On Theater and other things: considerations on political-libertarian art-teaching practice

Authors

  • Caio César Silva Rocha Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB
  • Aroldo Santos Fernandes Junior Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v11i21.18198
Supporting Agencies

Keywords:

Theater Pedagogy. Artistic Teaching Practice. Teaching in Theater.

Abstract

This article - the first chapter of the monographic work titled "Theater is not a mess, honey: for a political-libertarian teaching practice"- aims to reverberate, based on the reflections provided by the authors Gilberto Icle (2007, 2010, 2011), Jorge Larrosa (2002, 2011), Augusto Boal (2012), Beatriz Cabral (2006), Helena Katz e Christine Greiner (2005), Michel Foucault (1987), Antônio Nóvoa (2009), Ingrid Koudela e Arão Paranaguá de Santana (2005) about the importance of Theater teaching in Basic Education, as well as reflect on how the artistic-political-libertarian teaching practice in theater contributes, in a significant way, in the process of deconstruction and construction of concepts and knowledge necessary for the instruction and critical-political formation of the individuals, knowledge that goes beyond the programmatic contents applied in the classroom and that coadunate for a better understanding and / or reading of the world. In addition, the text also discusses the importance of the aforementioned teaching practice as a powerful path of political resistance to the harmful projects like the “School Without a Party” (2015) and the already approved Law n. 13.415 / 2017, which deals with the Reform of Secondary Education, whose main purpose is to dismantle Brazilian education, with the clear objective of transforming students into apolitical and uncritical beings.

Author Biographies

Caio César Silva Rocha, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Graduado em Licenciatura em Teatro pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Campus Jequié. Membro do grupo de pesquisa Gap-Motus, coordenado pelo professor Me. Aroldo Santos Fernandes Junior. 

Aroldo Santos Fernandes Junior, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Graduado em Licenciatura em Dança pela Universidade Federal da Bahia - UFBA. Mestre em Artes Cênicas pela mesma instituição. Professor dos cursos de Licenciatura em Dança e Licenciatura em Teatro pela UESB/Campus Jequié. Coordenador do grupo de pesquisa Gap-Motus.

References

BOAL, Augusto. Jogos para atores e não-atores. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.

BOFF, Leonardo. A águia e a galinha: uma metáfora da condição humana. São Paulo: Vozes, 1997.

BRASIL. Projeto de Lei N° 867/2015. Projeto Escola Sem Partido. 2015. Disponível em: <http://www.camara.gov.br/sileg/integras/1317168.pdf>. Acesso em: 03 mar. 2016.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Segunda Versão Revisada. 2016. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ documentos/bncc-2versao.revista.pdf>. Acesso em: 05 ago. 2016.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases (LDB) n°13.278/2016. 2016. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/CCIVIL 03/_Ato2015-2018/2016/Lei/L13278.htm>. Acesso em: 03 mai. 2016.

BRASIL. Lei Ordinária n° 13.415/2017. Medida Provisória 746. 2017. Disponível em: <http://legis.senado.leg.br/legislacao/ListaTextoIntegral.action?id=251273 &norma=270661>. Acesso em: 17 fev. 2017.

CABRAL, Beatriz Ângela Vieira. Drama como método de ensino. São Paulo: Hucitec: Edições Mandacaru, 2006.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 1987.

ICLE, Gilberto. Pedagogia teatral como cuidado de si: problematizações na companhia de Foucault e Stanislavski. Reunião Anual da ANPED (30: 2007: Caxambu) ANPEd: 30 anos de pesquisa e compromisso social: Anais. Caxambu: ANPED, 2007. 1 CD-ROM, 2007.

ICLE, Gilberto. Da pedagogia do ator à pedagogia do teatro: verdade, urgência, movimento. Revista O Percevejo online. v. 1, n. 2, 2010. Disponível em: <http://www.seer.unirio.br/index.php/opercevejoonline/article/view/525/462>. Acesso em: 15 mai. 2016.

ICLE, Gilberto. Problemas teatrais na educação escolarizada: existem conteúdos em teatro? Urdimento-Revista de Estudos em Artes Cênicas, v. 2, n. 17, p. 70-77, 2011. Disponível em: <http://www.revistas.udesc.br/index.php /urdimento/article/viewFile/3356/2419>. Acesso em: 05 mai. 2016

KATZ, Helena & GREINER, Christine. Por uma teoria do corpomídia. In: GREINER, Christine (Org.). O corpo: pista para os estudos insdisciplinares. São Paulo: Annablume. 2005.

KEISERMAN, Nara. O artista-docente: considerações esparsas. In: CAMPOS, Vilma; MERÍSIO, Paulo (Orgs.). Teatro: ensino, teoria e prática. Uberlândia: EDUFU, 2011.

KOUDELA, Ingrid Dormien. Brecht: um jogo de aprendizagem. 2° ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.

KOUDELA, Ingrid Dormien; SANTANA, Arão Paranaguá de. Abordagens metodológicas do teatro na educação. Ciências Humanas em Revista, v. 3, n. 2, p. 145-154, 2005. Disponível em: http://www.academia.edu/download/11023510 /ingrid_koudela_v3_n2.pdf. Acesso em: 25 de julho de 2015.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. In: Revista Brasileira de Educação. n. 19. São Paulo, p. 20-28, jan/fev/mar/abr, 2002. Disponível em: < http://www.redalyc.org/pdf/275/27501903.pdf>. Acesso em: 19 mar. 2016.

LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. In: Revista reflexão e ação, Santa Cruz do Sul, v. 19, n. 2, p. 04-27, jul./dez. 2011. Disponível em: <http://ltc-ead.nutes.ufrj.br/constructore/objetos/Jorge%20Larrosa.pdf>. Acesso em: 05 mar. 2016.

MARQUES, Isabel. Ensino da dança hoje: textos e contextos. São Paulo: Cortez, 1999.

NÓVOA, António. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. 2009. Disponível em: <http://www.revistaeducacion .mec.es/re350/ re350_09por.pdf>. Acesso em: 15 fev. 2015.

PILLOTTO, Silvia Sell Duarte; VOIGT, Jane Mery Richter. Políticas de avaliação na educação básica e seus desdobramentos na disciplina de Arte. Práxis Educativa, v. 11, n. 3, p. 757-774, 2016. Disponível em: <http://177.101.17.124/index.php/praxiseducativa/article/viewFile/8118/5234>. Acesso em: 25 jan. 2017.

RAMOS, Moacyr Salles & STAMPA, Inês. Subversão e resistência: notas sobre a ditadura militar e o Programa Escola Sem Partido. Revista Espaço do Currículo, v. 9, n. 2, 2016. Disponível em: <http://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/29830>. Acesso em: 23 dez. 2016.

SCHON, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, Antônio (Org.) Os professores a sua formação. Dom Quixote, Lisboa, 1992.

Published

28-12-2017

How to Cite

SILVA ROCHA, C. C.; SANTOS FERNANDES JUNIOR, A. On Theater and other things: considerations on political-libertarian art-teaching practice. Temas & Matizes, [S. l.], v. 11, n. 21, p. 24–38, 2017. DOI: 10.48075/rtm.v11i21.18198. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/18198. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Rumos da Educação Brasileira: A formação de professores em Discussão