Comics in literacy processes: what strategies do children use to understand them?

Authors

  • Márcia Antônia Dias Catunda Universidade Estadual do Ceará (UECE)

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v12i22.18838
Supporting Agencies

Keywords:

Comics. Literacy. Literacy. Images.

Abstract

This paper aims to show the strategies that children who are in the literacy process use to understand comics. It also seeks to analyze the main reading strategies for teachers and educators to succeed to alphabetize children. This work also shows how and why to use these tools in the classroom and the effects of working with comics or other genres that contain images. The main issues addressed are reading strategies, comics, images, literacy and literacy with case study of a child literacy phase.

Author Biography

Márcia Antônia Dias Catunda, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Jornalista formada pela Universidade Federal do Ceará (UFC), especialista em Ensino da Língua Portuguesa (UECE), mestranda em Informática Educativa (UECE).

References

BRASIL. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil (RCNEI). Vol.3 - Brasília: MEC/SEF, 1998.

CARVALHO, Ana Maria Pessoa de. VANNUCCHI, Andrea Infantosi, BARROS, Marcelo Alves. Ciências no ensino fundamental: o conhecimento físico. São Paulo: Scipione, 1998.

CARVALHO, Ana Maria Pessoa de; GIL-PÉREZ, Daniel. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

GIRARDELLO, Gilka (Org.). Baús e chaves da narração de histórias. 3. ed. Florianópolis: SESC/SC, 2006.

RAMOS, Paulo. Histórias em quadrinhos: gênero ou hipergênero? Estudos Linguísticos, São Paulo, p. 355-367, set.-dez, 2009.

RAMOS, Paulo. Tiras cômicas e piadas: duas leituras, um efeito de humor. Tese. Doutorado em Letras. Área de concentração: Filologia e Língua Portuguesa. Faculdade de Filosofia e Língua Portuguesa, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007, 424 f.

SOUZA, Linete Oliveira de; BERNARDINO, Andreza Dalla. A contação de histórias como estratégia pedagógica na educação infantil e ensino fundamental. Revista Educere et Educare. Vol. 6, jul. - dez. 2011.

VERGUEIRO, Waldomiro. Uso das histórias em quadrinhos em sala de aula: uma alfabetização necessária. In: RAMA, Ângela; VERGUEIRO, Waldomiro (org.). Como usar as histórias em quadrinhos em sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004, p. 7-29.

VERGUEIRO, Waldomiro; RAMOS, Paulo. Quadrinhos na educação: da rejeição à prática. São Paulo: Contexto, 2009.

Published

22-07-2018

How to Cite

CATUNDA, M. A. D. Comics in literacy processes: what strategies do children use to understand them?. Temas & Matizes, [S. l.], v. 12, n. 22, p. 75–85, 2018. DOI: 10.48075/rtm.v12i22.18838. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/18838. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Educação