PUBLIC EDUCATION IN THE PROVINCE OF PARANÁ: REFLECTIONS BASED ON THE REPORTS OF THE PERIOD BETWEEN 1854 AND 1874
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v4i7.3245Keywords:
Instrução Pública, Província, Organização da escola.Abstract
The work privileges the documental sources in order to interpretate the begginingof public education in the Province of Paraná. It analyzes the reports and official letters in the
period between 1854 a 1864, besides the educational legislation of the same period. It aims to
understand how the beginning of the setting up of public education was possible and how this
process was taken by official authorities and by the teachers that worked with the population.
The leading theoretical perspective of the analysis of the data is fundamented in the
conception materialist-historical, since it is supposed that the production way of material life
and the social relations of it, enables the appearance and consolidation of some socialinstitutions such as public school. Writers such as Bloch, Farge, Sodré, Fávero, Miguel and
Wachowicz assist the analysis and interpretations. It is considered that the data provide
grouped information in new categories such as the need of public education, the training of
teachers, the inadequacy of schools, the need of school supplies, the discipline and
punishment, the school evasion. The analysis of the data provided by the sources was
accomplished taking in consideration the official speech and the teachers´ testimonies
registered in reports. The results show that in the beginning of the establishment of the
Province of Paraná, the public authority was interested, at least in the speech, in public
education without taking in consideration the real conditions of the province. The teachers´
reports allow the visibility of the problems that interfered in the education. The considered
issues are explained in a much wider context of the real conditions of the Province.
Downloads
Published
01-01-2000
How to Cite
MIGUEL, M. E. B.; KLENK, H. PUBLIC EDUCATION IN THE PROVINCE OF PARANÁ: REFLECTIONS BASED ON THE REPORTS OF THE PERIOD BETWEEN 1854 AND 1874. Educere et Educare, [S. l.], v. 4, n. 7, p. p. 133–145, 2000. DOI: 10.17648/educare.v4i7.3245. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/3245. Acesso em: 23 may. 2025.
Issue
Section
Núcleo Temático: História, Sociedade e Educação
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.