infantil: fios e desafios da docência narrativa. 2023. Tese. (Doutorado em Educação - Em andamento) - Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, 2023.
IPHAN. Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Departamento de Articulação e Fomento. Coordenação de Educação Patrimonial. Educação Patrimonial– Histórico, conceitos e processos. Brasília, 2014. Disponível em: https://www.gov.br/iphan/pt-brbaixaFcdAnexodo?id=4240. Acesso em: 08 jun. 2023.
LEONTIEV, A. N. O Homem e a Cultura. In: LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.
LURIA, A. R. A construção da mente. São Paulo: Ícone, 1992.
LURIA, A. R.; YUDOVICH, F. I. Linguagem e o desenvolvimento intelectual na criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.
PRESTES, Z.; TUNES, E.; NASCIMENTO, R. Lev Semionovitch Vigotski: um estudo da vida e da obra do criador da psicologia histórico-cultural. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (org.). Ensino Desenvolvimental: vida, pensamento e obra dos principais representantes russos. Uberlândia: Edufu, 2013. p. 47-66
MARX, K. O capital: crítica da economia política. 2. ed. São Paulo: Nova cultural, 1996.
RIGON, A. J. et al. Sobre o processo de humanização. In: MOURA, M. O. (org.). A atividade pedagógica na teoria histórico-cultural. Brasília: Liber Livro, 2010. p. 13-44.
SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação. Governo de Santa Catarina. Proposta Curricular: Uma contribuição para a escola pública do pré-escolar, 1º grau, 2º grau e educação de adultos. Florianópolis, SC: Secretaria de Estado da Educação; Coordenadoria de Ensino, 1991.
SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação e do Desporto. Proposta Curricular de Santa Catarina: Educação Infantil, Ensino Fundamental e Médio: Disciplinas curriculares. Florianópolis: COGEN, 1998.
SANTA CATARINA. Secretaria de Estado da Educação, Ciência e Tecnologia. Proposta Curricular de Santa Catarina: estudos temáticos. Florianópolis: IOESC, 2005.
SANTA CATARINA. Proposta Curricular de Santa Catarina: formação integral na educação básica. Governo do Estado de Santa Catarina – Secretaria de Estado da Educação. 2014.
SANTA CATARINA. Currículo Base para a Educação Infantil e Ensino Fundamental do Território Catarinense. Governo do Estado de Santa Catarina – Secretaria de Estado da Educação. 2019.
SAVIANI, D. A pedagogia histórico-crítica. Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências, [S.I.], v.3, n. 2, p. 11-36, 2014. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/1405. Acesso em: 2 jun. 2023.
SOUZA, S. J. e. Infância e linguagem: Bakhtin, Vygotsky e Benjamin/Solange Jobim e Souza. Campinas, SP: Papirus, 1994.
VYGOTSKI, L. S. Pensamento e linguagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
VYGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.
ZAMONER, A; ALVES, S. M. Linguagem, cognição e a educação escolar: reflexões sob o enfoque histórico-cultural de desenvolvimento humano. In: CAVALHEIRO, A. C. D.; MOSSMANN, S. da S. (org.). Educação e Linguagem na perspectiva histórico-cultural. São Carlos: Pedro & João, 2021. p. 29-55.
ZANELLA, A. V.; DA ROS, S. Z.; REIS, A. C. dos; FRANÇA, K. B. Doce, pirâmide ou flor? O processo de produção de sentidos em um contexto de ensinar e aprender. Interações, São Paulo, v. 9 n. 17, jun. 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC-SA 4.0), which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.