Shopping centers in Cuzco and Cartagena de Indias:

Local and global dynamics

Authors

  • Rita de Cássia Gregório de Andrade Universidade Estadual Paulista
Supporting Agencies
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)

Keywords:

shopping centers, neoliberalism, consumption

Abstract

In the medium-sized cities of Peru and Colombia, shopping centers emerged in the late twentieth century, shaped by the broader context of neoliberal reforms. This study examines the impact of Caribe Plaza (Cartagena de Indias) and Real Plaza (Cuzco) on urban practices, considering the specific characteristics of each city. Methodologically, the research combines bibliographic review, analysis of advertising materials, documentary sources, interviews with city residents, and field observations supported by photographic records. The shopping centers fostered new spatial practices of consumption, generating dynamics that intertwine the global and the local. Promoted as modern, safe, and comfortable, these large commercial facilities stand in sharp contrast to historic centers increasingly tourist-oriented and where public spaces in non-tourist areas are perceived as more insecure and chaotic.

Author Biography

Rita de Cássia Gregório de Andrade, Universidade Estadual Paulista

PhD in Geography from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Master in Geography from the Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Postdoctoral researcher in the Grupo de Pesquisa Produção do Espaço e Redefinições Regionais (GAsPERR), Universidade Estadual Paulista (UNESP) – Presidente Prudente.

References

ALCALDIA. Mayor de Cartagena de Indias. Plan de Desarrollo Cartagena 2020/2023. Cartagena das Índias, Colombia, 2022.

AYALA GARCÍA, J.; MEISEL ROCA, A. Cartagena libre de pobreza extrema en el 2033. Bogotá: Banco de la República, 2017.

AYALA GARCÍA, J.; MEISEL ROCA, A. A La exclusión en los tiempos del auge: El caso de Cartagena. Economía & Región, 10(2), 2019, pp. 7– 43. <https://revistas.utb.edu.co/economiayregion/article/view/126> Acesso em: 13/10/2013.

ACECOLOMBIA. El centro de las miradas. Punto Comercial. Editorial Acecolombia, n. 21, 2014.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011. 279 p.

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

BOURDIN, A. La métropole des individus. Paris: Éditions de l’Aube, 2005.

BAUDRILLARD, J. Para uma crítica da economia política do signo. São Paulo: Martins Fontes Editora, 1972.

BID et al. Plan de Acción Cusco, para un Crecimiento Urbano Sostenible. Programa Ciudades, 2017.

BRENNER, N.; SCHIMID, C. Planetary Urbanization. In: GANDY M. (Ed.). Urban Constellations. Berlim: Jovis, 2011, pp. 10-13.

CALVO, H.; BÁEZ, R. Cartagena de Indias en el siglo XX. Bogotá: Banco de la República, Universidad Jorge Tadeo Lozano, 2000.

CATALÃO, I.; MAGRINI, M. A. O. Direito à Cidade e Consumo: Contradições e Convergências. In: GÓES, E. M. et. al. Consumo, crédito e direito à cidade. Curitiba: Appris, 2019.

CEPAL. Población, territorio y desarrollo sostenible. Equador: Comité Especial de la Cepal sobre Población y Desarrollo, 2012, 243 p.

COLOGNESE, Silvio Antônio; MÉLO, José Luiz Bica de. A técnica de entrevista na pesquisa social. Cadernos de Sociologia: Porto Alegre, 1998, v. 9, p.143 – 159.

CORRÊA R. L. Formas Simbólicas e Espaço. Rio de Janeiro: Departamento de Geografia UFRJ, 2010. <https://sites.google.com/site/robertolobatocorrea> Acesso em: 9/11/2013.

DAL POZZO, C. F. Fragmentação Socioespacial: práticas espaciais do consumo segmentado em Ribeirão Preto e Presidente Prudente. Revista da Anpege, v.11, n.16, 2015, p. 279-324.

DELLER, J. et al. Atlas de la región del Cusco: Dinámicas del espacio en el Sur peruano. Cuzco: CBC; IFEA, ORSTOM, 1997, 208 p.

DE SIMONE, R. L.; SALCEDO R. Una crítica estática para un espacio en constante renovación: el caso del mall en Chile. Atenea (Concepc.), n° 507, 2013, pp. 117–132. <https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S07184622013000100008&script=sci_abstract>. Acesso em: 10/11/2013.

