Teacher training human and Social Sciences: subjects and formative processes for field education

Authors

  • Joselene Ieda Santos Lopes Carvalho Unioeste

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v11i21.18115
Supporting Agencies

Keywords:

Human Sciences. Social Sciences. Quality education

Abstract

: This article has as main objective to provide reflections on the contribution of the professors of the Human and Social Sciences to the education of the field. Therefore, in a first moment, I intend to discuss how the social groups of the field, especially the MST (Movement of the Landless Workers) organized and understood that the struggle for land needs to be joint to the struggle for education. In this way, I understand that the training of teachers to work together with social movements discussing the importance of teaching and research being linked has become a primary objective in this work. As a methodology, I proposed to discuss Florestan Fernandes and Paulo Freire as examples of research professors who have been in constant struggle for a free and quality education. In the current context in which education increasingly moves to become a commodity, it is necessary that the Sciences of the Humanities occupy the space that can not be said of privatization and question the programs elaborated by the government and the type of education they want to propose to deal with in the classroom. Thus, elements such as subjectivity and objectivity in the construction of teaching and research become significant for thinking about the formation of teachers engaged and who fight for the emancipation of man.

Author Biography

Joselene Ieda Santos Lopes Carvalho, Unioeste

Doutoranda em História pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Pesquisadora vinculada à Linha de Trabalho e Movimentos Sociais.

References

BLOCH, Marc. Apologia da história, ou, o Ofício do historiador. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

CALDART, Roseli. A escola do campo em movimento. In: Currículo sem Fronteiras, v.3, n.1, pp.60-81, Jan/Jun 2003.

CALDART, Roseli S. Intencionalidades na Formação de Educadores do campo. ITERRA; Veranópolis, 2007.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. NOGUEIRA, Adriano. Que fazer? Teoria e prática em educação popular. Editora Vozes: Petrópolis, 1993.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e terra, 1996.

GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere- Americanismo e fordismo. In: Maquiavel. Notas sobre o Estado e a Política. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

HOBSBAWM, Eric. Sobre história. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

IANNI, Octávio. A sociologia de Florestan Fernandes. Estudos Avançados 10 (26), 1996.

MARX, Karl. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stiner, e do socialilsmo alemão em seus diferentes profetas; 1845-1846. São Paulo: Boitempo, 2007.

SAVIANI, Dermeval. Florestan Fernandes e a educação. Estudos Avançados 10 (26), 1996.

THOMPSON, Edward P. A situação da classe operária inglesa. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1987-1989.

Published

28-12-2017

How to Cite

CARVALHO, J. I. S. L. Teacher training human and Social Sciences: subjects and formative processes for field education. Temas & Matizes, [S. l.], v. 11, n. 21, p. 16–23, 2017. DOI: 10.48075/rtm.v11i21.18115. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/18115. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Rumos da Educação Brasileira: A formação de professores em Discussão