Laterality: basic knowledge and dominance factors in schoolchildren aged 7 to 10 years

Authors

  • Geni Serafin Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon
  • Luís Sérgio Peres Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon
  • Herton Xavier Corseuil Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2000.v2.i2.p11

Keywords:

Right-handed, Left-handed, Ambidextrous, Children

Abstract

This study is characterized as a descriptive research aimed at analyzing lateral dominance in schoolchildren aged 7 to 10 years, of both sexes, from the Orlando Luiz Basei Municipal School, located in Novo Sarandi district, Toledo, Paraná. The sample consisted of 80 children enrolled in the mentioned school, with 10 children per age group and gender. The instrument used for data collection was the lateral dominance diagnosis through gestures, proposed by NEGRINE (1986). Considering that laterality is one of the variables of psychomotor development and a relevant aspect of learning abilities, the test was applied to assess the children's lateral dominance. General results showed that 92.5% of the sample exhibited right-hand dominance and 7.5% left-hand dominance. Regarding foot dominance, the group showed 88.75% right-foot dominance and 11.25% left-foot dominance. For ocular dominance, results indicated 56.25% right-eye dominance and 43.75% left-eye dominance. These findings align with observations in the literature, where statistics suggest that, on average, 92% of the global population are right-handed, leaving only 8% as left-handed or ambidextrous. The divergence observed in ocular dominance is not considered an issue as it tends to stabilize between 12 and 14 years of age. Therefore, it was concluded that the children from the mentioned school generally do not present significant lateral dominance issues.

Downloads

Download data is not yet available.

References

COSTE, J. C. A Psicomotricidade. 2. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

DE MEUR, A.; STAES, L. Psicomotricidade: educação e reeducação. São Paulo: Manole, 1989.

ECKERT, H. M. Desenvolvimento Motor. 3. ed. São Paulo: Manole, 1993.

FONSECA, V. Psicomotricidade - Psicologia e Pedagogia. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

FREIRE, J. B. Educação de Corpo Inteiro. 2. ed. São Paulo, 1991.

GALLAHUE, D. L. Motor Development. In: WINNICK, J. Adapted physical education in sports. Champaign, Illinois: Human Kinetics, 1985.

HOLLE, B. Desenvolvimento Motor na Criança Normal e Retardada. São Paulo: Manole, 1979.

KIRSCH, A. Antologia do Atletismo - Metodologia para iniciação em escolas e clubes. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1983.

LE BOULCH, J. O Desenvolvimento Psicomotor - do nascimento aos 06 anos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1988.

LE BOULCH, J. Educação Psicomotora - a psicocinética na idade escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.

MAFREI, J. Apostilado de Psicomotricidade. Toledo: ASSOESTE, 1998.

NEGRINE, A. Educação Psicomotora - A Lateralidade e a Orientação Espacial. Porto Alegre: Pallotti, 1986.

NEGRINE, A. A Coordenação Psicomotora e suas implicações. Porto Alegre: Pallotti, 1988.

PICQ, L.; VAYER, P. Educação Psicomotora e Retardo Mental. 4. ed. São Paulo: Manole, 1988.

RODRIGUES, M. Manual Teórico-Prático de Educação Física Infantil. 5. ed. São Paulo: Cone, 1989.

ROMERO, E. Lateralidade e Rendimento Escolar. Revista Sprint, Ano VIII, n. 017-10, 1988.

SALOMON, D. V. Como fazer uma monografia. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

VELASCO, C. G. Brincar: o despertar psicomotor. Rio de Janeiro: Sprint, 1996.

WADSWORTH, B. J. Inteligência e afetividade da criança. 5. ed. São Paulo: Pioneira, 1997.

Published

01-01-2000

How to Cite

SERAFIN, G.; PERES, L. S.; CORSEUIL, H. X. Laterality: basic knowledge and dominance factors in schoolchildren aged 7 to 10 years. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 2, n. 1, p. 11–30, 2000. DOI: 10.36453/cefe.2000.v2.i2.p11. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1833. Acesso em: 28 apr. 2025.