What do the black activist teachers narrate?
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v18i2.32983Keywords:
Pedagogies of resistance, Decolonial black feminism, narrative researchAbstract
This article is the result of a doctoral research that aimed to understand how black teachers who are activists of social movements, crossed by structural violence, create forms of socio-political-pedagogical confrontations, in the fight against inequalities produced by patriarchal, colonial and epistemic racism in their actions in Basic Education. As an epistemological basis, we articulate education, social movements and decolonial black feminism. We chose narrative research as a method to collect life stories of black activist teachers. The results indicate that their life-profession histories are born from places of belonging, congruence and reciprocity and indicate that the writing of these teachers presents an ethical/political/professional dimension with powerful experiences based on epistemes that value pedagogies of collectively shared (re)existences with recognition of otherness, racial belonging, elevation of self-esteem and teacher protagonism.
Downloads
References
ARAÚJO, J. M. Afrografias de mim e tão nossas. In: LEÔNCIO NUÑEZ, J. M.; RIOS, J. A. V. P. (org.). O que narram professoras ativistas negras: narrativas de (re)existências pedagógicas. 1. ed. São Carlos: Pedro & João Editores, 2023. 7. v. p. 87-98.
CARDOSO, L. Que a voz da igualdade seja sempre a nossa voz. In: LEÔNCIO NUÑEZ, J. M.; RIOS, J. A. V. P. (org.). O que narram professoras ativistas negras: narrativas de (re)existências pedagógicas. São Carlos: Pedro & João Editores, 2023. 7. v. p. 99-113.
CARNEIRO, A. S. A Construção do Outro como Não-Ser como fundamento do Ser. 2005. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/001465832. Acesso em: 5 maio 2020.
COLLINS, P. H. Aprendendo com a outsider within*: a significação sociológica do pensamento feminista negro. Revista Sociedade e Estado, Brasília, DF, v. 31, n. 1, p. 99-127, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/se/a/MZ8tzzsGrvmFTKFqr6GLVMn/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 26 ago. 2022.
COLLINS, P. H. Pensamento feminista negro. São Paulo: Boitempo, 2019.
EVARISTO, C. Becos da memória. Rio de Janeiro: Ed. Pallas, 2017.
EVARISTO, C. Gênero e etnia: uma escre(vivência) de dupla face. In: MOREIRA, N. M.de B.; SCHNEIDER, L. (org.) Mulheres no mundo: etnia, marginalidade e diáspora. João Pessoa: Idéia Ed., 2005. p. 201-212.
EVARISTO, C. Tempo de nos aquilombar. O Globo, Rio de Janeiro, 24 jan. 2020. Disponível em: https://oglobo.globo.com/cultura/emtextos-ineditos-escritores-expressam-desejos-para-2020-1-24165702. Acesso em: 9 jan. 2020.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GONZALEZ, L. “Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: SILVA, L. A. et al Movimentos sociais urbanos, minorias e outros estudos. Brasília: Anpocs, 1983. p. 223-244.
KILOMBA, G. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Trad. Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Ed. Cobogó, 2019.
LEÔNCIO NUÑEZ, J. M. Pedagogia de (Re)existências: “chegou a vez de ouvir as Marias, Mahins, Marielles e Malês”. 2023. 197 f. Tese (Doutorado em Educação), Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2023.
MUNANGA, K. (org.). Superando o Racismo na escola. Brasília: Ministério da Educação, 2005. p. 99-127, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/se/a/MZ8tzzsGrvmFTKFqr6GLVMn/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 26 ago. 2022.
PEREIRA, A. C. dos S. Resistir para Existir. In: LEÔNCIO NUÑEZ, J. M.; RIOS, J. A.V. P. (org.). O que narram professoras ativistas negras: narrativas de (re)existências pedagógicas. São Carlos: Pedro & João Editores, 2023. 7. v. p. 17-26.
SANTANA, A. Narrativas de uma professora negra em Salvador: memórias, práticas antirracistas e identidade. In: LEÔNCIO NUÑEZ, J. M.; RIOS, J. A. V. P. (org.). O que narram professoras ativistas negras: narrativas de (re)existências pedagógicas. São Carlos: Pedro & João Editores, 2023a. 7. v. p. 27-46.
SANTANA, C. C. S. de. Resistir é uma arte. In: LEÔNCIO NUÑEZ, J. M.; RIOS, J. A.V. P. (org.). O que narram professoras ativistas negras: narrativas de (re)existências pedagógicas. São Carlos: Pedro & João Editores, 2023b. 7. v. p. 59-74.
SANTOS, M. L. F. dos. Memorias de uma travessia: Educação e negritude como instrumentos de emancipação. In: LEÔNCIO NUÑEZ, J. M.; RIOS, J. A. V. P. (org.). O que narram professoras ativistas negras: narrativas de (re)existências pedagógicas. São Carlos: Pedro & João Editores, 2023. 7. v. p. 115-128.
SANTOS, M. S. de A. Meu tempo é agora. São Paulo: Ed. Oduduwa, 1993.
SILVA, J. Encontros e caminhos pedagógicos e afetivos. In: LEÔNCIO NUÑEZ, J. M.; RIOS, J. A. V. P. (org.). O que narram professoras ativistas negras: narrativas de (re)existências pedagógicas. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2023. 7. v. p. 75-86.
WALSH, C. Pedagogías decoloniales caminando y preguntando. Notas a Paulo Freire desde Abya Yala. Revista Entramados – Educación y Sociedad, Mar del Plata, n. 1, ano 1, p. 17-31, 2014. Disponível em: https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/entramados/article/view/1075. Acesso em: 10 nov. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC-SA 4.0), which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.