Supervised curricular internship in physical education: experience and implications for teacher formation
DOI:
https://doi.org/10.36453/2318-5104.2019.v17.n2.p193Keywords:
Physical Education, Curricular Intership, Teacher FormationAbstract
Objective: This report aims to present and reflect the formative experiences in the curricular component “Supervised Internship I” (school field) of the 5th semester of the Physical Education Degree course of the Federal University of Pará (UFPA), Belém - PA. Methods: Methodologically, it describes and analyzes the experiences provided by the internship of the course in question. Results: The results reveal relevant elements to the pedagogical work in Physical Education, coming from the reflection and evaluation of the practices performed by the students. However, it was noted the interruption of other reflections by them, given the impossibility of a more fruitful, effective and inte-gral contact with other formative experiences in the internship, necessary for their professional teaching constitution. Conclusion: We conclude by highlighting the need to understand the supervised internship as a moment of action-reflection on teaching practices from its full implementation - observation of reality, planned intervention and reflection on professional practice in Physical Education - in the educational process of graduation student.
Downloads
References
BATISTA, P. O papel do estágio profissional na (re)construção da identidade profissional no contexto da educação física: cartografia de um projeto de investigação. In: BATISTA, P.; GRAÇA, A.; QUEIRÓS, P. O estágio profissional na (re)construção da identidade profissional em educação física. Porto: FADEUP, 2014. p. 9-41.
BORSSOI, B. L. O estágio na formação docente: da teoria a prática, ação-reflexão. In: Simpósio Nacional de Educação. Semana da Pedagogia, v. 20, 2008, Cascavel. Anais... Cascavel: Unioeste, 2008. Disponível em: <http://www.unioeste.br/cursos/cascavel/pedagogia/eventos/2008/1/Artigo%2028. pdf>. Acessado em: 19 de março de 2019.
BRASIL. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes; altera a redação do art. 428 da Consolidação das Leis do Trabalho (CLT). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 set. 2008. Disponível em: <https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_ mostrarintegra?codteor=522358>. Acessado em: 05 de novembro de 2019.
CASTELLANI FILHO, L. Política educacional e educação física. 2. ed. São Paulo: Autores Associados, 2002.
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino da educação física. São Paulo: Cortez, 2012.
DARIDO, S. C.; RANGEL-BETTI, I. C.; RAMOS, G. N. S.; GALVÃO, Z.; FERREIRA, L. A.; MOTA e SILVA, E. V.; RODRIGUES, L. H.; SANCHES, L.; PONTES, G.; CUNHA, F. A Educação Física, a formação do cidadão e os Parâmetros Curriculares Nacionais. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 17-32, 2001.
FIORENTINI, D. A pesquisa e as práticas de formação de professores de matemática em face das políticas públicas no Brasil. Bolema, Rio Claro, v. 21, n. 29, p. 43-70, 2008.
FLORES, P. P.; CARAÇATO, Y. M. S.; ANVERSA, A. L. B.; SOLERA, B.; DA COSTA, L. C. A.; DE OLIVEIRA, A. A. B.; DE SOUZA, V. F. M. Formação inicial de professores de educação física: um olhar para o estágio curricular supervisionado. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 1, p. 61-8, 2019.
KENSKI, V. M. A vivência escolar dos estagiários e a prática de pesquisa em estágios supervisionados. In: PICONEZ, S. C. B. (Org.). A prática de ensino e o estágio supervisionado. Campinas: Papirus, 1991.
MARTINY, L. E. GOMES-DA-SILVA, P. N. “O que eu transformaria? Muita coisa!”: os saberes e os não saberes docentes presentes no estágio supervisionado em Educação Física. Revista da Educação Física, Maringá, v. 22, n. 4, p. 569-81, 2011.
MARTINY, L. E. GOMES-DA-SILVA, P. N. A transposição didática na educação física escolar: a reflexão na prática pedagógica dos professores em formação inicial no estágio supervisionado. Revista da Educação Física, Maringá, v. 25, n. 1, p. 81-94, 2014.
OLIVEIRA, V. M. O que é Educação Física? 11. ed. São Paulo: Brasiliense, 2004. (Coleção PrimeirosPassos; 79).
PICONEZ, S. C. B. A prática de ensino e o estágio supervisionado: a aproximação da realidade escolar e a prática da reflexão. In: PICONEZ, S. C. B. (Org.). A prática de ensino e o estágio supervisionado. Campinas: Papirus, 1991.
PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade entre teoria e prática. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 94, p. 58-73, 1995.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004.
RAYS, O. A. A questão da metodologia do ensino na didática escolar. In: VEIGA, I. P. A (Org.). Repensando a didática. 5. ed. Campinas: 1991.
SILVESTRE, M. A. Prática de ensino e estágios supervisionados: da observação de modelos à aprendizagem da docência. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 11, n. 34, p. 835-61, 2011.
SOARES, C. L. Educação física escolar: conhecimento e especificidade. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 10, n. 4, p. 6-12, 1996.
SOARES, C. L.; TAFFAREL, C. N. Z.; ESCOBAR, M. O. A educação física escolar na perspectiva do século XXI. In: MOREIRA, W. W. (Org.). Educação física & esportes: perspectivas para o século XXI. Campinas: Papirus, 1992.
ZULUAGA, C. F. A. Avaliação do Estágio Supervisionado (ES) em educação física: Colômbia, Brasil, Argentina e Chile. Lúdica Pedagógica, Bogotá, v. 2, n. 22, p. 59-67, 2015
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Direitor Autorais Partilhados
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.