THE PEDRO II SCHOOL’S SCIENCE LABORATORY: AN EVALUATION BASED ON THE TEACHERS’ PERSPECTIVE
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v13i27.15704Keywords:
Laboratório de Ciências. Ensino de Ciências. Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Avaliação.Abstract
The present study’s objective was to evaluate how the science laboratory activities of the Pedro II School’s elementary education, assist the regular classroom teacher’s pedagogical practices. To this end, a theoretical approach was developed which situated science teaching as “scientific literacy”, explained the science laboratory’s creation and development history in this institution and applied an evaluative approach centered on the participants. In the methodological point of view, the study involved two basic stages: the first was a focus group with the Pedro II School’s teachers, considered experienced in science teaching, whose speeches originated the evaluative categories later evaluated. The second resulted in the application of a questionnaire to a group of 12 teachers, all new to Pedro II School, to evaluate to what extent the evaluative categories were present in these teachers pedagogical practices. The data analysis based on the participating teachers’ speeches revealed that the newer teachers endorse and widen the perspective of the science laboratory activities importance for the conventional classrooms pedagogical practices. The newer group of teachers significantly broadened the initial evaluative categories, providing information for the construction of an integrative framework that can serve as a basis to determine the presence of indicators, expressed therein.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.