National Curricular Guidelines for teachers' training (Res. 2/2015): principles and conceptions

Authors

  • Ângela Maria Silveira Portelinha Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Vanice Schossler Sbardelotto Universidade Estadual do Oeste do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v11i21.18368
Supporting Agencies

Keywords:

teachers’ training, curricular guidelines, teaching work.

Abstract

This study aims at clarifying the principles and conceptions promulgated in the National Curriculum Guidelines for Teacher Training (DCNFP) at the higher level, Resolution no. 2 on July 1st, 2015. There are discussions regarding the context in which such document was written, the educational policies, from the 1990s, specifically for teachers’ training area, whose emphases are on conflicts, contradictions and implications for the teaching work. It highlights that the new DCNFP can help on interlinking the initial and continued teachers’ training, as well as establishing a training model that can strengthen the bonds between Higher Education institutions and Basic Education schools. The progress of this Guideline lies on the recommendations inclusion for the four dimensions of the current training in Brazil: initial training, second degree, pedagogical complementation for graduated students and continuing education. The principles and guiding conceptions of the document are common to the four dimensions and are differentiated in practical-organizational aspects related to temporality and to the curricular components. Finally, it discusses about the initial formation evidencing how the National Common Base, written since the 1980s by the educators' movements, is highlighted. However, there is a need to evaluate the contents comprehensiveness in the process of elaboration and implementation of political-pedagogical projects of the training institutions because, depending on the adopted curricular model, there is a risk of emptying, by other means, the mastery of knowledge essential for training and teaching work.

Author Biographies

Ângela Maria Silveira Portelinha, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutora em Educação. Docente do curso de Pedagogia e do Mestrado em Educação da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE – campus Francisco Beltrão

Vanice Schossler Sbardelotto, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutoranda em Geografia. Docente do curso de Pedagogia e Assessora Pedagógica da Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE – campus Francisco Beltrão

References

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Resolução CNE/CP n. 02/2015, de 1º de julho de 2015. Brasília, Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, seção 1, n. 124, p. 8-12, 02 de julho de 2015.

CHESNAIS, François. A mundialização financeira: gênese, custos e riscos. São Paulo: Xamã, 1998.

FREITAS, Helena Costa Lopes. Formação de professores no Brasil: 10 anos de embate entre projetos de formação. Educação e sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, p. 137-168, set. 2002.

GIMENO SACRISTÁN, José. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

LIBÂNEO, José Carlos. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28, 2012.

MARTINS, Lígia Márcia, DUARTE, Newton (Org.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

MORAES, Maria Célia Marcondes de. Recuo da teoria. In MORAES, Maria Célia Marcondes de (Org.) Iluminismo às avessas: produção e políticas de formação docente. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

NAGEL, Lízia Helena. O Estado Brasileiro e as políticas educacionais a partir dos anos oitenta. In NOGUEIRA, F. M. G. (Org.). Estado e políticas sociais no Brasil. Cascavel: EDUNIOESTE, 2001.

SAVIANI, Dermeval. A Pedagogia no Brasil: história e teoria. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

Published

28-12-2017

How to Cite

PORTELINHA, Ângela M. S.; SBARDELOTTO, V. S. National Curricular Guidelines for teachers’ training (Res. 2/2015): principles and conceptions. Temas & Matizes, [S. l.], v. 11, n. 21, p. 39–49, 2017. DOI: 10.48075/rtm.v11i21.18368. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/18368. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Rumos da Educação Brasileira: A formação de professores em Discussão