(In)Discipline in the school context
reflections for a necessary discussion
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v18i2.32988Keywords:
Brazilian education, discipline, school indiscipline, pedagogical contractAbstract
(In)discipline in the school context is approached as a problem with roots in contemporary culture. Far from considering it a problem only of the school institution, the objective of this article is to analize it in the dialectical relationship with its other pair, the discipline, establishing relationships between both and whit those involved in the educational process: legislation, school, students, staff, teachers and family. Through the interpretation of the most pertinent theoretical texts on the topic, reflections are made that contribute to rethinking the role of the actors who are part of the educational act, concluding, among other perceptions, that: it still circulates consistently in Brazilian society, including school spaces, a traditional conception of the role played by each member of the educational process, despite the changes that have taken place in recent decades, a factor that negatively impacts the development of the subject, favouring indiscipline. The subject is not just curricular content, but a collective construction, mediated by dialogue and necessary for students to achieve their teaching/learning objectives; school indiscipline is a behaviour resulting from the needs that students have that are not understood or satisfied. The pedagogical contract between teacher and students is a necessary strategy and capable of reversing the undisciplinary situation. Brazilian legislation does not define or promote strategies for the development of school discipline, making disciplinary issues even more difficult.
Downloads
References
AQUINO, J. G. A desordem na relação professor-aluno: indisciplina, moralidade e conhecimento. In: AQUINO, J. G. (org.). Indisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1996. p. 39-55.
AQUINO, J. G. A indisciplina e a escola atual. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 24, n. 2, p. l81-204, jul./dez. 1998. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3515263/mod_resource/content/1/A%20indisciplina%20e%20a%20escola%20atual.pdf . Acesso em: 9 jan. 2024.
ARAÚJO, U. F. Moralidade e indisciplina: uma leitura possível a partir do referencial piagetiano. In: AQUINO, J. G. (org.). Indisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1996. p. 103-115.
BARBOSA, F. A. L. Disciplina na escola: o passado ainda se faz presente. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 10., 2011, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUC-PR, 2011. p. 8614-8626.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Congresso Nacional, 1988.
BRASIL. Estatuto da Criança e Adolescente. Lei Federal nº 8.068, Brasília: Congresso Nacional, 1990.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília,: MEC, 2018.
CARDOSO WANZELER, G. K. A (in)disciplina escolar na relação professor-aluno nos anos iniciais do ensino fundamental. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação e Cultura) - Universidade Federal do Pará, Cametá, 2021.
CORDEIRO, J. A relação pedagógica. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Caderno de formação. Formação de Professores Bloco 02 - Didática dos Conteúdos volume 1. São Paulo: UNESP/UNIVESP, 2011. p. 66-79. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/unesp/378644/1/caderno-formacao-pedagogia_9.pdf Acesso em: 10 jan. 2024.
DE LA TAILLE, Y. A indisciplina e o sentimento de vergonha. In: AQUINO, Júlio Groppa (org.). Indisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1996. p. 9-23.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 64. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017a.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática pedagógica. 55. ed. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2017b.
GADOTTI, M. História das ideias pedagógicas. São Paulo: Ática, 2003.
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 2006.
LOPES, R. B.; GOMES, C. A. Paz na sala de aula é uma condição para o sucesso escolar: que revela a literatura? Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 20, n. 75, p. 261-282, abr./jun. 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40362012000200003. Acesso em: 18 jan. 2024.
MORALES, P. A relação professor-aluno: o que é, como se faz. São Paulo: Loyola, 2006.
MUNHAES, C.; NOVAES, A. Indisciplina: representações sociais de uma comunidade escolar da cidade de São Paulo. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 10, n. 1 p. 117-145, jan./jun., 2017. Disponível em: https://www.academia.edu/67270280/Indisciplina_representa%C3%A7%C3%B5es_sociais_de_uma_comunidade_escolar_da_cidade_de_S%C3%A3o_Paulo. Acesso em: 27 jun. 2024.
NOVAIS, E. L. A construção discursiva da (in)disciplina na perspectiva bakhtiniana: vozes, discursos e alteridade no contexto escolar. 2008. 239 f. Tese (Doutorado em Letras) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=12242@1 Acesso em: 09 jan. 2024.
PARRAT-DAYAN, S. Como enfrentar a indisciplina na escola. São Paulo: Contexto, 2008.
REGO, T. C. R. A indisciplina e o processo educativo: uma análise vygotskiana. In: AQUINO, J. G. (org.). Indisciplina na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1996. p. 83-101.
TASSONI, E. C. M. Afetividade e aprendizagem: A relação professor-aluno. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 1., 2000, Campinas. Anais [...]. Campinas: ANPED, 2000. p. 1-17.
TAVARES, Roneid Lopes. Indisciplina Escolar: o que dizem os professores? 2018. 35 f. Monografia (Licenciatura Plena em Pedagogia) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Paraíba, 2018.
VASCONCELLOS, C. S. (In)Disciplina: Construção da disciplina consciente e interativa em sala de aula e na escola. São Paulo: Libertad, 1994.
VASCONCELLOS, C. S. Indisciplina e disciplina escolar: Fundamentos para o trabalho docente. São Paulo: Cortez, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC-SA 4.0), which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.