Who serve the Common Curricular National Basis?: from the critical appraisals in the area of Human Sciences to specific analysis of the History Course
DOI:
https://doi.org/10.48075/rtm.v11i20.17096Keywords:
Curricular Base, Critical analysis, Human Sciences, History.Abstract
This article has the main objective of critically analyzing the National Curricular Common Base (BNCC), a proposal publicly presented by the Ministry of Education in September 2015, with serious and profound changes not only in the curriculum, but also in its political, scientific, Pedagogical and cultural aspects that have greatly worried (and worried) the community of teachers in the area of Human Sciences (Philosophy, Sociology, Geography and History). Starting from a series of reflection activities and debates promoted by the Núcleo de Formação Docente e Prática de Ensino (NUFOPE) during the "VII Forum de Licenciaturas" in February 2016, as well as within the degree courses of the Human Sciences area grouped in a “Working Group” intends to list and analyze a set of serious structural (and structural) problems inherent in the proposal - with emphasis on a specific analysis in the history course. It is also an important political and intellectual effort of the teaching community of the Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) in order contribute actively and critically to demonstrate how this proposal of national curricular basis (even more in the current national political situation) has (more) an undemocratic project and an organic class action and, consequently, (more) a movement of historical retrocession in the long trajectory of conservatism that so much marks the history of Brazil.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.