The indispensability of reading literary classics as opposed to the spontaneity of consuming adapted literary Works: a controversy

Autores/as

  • Maria Amélia Dalvi Salgueiro
  • Rodrigo Gonçalves Dias Pitta
  • Sheila Cristina Trevisol Guimarães

Palabras clave:

Literary reading; adaptation of literary classics; teaching literature.

Resumen

We problematized the use of adaptations of literary classics of unreliable quality in school contexts, replacing the original texts. We discussed the role of school in the formation of the individual and the need to avoid emptying the school curriculum and, therefore, pedagogical work. We analyzed data produced from a form/questionnaire answered by Portuguese language teachers from the municipal and state public schools in Espírito Santo. We found that the use of adaptations is a reality among the majority of interviewees and this use is supported by apparently more attractive versions presented to students and by simplifying the language. We defend that the recurrence of using adaptations of the classics contributes to the emptying of literary content whether it is used without clear criteria and intentional, organized and systematic planning.

Citas

COSTA, Larissa Quachio. O lema “aprender a aprender” no ensino de Literatura: precisas implicações no processo de formação humana. Revista HistedBR On-line (Campinas). v.17, n.3 [73], p.940-967, jul.-set. 2017.

DALVI, Maria Amélia. Criatividade na BNCC e em pesquisas atinentes à educação literária: indagações e desvelamentos. Desenredo (UPF), v. 15, p. 283-300, 2019.

DELLA FONTE, Sandra Soares; MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão. A educação escolar e os clássicos literários: considerações a partir da pedagogia histórico-crítica e da psicologia histórico-cultural. Revista Brasileira de Alfabetização (Vitória). v. 1, p. 19-34, 2016.

DUARTE, Newton. Individualidade, conhecimento e linguagem na concepção dialética de desenvolvimento. Fórum Linguístico (Florianópolis), v. 13, n. 4, 2016, p. 1559-1571, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Unesp, 2000.

LAVOURA, Tiago Nicola; MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão. A pedagogia histórico-crítica e a defesa da transmissão do saber elaborado: apontamentos acerca do método pedagógico. Perspectiva (Florianópolis), v. 33, n. 1, 345-376, jan./abr. 2015.

MACHADO, Ana Maria. Como e por que ler os clássicos universais desde cedo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2002.

MAGNANI, Maria do Rosario Mortatti. Leitura, literatura e escola: subsídios para uma reflexão sobre a formação do gosto. 1987. [177]f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/252813>. Acesso em: 11 maio. 2021.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações,11ª ed. São Paulo: Autores Associados, 2011, p. 75-88.

Publicado

11-03-2021

Cómo citar

DALVI SALGUEIRO, M. A.; GONÇALVES DIAS PITTA, R.; TREVISOL GUIMARÃES, S. C. The indispensability of reading literary classics as opposed to the spontaneity of consuming adapted literary Works: a controversy. Espaço Plural, [S. l.], v. 1, n. 01, p. 21, 2021. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/espacoplural/article/view/33823. Acesso em: 20 jul. 2025.