TECHNOLOGICAL INSERTIONS IN ENGLISH CLASSES DURING COVID 19 SOCIAL ISOLATION:

IMPLICATIONS ON THE TEACHER'S ROLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rtm.v17i28.31061

Keywords:

Papel do professor; Pandemia de Covid 19; Tecnologias.

Abstract

This article, located in the field of Applied Linguistics with an emphasis on teacher training, has as its general objective to investigate the insertion of technology in remote classes during the period of social isolation of Covid 19, Corona Virus Disease 2019 (YUEN et al., 2020), and as specific to demonstrate the technological implications in the role of the teacher. The theoretical framework adopted to support the role of the teacher is Widdowson (1990), and for the insertion of technology in remote classes during the period of social isolation Grossi (2020), Denardi, Marcos & Stankoski (2021) and Santos (2020). The article is part of a qualitative approach (CHIZZOTTI, 2003; DÖRNYEI, 2007), has a descriptive and exploratory character, as well as an intrinsic case study (STAKE, 1998) as a methodology. To this end, questionnaires that are part of the researcher's master's dissertation were used as research instruments, which are, profile and investigative questionnaires (CHIZZOTTI, 1991; GIL, 2002). The context of the research is the public school from the state education network in the City of Manaus, in the Amazon State. The results revealed that, even in a world whose access to smartphones is increasingly easier, it is not possible to ensure that every student in the public education has their own device and that it is unfair to demand this from the student when the public schools themselves are not prepared in a matter of infrastructure to meet the purpose of digital education.

Key words: Teacher role. Covid 19 Pandemic. Technologies.

Author Biographies

Adrian Rodrigues, Federal University of Amazon

Adrian Fernanda Bezerra Rodrigues é licenciada em Letras – Língua e Literatura Inglesa pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM) e é Professora estatutária na Secretaria de Estado de Educação e Desporto do Amazonas (SEDUC/AM), ORCID iD: http://orcid.org/0000-0002-8560-9792. Endereço eletrônico: adrianfernanda18@gmail.com.

Marta de Faria e Cunha Monteiro, Federal University of Amazon

Marta de Faria e Cunha Monteiro é Doutora em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Professora no Curso de Letras - Língua e Literatura Inglesa e no Programa de Pós-graduação em Letras (Mestrado), da Universidade Federal do Amazonas (UFAM), ORCID Id: https://orcid.org/0000-0001-5931-079X. Endereço eletrônico: martamonteiro20@hotmail.com.

References

AMAZONAS. Diário Oficial do Estado de Amazonas. Decreto Nº 42.061, de 16 de março de 2020. Dispõe sobre a decretação de situação de emergência na saúde pública do Estado do Amazonas, em razão da disseminação do novo coronavírus (2019-nCoV), e institui o Comitê Intersetorial de Enfrentamento e Combate ao COVID-19, Diário Oficial do Estado de Amazonas, 2020. Disponível em:

https://www.legisweb.com.br/legislacao/?id=391375 . Acesso em: 10 jul. 2022.

ANED. Associação Nacional de Educação Domiciliar. Entenda sobre Educação Domiciliar. Disponível em: https://aned.org.br/index.php/conheca-educacao-domiciliar/ed-no-brasil. Acesso em: 20 out. 2022.

BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. (ORG.). Ensino Híbrido: Personalização e Tecnologia na Educação. Tecnologias, Sociedade e Conhecimento, Campinas, v. 3, n. 1, dez. 2015.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução: Luis Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BERGMANN, J.; SAMS, A. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Tradução Afonso Celso da Cunha Serra.1. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Define o conjunto orgânico e progressivo de aprendizagens essenciais que todos os alunos devem desenvolver ao longo das etapas e modalidades da Educação Básica. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 05 jun. 2022

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 2 de 01 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília: MEC, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 05 jun. 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria Nº 188, de 3 de fevereiro de 2020. Declara Emergência em Saúde Pública de Importância Nacional (ESPIN) em decorrência da Infecção Humana pelo novo Coronavírus (2019-nCoV). Diário Oficial da União, Brasília, DF, Seção 1, p. 1, 04 fev. 2020a. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-188-de-3-de-fevereiro-de-2020-241408388. Acesso em: 10 jul. 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Boletim Epidemiológico Covid-19 – Nº 05. Doença Coronavírus 2019. Ampliação da vigilância, medidas não farmacológicas e descentralização do diagnóstico laboratorial. Brasília: COE 2020. Disponível em: http://maismedicos.gov.br/images/PDF/2020_03_13_Boletim-Epidemiologico-05.pdf. Acesso em: 10 de jul. de 2022.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis: Vozes, 2006.

COSTA, R. Educação remota emergencial x EaD: desafios e oportunidades. Linked in, 2020.

FRANCO, M. L. P. G. Como elaborar Projetos de Pesquisa. Brasília: Plano, 2003.

FRIGOTTO, G. O enfoque da Dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, I. Metodologia da pesquisa educacional. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

GRAMSCI, A. Cadernos do Cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GROSSI, M. G. R. O ensino remoto é uma modalidade de educação? AVACEFETMG, 2020. Disponível em: https://avacefetmg.org.br/o-ensino-remoto-e-uma-modalidade-de-educacao/. Acesso em: 17 out. 2022.

GROSSI, M. G. R. Usar tecnologias digitais nas aulas remotas durante a pandemia da

COVID-19? Sim, mas quais e como usar? Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 24, p. 1-12, e-15879.059, 2021. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15879. Acesso em: 06 nov. 2022.

JOHNSON, D. M. Approaches to research in second language learning. New York & London: Longman, 1992.

LEFFA, V. J. Língua estrangeira. Ensino e aprendizagem. Pelotas: Educat, 2016.

MARTINS, L. C. B. Implicações da organização da atividade didática com uso de tecnologias digitais na formação de conceitos em uma proposta de Ensino Híbrido. 2016. 317f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

LOPES, L. P. da M. Pesquisa interpretativista em lingüística aplicada: a linguagem como condição e solução. DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, [S. l.], v. 10, n. 2, 2019.

SANDHOLTZ, J. H.; RINGSTAFF, C.; DWYER, D. C. Ensinando com tecnologia: criando salas centradas nos alunos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

STAKE, R.E. Case studies. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (EDS.). Strategies of quality inquiry. Londres: Soge Publications, 1998. p. 435-453.

VALENTE, J. A. Blended learning as mudanças no Ensino Superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Curitiba, Edição Especial, n. 4, p. 79-97, 2014.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Director-General’s statement on IHR Emergency Committee on Novel Coronavirus (2019n-CoV). 2020. Disponível em: https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-statement-on-ihr-emergency-committee-on-novel-coronavirus. Acesso em: 07 jul. 2023.

Published

22-03-2024

How to Cite

BEZERRA RODRIGUES, A. F.; MONTEIRO, M. de F. e C. TECHNOLOGICAL INSERTIONS IN ENGLISH CLASSES DURING COVID 19 SOCIAL ISOLATION:: IMPLICATIONS ON THE TEACHER’S ROLE. Temas & Matizes, [S. l.], v. 18, n. 32, p. 50–70, 2024. DOI: 10.48075/rtm.v17i28.31061. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/31061. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Edição de Fluxo Contínuo