Relato de experiências com o uso de metodologias ativas no ensino remoto emergencial

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v17i28.30859

Keywords:

Metodologias Ativas; Ensino Remoto; Novas Tecnologias.

Abstract

ABSTRACT: It is known that active methodologies allow students to be active subjects of their knowledge construction process, work as a team, use digital technologies and self-evaluate during the process and that incorporating digital technologies in education is not about using them only as a means or support to promote learning or arouse the interest of students, but rather to use them with students so that they build knowledge with and about their use. The reflection on these facts gave rise to the proposed theme for this research project, namely: the use of active methodologies and new technologies in emergency remote teaching. The present research is, therefore, an exploratory and descriptive investigation, with a basically qualitative approach, allowing an investigation of the pedagogical practice and the experiences of two Portuguese Language teachers (one of them from the public network and the other from the private school network) during emergency remote teaching, which took place in the last two years, about the use of active methodologies in emergency remote teaching, mediated by new technologies. After data collection, content analysis was carried out in order to highlight the reasons for the advantages and/or difficulties regarding the use of active methodologies mediated by new technologies during emergency remote teaching.

References

ASSMAN, H. Re-encantar a educação: rumo a uma sociedade aprendente. Rio de Janeiro: Vozes, 1998.

AUSUBEL, D. P.; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano Edições Técnicas. 1. ed. Lisboa: Paralelo Editora, 2000.

BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. de M. Ensino

Híbrido: personalização e tecnologia na educação. In: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. de M. Ensino Híbrido: Personalização e Tecnologia na Educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

BORGES, T. S.; ALENCAR, G. Metodologias ativas na promoção da formação crítica do estudante: o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior. Cairu em Revista, v. 03, n. 04, p. 119-143, jul./ago. 2014.

BORGES, J.; SILVA, H. P. Informação e Mudança: estudo da efetividade dos programas de inclusão digital em Salvador-Bahia. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 28, 2005. Rio de Janeiro. Anais [...]. São Paulo: Intercom, 2005. p. 01–15.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 4 ago. 2022.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 2000. v. 1.

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008.

DEWEY, J. Vida e Educação. São Paulo: Nacional, 1950.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

MASETTO, M. T. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003.

MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 19. ed. Campinas: Papirus, 2000.

MORAN, J. M. Educação híbrida: um conceito chave para a educação, hoje. In: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. de M. Ensino Híbrido: Personalização e Tecnologia na Educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

MORAN, J. M. Mudando a educação com metodologias ativas. Ponta Grossa: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em: 10 jun. 2022.

MORAN, J. M. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. (ORG.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

POZO, J. I. (ORG.). A solução de problemas. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SOUZA. M. P. R. Psicologia Escolar e políticas públicas em Educação: desafios contemporâneos. Em Aberto, Brasília, v. 23, n. 83, p. 129-149, 2010.

VYGOTSKY, L. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

27-06-2023

How to Cite

BORGES, P. F. B. Relato de experiências com o uso de metodologias ativas no ensino remoto emergencial. Temas & Matizes, [S. l.], v. 17, n. 28, p. 28–45, 2023. DOI: 10.48075/rtm.v17i28.30859. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/30859. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Edição de Fluxo Contínuo