Teacher training human and Social Sciences: subjects and formative processes for field education
DOI:
https://doi.org/10.48075/rtm.v11i21.18115Keywords:
Human Sciences. Social Sciences. Quality educationAbstract
: This article has as main objective to provide reflections on the contribution of the professors of the Human and Social Sciences to the education of the field. Therefore, in a first moment, I intend to discuss how the social groups of the field, especially the MST (Movement of the Landless Workers) organized and understood that the struggle for land needs to be joint to the struggle for education. In this way, I understand that the training of teachers to work together with social movements discussing the importance of teaching and research being linked has become a primary objective in this work. As a methodology, I proposed to discuss Florestan Fernandes and Paulo Freire as examples of research professors who have been in constant struggle for a free and quality education. In the current context in which education increasingly moves to become a commodity, it is necessary that the Sciences of the Humanities occupy the space that can not be said of privatization and question the programs elaborated by the government and the type of education they want to propose to deal with in the classroom. Thus, elements such as subjectivity and objectivity in the construction of teaching and research become significant for thinking about the formation of teachers engaged and who fight for the emancipation of man.References
BLOCH, Marc. Apologia da história, ou, o Ofício do historiador. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.
CALDART, Roseli. A escola do campo em movimento. In: Currículo sem Fronteiras, v.3, n.1, pp.60-81, Jan/Jun 2003.
CALDART, Roseli S. Intencionalidades na Formação de Educadores do campo. ITERRA; Veranópolis, 2007.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
FREIRE, Paulo. NOGUEIRA, Adriano. Que fazer? Teoria e prática em educação popular. Editora Vozes: Petrópolis, 1993.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e terra, 1996.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere- Americanismo e fordismo. In: Maquiavel. Notas sobre o Estado e a Política. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
HOBSBAWM, Eric. Sobre história. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
IANNI, Octávio. A sociologia de Florestan Fernandes. Estudos Avançados 10 (26), 1996.
MARX, Karl. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stiner, e do socialilsmo alemão em seus diferentes profetas; 1845-1846. São Paulo: Boitempo, 2007.
SAVIANI, Dermeval. Florestan Fernandes e a educação. Estudos Avançados 10 (26), 1996.
THOMPSON, Edward P. A situação da classe operária inglesa. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1987-1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.