DE SIMONE, R. Liliana; SALCEDO, Rodrigo. Arquitetura do consumo e urbanismo do varejo: construindo a cidade do consumo em Santiago do Chile. Anais do V Colóquio Internacional sobre o comércio e a cidade: uma relação de origem. São Paulo, 21 a 24 de março, 2016. <http://www.labcom.fau.usp.br/?evento=v-cincci>. Acesso em: 01/12/2013.

DONADO I. R. C. et al. Imaginarios urbanos creados a partir del uso y la apropiación del espacio en el centro comercial Caribe Plaza de la ciudad de Cartagena de Indias. Colombia: Universidad de Cartagena, 2016.

DUHAU, E.; GIGLIA, A. Metrópoli, espacio público y consumo. México: Fondo de Cultura Económica, 2016, p. 27 – 62.

ESPINOSA, A.; ÁVILEZ, J. B.; PAYARES, A. U. Segregación residencial de afrodescendientes en Cartagena, Colombia. Economía & Región. v. 12, n. 1, Cartagena de Índias, junho, 2018, pp. 95-132. Disponível em: <https://revistas.utb.edu.co/index.php/economiayregion/article/view/190>. Acesso em: 13/10/2013.

GAGO, V. A razão neoliberal: economias barrocas e pragmática popular. São Paulo: Editora Elefante, 367 p. Tradução de Igor Peres, 2018.

GIBBS, Graham. Análise de dados qualitativos. Porto Alegre: ArtMed, 2009.

INEI. Censo Nacional de Mercados de Abastos (Cenama). 2016. Lima, Peru.

PÉREZ, W.; LONDOÑO, A. Transición de zona residencial a microcentro comercial en barrios de estratos medios y bajos en Cartagena como consecuencia de la presencia de grandes superficies comerciales: caso Ternera, San Fernando, Los Ciruelos, Berlín y Beirut. Revista Saber, Ciencia y Libertad, 15(1), 2020, 114 – 127.

SÁNCHEZ-MOJICA, D. Pobreza, racismo y competitividad. El ordenamiento urbano neoliberal en Cartagena de Indias. Revista Nómadas, n. 43, 2015, pp. 131-147.

SARLO, B. La ciudad Vista - mercancía y cultura urbana. Buenos Aires: Siglo XXI, 2012, 288p.

SELIGMANN, L. J. Peruvian Street lives. Culture, power, and economy among market women of Cuzco. Illinois: University of Illinois Press, 2004.

SPOSITO, M. E. B.; GOE, E. M. Práticas espaciais, cotidiano e espaço público: o consumo como eixo da análise do calçadão de Presidente Prudente - SP. Revista Anpege, v.12, n.19, 2016, p.39-65. <https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/anpege/article/view/6373> Acesso em: 8/09/2013.

SPOSITO, M. E. B.; SPOSITO, Eliseu S. Fragmentação Socioespacial. Mercator, Fortaleza, v.19, 2020. <http://www.mercator.ufc.br/mercator/article/view/e19015> Acesso em: 23/10/2013.

SPOSITO, M. E. B. Globalização, consumo e papéis intermediários de cidades médias no Brasil. In: BELLET C. S., SPOSITO M. E. B. (Ed.). Las ciudades medias o intermedias en un mundo globalizado. Lleida, Espanha: Edicions de la Universitat de Lleída, 2009, pp. 41-69.

STEEL, G. Turismo y vendedores ambulantes en Cuzco. In: YPEIJ A. ZOOMERS. A. La ruta andina: turismo y desarrollo sostenible en Perú y Bolivia. Quito: Ediciones Abya Yala, 2006, p. 169-186.

STOLKER, R. La transformación de la ciudad y desarrollo turístico. El desarrollo urbano y turístico en Cartagena de Indias. (Dissertação de Mestrado), Estudios Latinoamericanos-Universidad de Leiden, 2017.

TRILLO, F. J. A.; ROBLES, W. L. B. Centro comercial Outlet del Bosque: percepción de los habitantes de los barrios del área de influencia. Universidad de Cartagena, 2016. <https://www.eluniversal.com.co/especial/comercio/5-caracteristicas-que-hacen-de-las-ramblas-una-plaza-comercial-unica-EF5788879 > Acesso em: 11/11/2013.

Published

11-12-2025

How to Cite

DE CÁSSIA GREGÓRIO DE ANDRADE, R. Shopping centers in Cuzco and Cartagena de Indias:: Local and global dynamics. Espaço Plural, [S. l.], v. 21, n. 43, p. 195–226, 2025. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/espacoplural/article/view/36193. Acesso em: 21 dec. 2025.