Infrastructure, materials and pedagogical praxis in Physical Education: autobiographical memories from the Pedagogical Residency Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2021.n3.27566
Supporting Agencies
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)

Keywords:

School, Physical education, Infrastructure, Pedagogical Residence Program

Abstract

BACKGROUND: It is understood that the infrastructure and materials available in a school unit affect the quality of pedagogical praxis, its absence can influence the teaching and learning processes.
OBJECTIVE: This qualitative investigation, it was assumed as the objective to analyze the infrastructure, materials and pedagogical praxis in Physical Education, through the autobiographical memories of a grantee from the Pedagogical Residency Program.
METHODS: In this investigation, the lesson plans of the preceptor teacher were compared, as well as the classes offered and experienced throughout the academic year 2019, which were recorded in a field diary and compared from the literature of the area.
RESULTS: An expressive amount of didactic-pedagogical materials and infrastructure was identified, primarily aimed at educational work with sporting events. This dimension had considerable repercussions on the themes and contents covered in Physical Education classes. In turn, the experiences, in the Pedagogical Residency Program, culminated in a greater approximation of the appropriate scientific knowledge within the University, in conjunction with what was experienced in the investigated school.
CONCLUSION: When thinking about school Physical Education capable of breaking with the hegemonic constructions, historically established, it is necessary to broaden the contact with the different manifestations of body culture, so that students can appropriate the knowledge related to themselves, in conjunction with social and cultural determinants.

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Author Biographies

Camila Rafaela da Silva, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Campus Regional do Vale do Ivaí, Ivaí

Licenciada pelo Curso de Educação Física da Universidade Estadual de Maringá, Campus Regional do Vale do Ivaí (UEM/CRV)

Marcos Vinicius Francisco, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Campus Regional do Vale do Ivaí, Ivaí

Doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Presidente Prudente, SP. Concluiu um Pós-doutorado na área de Educação junto à Universidade do Oeste Paulista (Unoeste). Atualmente ocupa a Chefia Adjunta do Departamento de Ciências do Movimento Humano, vinculado à Universidade Estadual de Maringá, Câmpus Regional do Vale do Ivaí (UEM/CRV), é docente do curso de Educação Física e docente permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPE/Maringá). Líder do Grupo de Pesquisa: Estado, Políticas Educacionais e Democracia (EPED) e Coordenador da Red Latinoamericana de estudios sobre educación escolar, violencia y desigualdad social (RESVIDES). Pesquisador do Grupos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação (GEPEFI).

Thaís Godoi de Souza, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Campus Regional do Vale do Ivaí, Ivaí

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM). Professora do curso de Educação UEM/CRV. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais, Gestão e Financiamento da Educação (GEPEFI/CNPq).

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Published

01-11-2021

How to Cite

SILVA, C. R. da; FRANCISCO, M. V.; SOUZA, T. G. de. Infrastructure, materials and pedagogical praxis in Physical Education: autobiographical memories from the Pedagogical Residency Program. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 19, n. 3, p. 87–93, 2021. DOI: 10.36453/cefe.2021.n3.27566. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/27566. Acesso em: 3 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação Física Escolar: desafios e possibilidades na atualidade