ANALYSIS OF KNOWLEDGE REVEALED IN PERUVIAN TEXTBOOKS TO TEACH MATHEMATICS IN PRIMARY EDUCATION

Autores/as

  • Poliana do Nascimento Figueira
  • Edvonete Souza de Alencar

Palabras clave:

Mathematics Education; Specialized knowledge; Teacher training.

Resumen

This research aims to identify the teaching knowledge revealed in
Peruvian textbooks to teach mathematics in primary education. The guiding
question is: What teaching knowledge is evidenced by Peruvian textbooks in
primary education for teaching of mathematics? We use as methodology the
documentary research and to carry out this research, we will analyze the textbooks
and documents available on the website of the Peruvian government. The
theoretical conception of the studies used for analysis will be the Mathematics
Teacher’s Specialised Knowledge. In general, the books analyzed showed that
pedagogical knowledge is more evident than mathematical knowledge.

Citas

BORIN, J. Jogos e resolução de problemas: uma estratégia para as aulas de Matemática. 4ª ed. São Paulo: IME-USP; 2002.

CARRILLO-YAÑEZ J.; CLIMENT, N.; MONTES, M.; CONTRERAS, L. C.; FLORES-Medrano, E.; ESCUDERO-Á. D; VASCO, D.; ROJAS N.; FLORES, P.; AGUILAR-GONZÁLEZ, Á.; RIBEIRO M.; MUÑOZ-CATALÁN, M. C. The mathematics teacher’s specialised knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, v. 20, p. 1-18, 2018.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2013.

RIBEIRO, M.; MAMORÉ, J.; ALENCAR, E S. Lente Teòrica: Mathematics Teacher’s Specialised Knowledge – MTSK. In: ALENCAR, E. S. Literatura infantil para o ensino de Matemática como recurso para a formação de professores. Para: Editora Twee, 2019.

SECRETÁRIA DA EDUCAÇÃO PÚBLICA, Governo do Perú, Cuaderno de trabajo- Matemática- primer grado – Segunda edição 2021.

WEISZ, T. O diálogo entre o ensino e a aprendizagem. Ed. comemorativa. São Paulo: Ática, 2018.

Publicado

16-01-2022

Cómo citar

POLIANA DO NASCIMENTO FIGUEIRA; EDVONETE SOUZA DE ALENCAR. ANALYSIS OF KNOWLEDGE REVEALED IN PERUVIAN TEXTBOOKS TO TEACH MATHEMATICS IN PRIMARY EDUCATION. Espaço Plural, [S. l.], v. 1, n. 01, 2022. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/espacoplural/article/view/33933. Acesso em: 25 abr. 2025.