PLANETARY HEALTH IN THE PRACTICE OF CARE
A PEDAGOGICAL EXPERIENCE IN HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.48075/rtm.v17i28.30891Keywords:
Saúde Ambiental; Prática Pedagógica; Metodologias Ativas.Abstract
In the many years that have passed since the evolution of human beings until today, the Anthropocene, many were the aggressions to the planet. Man, in his genesis, transforms the environment to his will, in order to dominate, control and own, in a selfish way, everything that is within his reach. Technology has provided an even greater lack of power, including a false unconcern about the future of the planet, that it would not succumb to the accelerated pace of degradation, that new inventions could solve natural deficits caused by man. The COVID-19 pandemic has rekindled concern about the future of our planet, and scientists around the world are calling for reflection on protecting the ecosystem. Thus, this paper reports the pedagogical experience of the curricular component in Planetary Health, taught in a Nursing course, aiming to instigate institutions and teachers about the theme and its importance in the context of health courses. The discipline, elaborated as Special Topics, foreseen in the Pedagogical Project as an innovative and current component, involved the use of active methodologies focused on the development of critical consciousness, besides the maker development regarding the elaboration and effectuation of application projects with potential to change habits that can be disseminated in the community, enabling necessary transformations so that the future is really tangible.
References
BARROS, E. F. et al. Planetary Health: A Scientometrics Analysis of Scientific Production. Scientific & Academic Publishing, v. 9, n. 2, p. 35-40, 2019.
BERGMANN, J.; SAMS, A. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. 1. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2015.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição (da) República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm.
CASTELLI, C. et al. Ecosystem degradation and the spread of Covid-19. Environ Monit Assess, v. 195, n. 7, p. 836, jun. 2023.
CHARLOT, B. Da relação com o saber às práticas educativas. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2014.
EBI, K. L. et al. Transdisciplinary Research Priorities for Human and Planetary Health in the Context of the 2030 Agenda for Sustainable Development. Int J Environ Res Public Health., v. 30, n. 17, p. 8890, nov. 2020 DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17238890.
FLOSS, M.; BARROS, F. Estresse por calor na Atenção Primária à Saúde: uma revisão clínica. Rev. Bras. Med. Fam. Comunidade, Rio de Janeiro, v. 15, n. 42, p. 1948, 2020.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 49. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2014.
GLASSER, W. Teoria da Escolha: uma nova psicologia de liberdade pessoal. 1. ed. São Paulo: Mercuryo, 2001.
HARARI, Y. N. Sapiens: uma breve história da humanidade. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
HARARI, Y. N. Homo Deus: uma breve história do amanhã. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
HOFFMANN, J. Avaliar para promover: as setas do caminho. 15. ed. Porto Alegre: Editora Mediação, 2014.
HORTON, R. et al. From public to planetary health: a manifesto. The Lancet, v. 383, n. 9920, p. 847-848, mar. 2014.
MAGALHÃES, A. R. et al. Neglected tropical diseases risk correlates with poverty and early ecosystem destruction. Infect Dis Poverty, v. 12, n. 1, p. 32, apr. 2023.
MEGIDO, V. F. (ORG.). A Revolução do Design: conexões para o século XXI. São Paulo: Editora Gente, 2016.
MELLO, C. M.; ALMEIDA NETO, J. R. M.; PETRILLO, R. P. Metodologias ativas. 2. ed. Rio de Janeiro: Processo, 2022.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. 1. ed. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011.
MYERS, S. S. et al. Human health impacts of ecosystem alteration. Proceedings of the National Academy of Sciences, v. 110, n. 47, p. 18753-18760, nov. 2013.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). Resolução nº 37/7, da Assembleia Geral. 1982. Disponível em: http://www.un.org/documents/ga/res/37/a37r007.htm. Acesso em: 10 ago. 2021.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS (ONU). A ONU e o meio ambiente, 2020. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/91223-onu-e-o-meio-ambiente. Acesso em: 10 ago. 2021.
PASCON, D. M. et al. Project-based learning in remote teaching for undergraduate nursing students. Rev. Esc. Enfem., [S. l.], v. 56, p. e20220058, 2022.
TULER, A. C.; PEIXOTO, A. L.; SILVA, N. C. B. da. Plantas alimentícias não convencionais (PANC) na comunidade rural de São José da Figueira, Durandé, Minas Gerais, Brasil. Rodriguésia, [S.l.], v. 70, p. e01142018, 2019.
WABNITZ, K. J. et al. A pledge for planetary health to unite health professionals in the Anthropocene. Lancet., v. 7, n. 396, p. 1471-1473, nov. 2020. Doi: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)32039-0.
WAUGH C.; LAM, S.S.; SONNE C. One Health or Planetary Health for pandemic prevention? Lancet., v. 12, n. 396, p. 1882, dec. 2020. Doi: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)32387-4.
ZHOU, P; SHI, ZL. SARS-CoV-2 spillover events. Science. v. 371, n. 6525, p.120-122, jan. 2021. DOI: 10.1126/science.abf6097.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.