(In)Discipline in the school context

reflections for a necessary discussion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v18i2.32988

Keywords:

Brazilian education, discipline, school indiscipline, pedagogical contract

Abstract

(In)discipline in the school context is approached as a problem with roots in contemporary culture. Far from considering it a problem only of the school institution, the objective of this article is to analize it in the dialectical relationship with its other pair, the discipline, establishing relationships between both and whit those involved in the educational process: legislation, school, students, staff, teachers and family. Through the interpretation of the most pertinent theoretical texts on the topic, reflections are made that contribute to rethinking the role of the actors who are part of the educational act, concluding, among other perceptions, that: it still circulates consistently in Brazilian society, including school spaces, a traditional conception of the role played by each member of the educational process, despite the changes that have taken place in recent decades, a factor that negatively impacts the development of the subject, favouring indiscipline. The subject is not just curricular content, but a collective construction, mediated by dialogue and necessary for students to achieve their teaching/learning objectives; school indiscipline is a behaviour resulting from the needs that students have that are not understood or satisfied. The pedagogical contract between teacher and students is a necessary strategy and capable of reversing the undisciplinary situation. Brazilian legislation does not define or promote strategies for the development of school discipline, making disciplinary issues even more difficult.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marisa Montrucchio, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutora em Letras (Língua espanhola e Literaturas Espanhola e Hispano-americanas) pela Universidade de São Paulo, USP; Mestra em História Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP); Professora em História pela Universidad Nacional del Litoral (UNL, Santa Fe, Argentina). Na Argentina atuou como professora de história na Facultad de Ciencias Jurídicas (UNL) e Facultad de Ciencias Económicas da Universidad Nacional de Entre Ríos (UNER). Desde 2011 atuou como coordenadora pedagógica no Estado de São Paulo, tem experiência com educação básica, produção de materiais didáticos para a educação básica, área de Humanas. Como tradutora e revisora da língua espanhola publicou livros na área de História (em Espanha, México, Argentina e Estados Unidos) assim como diversos artigos científicos para profissionais da universidade pública brasileira. Atua como professora visitante na Universidade Federal do Pará (UFPA), vinculada ao PPGEDUC (Programa de Pós-graduação em Educação e Cultura), Campus CUTINS, Cametá, ministrando disciplinas na pós-graduação e na graduação. Atua nas duas linhas de pesquisa do PPGEDUC: culturas e linguagens; políticas e sociedades, com ênfase em pesquisas sobre: escrita de mulheres, educação, movimentos sociais, história do Brasil, história e literatura da América Latina.

Géssyca Karoline Cardoso Wanzeler , UFPA

Master in Education and Culture from the Postgraduate Program in Education and Culture PPGEDUC/CUNTINS/Cametá at the Federal University of Pará, UFPA.

Jorge Domingues Lopes, UFPA

Post-Doctor and PhD in Linguistics, he works as a professor at the Federal University of Pará, based at the University Campus of Tocantins/Cametá. Permanent professor of the Postgraduate Program in Education and Culture.

References

AQUINO, J. G. A desordem na relação professor-aluno: indisciplina, moralidade e conhecimento. In: AQUINO, J. G. (org.). Indisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1996. p. 39-55.

AQUINO, J. G. A indisciplina e a escola atual. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 24, n. 2, p. l81-204, jul./dez. 1998. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3515263/mod_resource/content/1/A%20indisciplina%20e%20a%20escola%20atual.pdf . Acesso em: 9 jan. 2024.

ARAÚJO, U. F. Moralidade e indisciplina: uma leitura possível a partir do referencial piagetiano. In: AQUINO, J. G. (org.). Indisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1996. p. 103-115.

BARBOSA, F. A. L. Disciplina na escola: o passado ainda se faz presente. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 10., 2011, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUC-PR, 2011. p. 8614-8626.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Congresso Nacional, 1988.

BRASIL. Estatuto da Criança e Adolescente. Lei Federal nº 8.068, Brasília: Congresso Nacional, 1990.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília,: MEC, 2018.

CARDOSO WANZELER, G. K. A (in)disciplina escolar na relação professor-aluno nos anos iniciais do ensino fundamental. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação e Cultura) - Universidade Federal do Pará, Cametá, 2021.

CORDEIRO, J. A relação pedagógica. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Caderno de formação. Formação de Professores Bloco 02 - Didática dos Conteúdos volume 1. São Paulo: UNESP/UNIVESP, 2011. p. 66-79. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/unesp/378644/1/caderno-formacao-pedagogia_9.pdf Acesso em: 10 jan. 2024.

DE LA TAILLE, Y. A indisciplina e o sentimento de vergonha. In: AQUINO, Júlio Groppa (org.). Indisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1996. p. 9-23.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 64. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017a.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática pedagógica. 55. ed. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2017b.

GADOTTI, M. História das ideias pedagógicas. São Paulo: Ática, 2003.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 2006.

LOPES, R. B.; GOMES, C. A. Paz na sala de aula é uma condição para o sucesso escolar: que revela a literatura? Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 20, n. 75, p. 261-282, abr./jun. 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40362012000200003. Acesso em: 18 jan. 2024.

MORALES, P. A relação professor-aluno: o que é, como se faz. São Paulo: Loyola, 2006.

MUNHAES, C.; NOVAES, A. Indisciplina: representações sociais de uma comunidade escolar da cidade de São Paulo. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 10, n. 1 p. 117-145, jan./jun., 2017. Disponível em: https://www.academia.edu/67270280/Indisciplina_representa%C3%A7%C3%B5es_sociais_de_uma_comunidade_escolar_da_cidade_de_S%C3%A3o_Paulo. Acesso em: 27 jun. 2024.

NOVAIS, E. L. A construção discursiva da (in)disciplina na perspectiva bakhtiniana: vozes, discursos e alteridade no contexto escolar. 2008. 239 f. Tese (Doutorado em Letras) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=12242@1 Acesso em: 09 jan. 2024.

PARRAT-DAYAN, S. Como enfrentar a indisciplina na escola. São Paulo: Contexto, 2008.

REGO, T. C. R. A indisciplina e o processo educativo: uma análise vygotskiana. In: AQUINO, J. G. (org.). Indisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1996. p. 83-101.

TASSONI, E. C. M. Afetividade e aprendizagem: A relação professor-aluno. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 1., 2000, Campinas. Anais [...]. Campinas: ANPED, 2000. p. 1-17.

TAVARES, Roneid Lopes. Indisciplina Escolar: o que dizem os professores? 2018. 35 f. Monografia (Licenciatura Plena em Pedagogia) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Paraíba, 2018.

VASCONCELLOS, C. S. (In)Disciplina: Construção da disciplina consciente e interativa em sala de aula e na escola. São Paulo: Libertad, 1994.

VASCONCELLOS, C. S. Indisciplina e disciplina escolar: Fundamentos para o trabalho docente. São Paulo: Cortez, 2009.

Published

15-08-2024

How to Cite

MONTRUCCHIO, M.; WANZELER , G. K. C.; LOPES, J. D. (In)Discipline in the school context: reflections for a necessary discussion. Travessias, Cascavel, v. 18, n. 2, p. e32988, 2024. DOI: 10.48075/rt.v18i2.32988. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/32988. Acesso em: 14 mar. 2025.

Issue

Section

[DT] "DISCURSO E LETRAMENTO LITERÁRIOS E NÃO-LITERÁRIOS EM CONTEXTOS PERIFÉRICOS"