Body awareness from the perspective of physical education

Authors

  • Carmem Elisa Henn Brandl Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.v2.n2.2000.p51

Keywords:

Body awareness, Physical Education, Psychomotricity

Abstract

This study aims to explore body awareness from the perspective of Physical Education, proposing pedagogical alternatives that foster greater autonomy and student protagonism by integrating philosophical, psychomotor, and social aspects. The research is based on a theoretical review, addressing concepts such as body schema, body image, and body awareness. It analyzes the contributions of authors like Le Boulch, Vayer, and Olivier, highlighting the relationship between body, movement, and learning. The study contextualizes psychomotor and philosophical approaches, proposing the integration of body and mind as a way to overcome traditional practices that reduce students to mere executors of techniques. Body awareness is presented as an essential condition for integral development and individual freedom. Body awareness, as a dynamic and multidimensional process, is essential for Physical Education from a transformative perspective. Valuing the body as a subject rather than an object requires changes in pedagogical practices, promoting education that respects students' individuality and intentionality. The study concludes that Physical Education, by integrating philosophical and psychomotor approaches, can significantly contribute to the formation of individuals who are more autonomous and self-aware.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AJURIAGUERRA, J. V. Manual de Psiquiatria Infantil. São Paulo: Atheneu, 1980.

CAPRA, F. O ponto de mutação. São Paulo: Cultrix, 1982.

DE MEUER, A.; STAES, L. Psicomotricidade – Educação e Reeducação. São Paulo: Manole, 1984.

FREIRE, J. B. De corpo e alma – O discurso da motricidade. São Paulo: Summus, 1991.

GAIO, R. Ginástica Rítmica Desportiva "Popular" (Dissertação). São Paulo: UNIMEP, 1994.

GONÇALVES, M. S. Sentir, pensar, agir – Corporeidade e Educação. Campinas: Papirus, 1994.

HOLLE, B. Desenvolvimento Motor na Criança Normal e Retardada. São Paulo: Manole, 1979.

LE BOULCH, J. Rumo a Uma Ciência do Movimento. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.

LE BOULCH, J. O Desenvolvimento Psicomotor – do nascimento aos 6 anos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1982.

LE BOULCH, J. Educação Psicomotora – A psicocinética na idade escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.

MORAIS, J. F. R. de. Consciência corporal e dimensionamento do futuro. In: MOREIRA, W. W. (org.). Educação Física e Esportes – Perspectivas para o século XXI. Campinas: Papirus, 1992.

MOREIRA, W. W. Corpo presente num olhar panorâmico. In: MOREIRA, W. W. (org.). Corpo Pressente. Campinas: Papirus, 1995.

OLIVIER, G. G. F. Um olhar sobre o esquema corporal, a imagem corporal, a consciência corporal e a corporeidade (Dissertação). Campinas: UNICAMP, 1995.

VAYER, P. A Criança diante do Mundo – Na idade da aprendizagem escolar. 3. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.

VAYER, P.; TOULOUSE, G. Linguagem Corporal – A estrutura e a sociologia da ação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.

Published

01-01-2000

How to Cite

BRANDL, C. E. H. Body awareness from the perspective of physical education. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 2, n. 2, p. 51–66, 2000. DOI: 10.36453/cefe.v2.n2.2000.p51. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1773. Acesso em: 28 apr. 2025.