FROM GEOGRAPHICAL SOUTH TO EPISTEMOLOGICAL SOUTH: REFLECTIONS ON THE POST GRADUATION PROGRAM OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF CARIRI
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v12i27.13690
Supporting Agencies
Keywords:
Universidade, Inédito-Viavel, Desenvolvimento Local SustentávelAbstract
Establishing a dialogue between the Paulo Freire's Dialogic Education and the South Epistemologies this article presents a discussion about university expansion at Ceara State, in northeast Brazil. It is discussed the construction of a Post Graduate Program which focuses Sustainable development at hinterland as a pretext to thematize possible resistance within the emerging paradigm. The methodology used is aligned with the reference of qualitative research, through the experience of Focal Groups and in-depth interview with a semi structured guide. The results found, it was observed that the Freirian thinking attends in identifying untested feasibility as possible points of tension to be experienced in building a University that turns back to the local reality and thus produces valid knowledge. We conclude that the dialogic reading of the knowledge construction that Freire proposes is presented as a guideline to be adopted for an approximation of the utopian horizon of social transformation and the university itself.Downloads
Published
20-12-2017
How to Cite
SALGUEIRO DO NASCIMENTO, V.; RABELLO DE CASTRO, L.; FORTE DIOGO ROCHA, N. M.; FEITOSA PETROLA, D. A. FROM GEOGRAPHICAL SOUTH TO EPISTEMOLOGICAL SOUTH: REFLECTIONS ON THE POST GRADUATION PROGRAM OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF CARIRI. Educere et Educare, [S. l.], v. 12, n. 27, 2017. DOI: 10.17648/educare.v12i27.13690. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/13690. Acesso em: 18 apr. 2025.
Issue
Section
Artigos e Ensaios
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.