Proposals for the teaching of physical education

Authors

  • Inácio Brandl Neto Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2000.v2.i2.p87

Keywords:

Educação Física, Propostas, Ensino

Abstract

In this text, I aim to demonstrate teaching/learning proposals for Physical Education. Various authors present their well-grounded ideas. In this study, I refer to five proposals with specific characteristics that differentiate them. Some are applied in practice, while others only exist "on paper" or are rarely utilized. This work presents the following proposals: Traditional, Developmentalist, Constructivist, Critical-Superador, and Critical-Emancipatory. The Motor Education approach is another current proposal that I will address in a separate text.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CANFIELD, J. T. Estilos de ensino de Mosston. Santa Maria: UFSM, 1986. Apostilado.

COLL, C. et al. El constructivismo en el aula. Barcelona: Graó, 1994.

CURTISS, S. A alegria do movimento na pré-escola. Porto Alegre: Artes Médicas, 1988.

DAÓLIO, J. A ruptura natureza/cultura na Educação Física. In: DE MARCO, A. (Org.). Pensando a Educação Motora. Campinas: Papirus, 1995.

FERREIRA, V. L. C. Prática da Educação Física no 1º grau: modelo de reprodução ou perspectiva de transformação. São Paulo: Ibrasa, 1984.

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro. São Paulo: Scipione, 1989.

GIRARDI, M. J. Brincar de viver o corpo. In: PICCOLO, V. L. N. (Org.). Educação Física escolar: ser ... ou não ter? Campinas: Unicamp, 1993.

GONÇALVES, M. A. S. Sentir, pensar, agir. Campinas: Papirus, 1994.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Unijuí, 1998.

KUNZ, E. Educação Física – ensino & mudanças. Ijuí: Unijuí, 1991.

HILDEBRANDT, R.; LAGING, R. Concepções abertas no ensino da Educação Física. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1986.

LE BOULCH, J. Educação Psicomotora. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.

MEDINA, J. P. S. Educação Física cuida do corpo ... e "mente". Campinas: Papirus, 1986.

MOREIRA, W. W. Corpo presente num olhar panorâmico. In: MOREIRA, W. W. (Org.). Corpo pressente. Campinas: Papirus, 1995.

MOREIRA, W. W. Perspectivas da Educação Motora na escola. In: DE MARCO, A. (Org.). Pensando a Educação Motora. Campinas: Papirus, 1995.

MOSSTON, M. La enseñanza de la Educación Física – Del comando al descubrimiento. Buenos Aires: Paidós, 1978.

NEGRINE, A. Educação psicomotora. Porto Alegre: Palloti, 1986.

OLIVEIRA, A. B. de. Metodologias emergentes no ensino da Educação Física. Revista da Educação Física/UEM, v. 8, n. 1, p. 21-27, 1997.

PELLEGRINOTTI, I. L. Educação Física no 2º grau: novas perspectivas? In: PICCOLO, V. L. N. (Org.). Educação Física escolar: ser ... ou não ter? Campinas: Unicamp, 1993.

PIAGET, J. Para onde vai a educação? Rio de Janeiro: José Olympio, 1988.

RESENDE, H. G. de. Necessidades da Educação Motora na escola. In: DE MARCO, A. (Org.). Pensando a Educação Motora. Campinas: Papirus, 1995.

SANTIN, S. Perspectivas na visão da corporeidade. In: MOREIRA, W. W. (Org.). Educação Física & Esportes – Perspectivas para o século XXI. Campinas: Papirus, 1992.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1993.

MANOEL, E. DE J.; KOKUBUN, E.; TANI, G.; PROENCA, J. E. Educação Física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo: EPU, 1988.

TANI, G. Educação Física e esporte no ensino de 3º grau: uma abordagem desenvolvimentista. In: PASSOS, S. C. E. (Org.). Educação Física e esportes na universidade. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Física e Desportos, 1988.

VAYER, P. A criança diante do mundo. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.

WEINECK, J. Biologia do esporte. São Paulo: Manole, 1991.

Published

01-01-2000

How to Cite

BRANDL NETO, I. Proposals for the teaching of physical education. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 2, n. 1, p. 87–106, 2000. DOI: 10.36453/cefe.2000.v2.i2.p87. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1842. Acesso em: 28 apr. 2025.