Emergency and circulation of the discursive formula “Formation Itinerary” and the neoliberal project in High School reform

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v18i2.33183
Supporting Agencies
Programa de Iniciação Científica da Universidade do Estado da Bahia (PICIN-UNEB).

Keywords:

Neoliberalism, Secondary Education Reform, Discursive formula, Training itinerary

Abstract

This article aims to problematize the relationship between neoliberalism and education, taking as its object of investigation the emergence and circulation of the discursive formula “training itinerary” within the scope of the normative text of the Secondary Education Reform (Law n⁰ 13.415/2017). Bearing in mind that neoliberal guidelines are advancing throughout all sectors of Brazilian society, it is important to highlight their performance in the educational field, above all, based on the dissemination of a discourse ideologically committed to limiting and determining the role of education to mere professional training, in order to universalize the culture of entrepreneurship as a decisive pedagogical factor for the educational training of impoverished youth, forced into precarious work and without guaranteed rights. According to the interpretative hypothesis presented in this article, such distortion of relations in the world of work results precisely from the amplification of the neoliberal discourse of freedom of choice and entrepreneurial autonomy, which, in the High School Reform, is crystallized in the formula “training itinerary”. In this sense, we will first address the elements that characterize neoliberal subjectivity, which is responsible for the adaptation of new subjects to the reality of competition in contemporary societies. Next, we will quickly argue about the configuration of neoliberalism as a totalitarian Project, and; finally, we will analyze how the circulation of the formula “training itinerary” corroborates the fixation of the elements of neoliberal subjectivity in education, especially in the High School stage. This work uses as a methodological procedure the analysis of discursive formulas (Planque, 2010) and the theoretical-conceptual contribution of Laval and Dardot (2016) and Laval (2019) on the elements that make up current neoliberal societies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joelson Pereira de Sousa, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Doutorado em Educação e Contemporaneidade (2022) pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB, mestrado em Filosofia (2007) pela Universidade São Judas Tadeu - USJT, bacharel em Teologia (2003) e licenciado em Filosofia (2004) pela Universidade Metodista de São Paulo - UMESP. Atuo como professor da área de Filosofia no Departamento de Educação da Universidade do Estado da Bahia - UNEB/Campus X, onde também desenvolvo uma pesquisa relacionada ao projeto neoliberal totalitário na educação brasileira.

Larissa Emídio Alves, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Estudante do curso de Licenciatura em História na Universidade do Estado da Bahia - UNEB / Campus X. Bolsista de Iniciação Científica no Programa Institucional de Iniciação Científica da UNEB.

References

BRASIL. Câmara dos Deputados. Exposição de Motivos: Medida Provisória nº 746 de 22 de Setembro de 2016. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/medpro/2016/medidaprovisoria-746-22-setembro-2016-783654-exposicaodemotivos-151127-pe.html. Acesso em: 21/06/2023.

BRASIL. Planalto. Lei do Novo Ensino Médio. Lei n⁰ 13.415 de 16 de fevereiro de 2017. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 05/04/2023.

BRASIL. Diário Oficial da União. Portaria n⁰ 1.432, de 28 de dezembro de 2018. Estabelece os Referenciais curriculares para a elaboração dos itinerários formativos. Diário Oficial da União, Brasília, DF, seção 1, edição 66, página 94. Publicado em: 05 abr. 2019.

CHAUÍ, Marilena. O totalitarismo neoliberal. Anacronismo e Irrupción: Revista de Teoría y Filosofía Política Clásica y Moderna, v. 10, n. 18, p. 307-328, 2020.

LAVAL, Christian; DARDOT, Pierre. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo, 2019.

KRIEG-PLANQUE, Alice. A noção de “fórmula” em análise do discurso: quadro teórico e metodológico. São Paulo: Parábola Editora, 2010.

RIBEIRO, Márden Pádua; ZANARDI, Teodoro Adriano Costa. O novo Ensino Médio e a liberdade de escolha. Revista Educação, Periódicos UFSM, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/39519/pdf. Acesso em: 05 maio 2023.

Published

15-08-2024

How to Cite

SOUSA, J. P. de; ALVES, L. E. Emergency and circulation of the discursive formula “Formation Itinerary” and the neoliberal project in High School reform. Travessias, Cascavel, v. 18, n. 2, p. e33183, 2024. DOI: 10.48075/rt.v18i2.33183. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/33183. Acesso em: 14 mar. 2025.

Issue

Section

[DT] "DISCURSO E LETRAMENTO LITERÁRIOS E NÃO-LITERÁRIOS EM CONTEXTOS PERIFÉRICOS"