Materiais audiovisuais para o ensino médio: saberes estéticos e usos didáticos
DOI:
https://doi.org/10.48075/rtm.v18i34.33600Keywords:
Audiovisual Education, Educational Technology, Audiovisual LanguageAbstract
This article aims to make proposals about audiovisual literacy knowledge for use in the classroom. In terms of objectives, it will present the characteristics and technical and aesthetic foundations of audiovisuals for pedagogical mediation in secondary education, resulting in a compilation of this knowledge to sharpen the critical literacy of teachers and students. The methodology is a qualitative bibliographical review, based mainly on the works: Pós-história: 20 instantâneos e uma maneira de usar, by Vilém Flusser; The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction, by Walter Benjamin; Compreender o Cinema, by Antônio Costa; and Cinematic Storytelling, by Jennifer Van Sijll. In addition to this theoretical framework, concepts such as multiliteracies, critical audiovisual literacy and knowledge of the technical and aesthetic aspects of audiovisuals are addressed, in order to answer the problem question: how and what knowledge about audiovisuals can contribute to critical audiovisual literacy in secondary schools? This is a first step that can support teachers who want to enhance their lessons with the help of audiovisual materials, with explanations and examples that can be understood by laypeople, democratizing knowledge so that educators from different areas can learn about cinematographic narrative, critical audiovisual literacy and its use in the classroom.
References
AAUMONT, J.; MARIE, M. Dicionário teórico e crítico de cinema. Eloisa Araújo Ribeiro. (trad.) - Campinas, SP: Papirus, 2006.
AUMONT, J. et al. A estética do filme. 7. ed. Campinas, SP: Papirus, 2009.
BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Magia e técnica, arte e política: Ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1985.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília. 2018.
CONTE, E.; DEVECHI, C. P. V. A experiência estética em tempos de virtualização tecnológica. Cadernos De Pesquisa, São Paulo, v. 46, p. 1216-1233, 2016. DOI: 10.1590/198053143724. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/zCdjLppHHvpYMp9vw8v6FSN/?lang=pt. Acesso em: 12 mar. 2024.
COSTA, A. Compreender o Cinema. Rio de Janeiro: Globo, 1987.
FLUSSER, V. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008.
FLUSSER, V. Pós-história: 20 instantâneos e uma maneira de usar. São Paulo: Annablume, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. 53ª edição. Ed. Paz e Terra, Rio de Janeiro/ São Paulo. 1996.
GABRIEL, F. R. M. Letramento audiovisual em línguas adicionais: uma experiência de mediação com clipes musicais. Dissertação (Programa de Pós-Graduação Profissional em Formação de Professores - PPGPFP) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande - PB. 2018.
ULIANO, K. R. Q.; PUGENS, N. B.; CONTE, E. Estética do reconhecimento na educação: um olhar por meio da sétima arte. Artefactum, Rio de Janeiro, v. 19, p. 1-12, 2020. DOI: 10.34019/2238-7945.2020.v19.30521. Disponível em: https://www.artefactumjournal.com/index.php/artefactum/article/view/1842. Acesso em: 12 mar. 2024.
MACHADO, S. de S. Uma Outra História: a “esquecida” nação do Cinema das Mulheres. História Revista, Goiânia, v. 23, n. 1, p. 4–27, 2018. DOI: 10.5216/hr.v23i1.51438. Disponível em: https://revistas.ufg.br/historia/article/v%20iew/51438. Acesso em: 12 mar. 2024.
MÓR, M. W. Crítica e letramentos críticos: reflexões preliminares. In: ROCHA, C. H.; MACIEL, R. F. (Orgs.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. Campinas: Ed. Pontes, 2015. p. 31-50.
NAPOLITANO, M. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2003.
ROJO, R. H. R. Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: ROJO, R. H. R; MOURA, E. (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. p. 11-31.
SIJLL, J. V. Narrativa Cinematográfica: contando histórias com imagens em movimento. São Paulo: Martins Fontes, 2017.
VANOYE, F.; GOLIOT-LÉTÉ, A. Ensaio sobre a análise fílmica. 5ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2008.
VIANA, M. L. Juventude e ensino médio: sujeitos e currículos em diálogo / Juarez Dayrell, Paulo Carrano, Carla Linhares Maia (Orgs.). Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.