Body awareness from the perspective of physical education
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.v2.n2.2000.p51Keywords:
Body awareness, Physical Education, PsychomotricityAbstract
This study aims to explore body awareness from the perspective of Physical Education, proposing pedagogical alternatives that foster greater autonomy and student protagonism by integrating philosophical, psychomotor, and social aspects. The research is based on a theoretical review, addressing concepts such as body schema, body image, and body awareness. It analyzes the contributions of authors like Le Boulch, Vayer, and Olivier, highlighting the relationship between body, movement, and learning. The study contextualizes psychomotor and philosophical approaches, proposing the integration of body and mind as a way to overcome traditional practices that reduce students to mere executors of techniques. Body awareness is presented as an essential condition for integral development and individual freedom. Body awareness, as a dynamic and multidimensional process, is essential for Physical Education from a transformative perspective. Valuing the body as a subject rather than an object requires changes in pedagogical practices, promoting education that respects students' individuality and intentionality. The study concludes that Physical Education, by integrating philosophical and psychomotor approaches, can significantly contribute to the formation of individuals who are more autonomous and self-aware.
Downloads
References
AJURIAGUERRA, J. V. Manual de Psiquiatria Infantil. São Paulo: Atheneu, 1980.
CAPRA, F. O ponto de mutação. São Paulo: Cultrix, 1982.
DE MEUER, A.; STAES, L. Psicomotricidade – Educação e Reeducação. São Paulo: Manole, 1984.
FREIRE, J. B. De corpo e alma – O discurso da motricidade. São Paulo: Summus, 1991.
GAIO, R. Ginástica Rítmica Desportiva "Popular" (Dissertação). São Paulo: UNIMEP, 1994.
GONÇALVES, M. S. Sentir, pensar, agir – Corporeidade e Educação. Campinas: Papirus, 1994.
HOLLE, B. Desenvolvimento Motor na Criança Normal e Retardada. São Paulo: Manole, 1979.
LE BOULCH, J. Rumo a Uma Ciência do Movimento. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.
LE BOULCH, J. O Desenvolvimento Psicomotor – do nascimento aos 6 anos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1982.
LE BOULCH, J. Educação Psicomotora – A psicocinética na idade escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.
MORAIS, J. F. R. de. Consciência corporal e dimensionamento do futuro. In: MOREIRA, W. W. (org.). Educação Física e Esportes – Perspectivas para o século XXI. Campinas: Papirus, 1992.
MOREIRA, W. W. Corpo presente num olhar panorâmico. In: MOREIRA, W. W. (org.). Corpo Pressente. Campinas: Papirus, 1995.
OLIVIER, G. G. F. Um olhar sobre o esquema corporal, a imagem corporal, a consciência corporal e a corporeidade (Dissertação). Campinas: UNICAMP, 1995.
VAYER, P. A Criança diante do Mundo – Na idade da aprendizagem escolar. 3. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.
VAYER, P.; TOULOUSE, G. Linguagem Corporal – A estrutura e a sociologia da ação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2000 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.