THE EMANCIPATION OF POPULAR CLASSES AND ENDOGENOUS DEVELOPMENT IN VENEZUELA: STATE UNIVERSITIES INTO CITY UNIVERSITIES
DOI:
https://doi.org/10.17648/educare.v5i10.5365Keywords:
Municipalización de la educación universitaria, Emancipación, Desarrollo endógeno.Abstract
The Venezuelan government has promoted a set of transformations in the last decade concerning political, ideological, economical, social, cultural and educational aspects. Transforming state universities into city universities constitutes one of these transformations, what effectively came true in two environments: Mission Sucre, and the Venezuelan Bolivar University. Studying these changes from a reflexive and critical standpoint, and taking the emancipation of popular classes and the endogenous development of the communities as criteria for analysis is the goal of this paper. Preliminary findings point to: 1) the presence of emancipation features characterized by: the inclusion of popular majorities in college education; the learning ideas applied to work fields; curricular flexibility; innovation in teaching practice; and 2) the impact of endogenous development, displayed by: the implementation of learning projects that link the university to the community space; the opening of college education to studying and critically understanding the matters of their concrete reality and applying the projects developed by teachers and students inside their own communities. Our research reveals that transforming state universities in city universities ended up enhancing the educational sector of Venezuelan colleges, apart from having contributed to propelling the emancipation of man and some alternate routes for endogenous development.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.