Propositions for a continued training policy for children education in the Mato Grosso context

Authors

  • Rinalda Bezerra Carlos Unemat.
  • Domingo Pimienta Barquín Unemat
  • Cleide Aparecida Ferreira da Silva Gusmão

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v12i23.21340
Supporting Agencies

Keywords:

Continuing Education, Teachers, Child education, Politics.

Abstract

The purpose of this paper is to present theoretical and methodological proposals for a policy of continuing education for the teachers of Early Childhood Education (EI) in the context of the State of Mato Grosso, since despite the national regulatory frameworks, the organization of education in this first the Ministry of Education and Culture - SEDUC / MT lacks a proposal aimed at the training of professionals working in the IE. A follow-up that requires specific knowledge about the child, childhood, culture, relationships established in the most varied spaces, and finally, the complex web of dimensions that involve the full development of the child in the first years of life. Thus, this proposition starts from a historical-critical conception, whose bases are based on the needs of the subjects, the institutions, the objective conditions of apprehension of the reality, configured in the experiences of the teachers having the continuous formation as a continuous process that is concretized in the dialectical relation between theory and practice.

Author Biographies

Rinalda Bezerra Carlos, Unemat.

Doutora em Educação: Psicologia da Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2013), mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (2002) e graduada em Licendiatura Plena em Pedagogia pela Universidade Federal do Acre (1996). Atualmente é Líder do Grupo de Pesquisa Contextos Educativos da Infância, Assessora de Gestão de Formação Regular da Pró-Reitoria de Ensino de Graduação, Professora do curso de Pedagogia da Universidade do Estado de Mato Grosso e Coordenadora do curso de Licenciatura em Artes Visuais à Distância ofertado pela DEAD/UNEMAT.

Domingo Pimienta Barquín, Unemat

Possui graduação de Licenciado em Física e Matemática pela Universidade Pedagógica Estadual de Moscou, Rússia, com reconhecimento especial de Mestre em Ciências físico-matemáticas (1979) e doutorado em Educação (Formação de professores de Física em Física Nuclear) também nesta universidade (1989). É professor interino do departamento de Matemática da UNEMAT

Cleide Aparecida Ferreira da Silva Gusmão

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Mato Grosso (1995) e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (2008), atualmente é Professora Titular da Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT/Pedagogia - Campus de Juara.

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – Lei 9394. Promulgada em 20/12/1996.

_______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998.

_______. Ministério da Educação. Câmara de Educação Básica do Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. 1999.

_______. Plano Nacional de Educação- PNE. Ministério da Educação. Brasília: Inep, 2014, p. 123.

CANDAU, V. M. F. Formação continuada de professores: tendências atuais. In: REALI, A. M. de M. R.; MIZUKAMI, M. G. N. (Org.). Formação de Professores: Tendências Atuais. São Carlos: EdUFSCar, 1996.

CARLOS, R. B. Um estudo sobre a formação continuada do Coordenador Pedagógico desenvolvida pelo CEFAPRO de Cáceres/MT. (Tese de Doutorado). São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2013.

FRIGOTTO, G. A produtividade da Escola Improdutiva. São Paulo: Cortez, 1993.

GATTI, A. B.; BARRETO, E. S. S.; ANDRÉ, M. E. D. A. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.

GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

MARCELO, C. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

MATO GROSSO. Secretaria de Estado de Educação. Orientações Curriculares: Concepções para a Educação Básica. Cuiabá: Defanti, 2010.

_______. Secretaria de Estado de Educação. Plano Estadual de Educação e Plano Nacional de Educação. Cuiabá: SEDUC/MT, 2014.

PARO, V. H. Administração escolar e qualidade do ensino: o que os pais ou responsáveis têm a ver com isso? Gestão Democrática. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

PLACCO, V. M. N. S. Perspectivas e Dimensões da Formação e do Trabalho do Professor. In: SILVA, A. M. M.; MACHADO, L. B.; MELO, M. M.O.; AGUIAR, M. C. C. (Orgs.): Educação Formal e Não Formal, Processos Formativos, Saberes Pedagógicos: Desafios para a Inclusão Social. 1 ed. Recife - PE: Edições Bagaço, 2006, v., p. 251-262.

PLACCO, V. M. N. S.; ALMEIDA, L. R.; SOUZA, V. L. T. O coordenador pedagógico (CP) e a formação de professores: intenções, tensões e contradições. Estudos e Pesquisas Educacionais – Fundação Victor Civita, 2011.

SACRISTÁN, G. Currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.

VYGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Tradução José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto e Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

Published

29-12-2018

How to Cite

CARLOS, R. B.; BARQUÍN, D. P.; GUSMÃO, C. A. F. da S. Propositions for a continued training policy for children education in the Mato Grosso context. Temas & Matizes, [S. l.], v. 12, n. 23, p. 113–126, 2018. DOI: 10.48075/rtm.v12i23.21340. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/21340. Acesso em: 4 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Desafios da Formação Docente na Universidade Pública