Meritocracy in brazilian school education

Authors

  • Karine da Silva Soares Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Campus Francisco Beltrão
  • Alexandra Vanessa de Moura Baczinski Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Campus Francisco Beltrão

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v12i22.20121
Supporting Agencies

Keywords:

Meritocracy. Evaluation. Public education.

Abstract

This article deals with the question of meritocracy in public schools, as well as the problems tied to it. In addition, we also approach the means used routinely in schools that perpetuate this practice, aiming not only to discuss the issue of school meritocracy, but also to understand it’s real impact on the education of students in brazilian public schools. For this, a bibliographical review was carried out to search for works related to the theme with the descriptors "meritocracy escolar" and "public school", in portuguese and in english, in the platforms Scielo and Google Scholar, besides searching books related to the subject, with the objective of conceptualizing the related terms of to provide a critical analysis of brazilian public education. With this, it was possible to understand how harmful the meritocracy is to brazilian education and also why it is necessary a social reform so that this culture ceases to be a reality.

References

CARVALHO, Marília Pinto de. Sucesso e fracasso escolar: uma questão de gênero. Educação e Pesquisa, v. 29, n. 1, p. 185-193, 2003.

DE ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Avaliação escolar: além da meritocracia e do fracasso. Cadernos de Pesquisa, n. 99, p. 16-20, 1996.

FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação & Sociedade, v. 33, n. 119, p. 379-404, 2012.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 20 ed. São Paulo: Cortez, 2009.

ROMÃO, José Eustáquio. Avaliação: exclusão ou inclusão? EccoS Revista Científica, v. 4, 2002, p. 43-59.

SANTOS, Franciele Soares dos. Trabalho educação e formação humana no MST: tensionando a forma histórica escolar à luz da pedagogia socialista. 2016. 223 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2016.

SILVA, Max Ronaldo da. A meritocracia como fator de estímulo no desempenho da educação brasileira: problematizações e novas possibilidades. 2014. 108 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Mestrado em Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

VALLE, Ione Ribeiro; RUSCHEL, Elizete. Política educacional brasileira e catarinense (1934-1996): uma inspiração meritocrática. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, v. 3, p. 73-92, 2010.

VIEIRA, Cecilia Maria et al. Reflexões sobre a meritocracia na educação brasileira. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.21, p.316-334, 2013

WIEDERKEHR, Virginie et al. Belief in school meritocracy as a system-justifying tool for low status students. Frontiers In Psychology, [s.l.], v. 6, 2015. Frontiers Media SA.

Published

22-07-2018

How to Cite

SOARES, K. da S.; BACZINSKI, A. V. de M. Meritocracy in brazilian school education. Temas & Matizes, [S. l.], v. 12, n. 22, p. 36–50, 2018. DOI: 10.48075/rtm.v12i22.20121. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/20121. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Práticas educativas e de ensino: reflexões sobre os avanços e desafios da formação docente